دهلی نو - ایرنا - نشریه "اکونومیک تایمز" نوشت: هند تصمیم گرفته با همکاری ژاپن و سریلانکا در توسعه یک بندر در شهر کلمبو پایتخت سریلانکا سرمایه گذاری کند تا از این طریق یک موازنه در مقابل نفوذ روزافزون اقتصادی چین در منطقه برقرار سازد.

در گزارش روز دوشنبه این نشریه آمده است: "ماتریپیلا سریسینا" رییس جمهوری سریلانکا قرار است در هفته جاری برای شرکت در مراسم سوگند "نارندرا مودی" نخست وزیر هند به دهلی نو سفر کند.
مودی هفته گذشته توانست به شکلی قاطع احزاب سیاسی رقیب را در انتخابات هند شکست دهد و برای دور دوم به عنوان نخست وزیر هند انتخاب شود.
این نشریه به نقل از مقامات هندی نوشته که هدف انجام این پروژه سه جانبه افزایش حجم انتقال کانتینری در بندر کلمبو و گسترش حمل و نقل در منطقه جنوب آسیا است.
هند و ژاپن همچنین بدنبال همکاری  برای توسعه بندر ترینکومالی واقع در شرق سریلانکا هستند.
بندر کلمبو که ۹۰ درصد از صادرات دریایی سریلانکا از طریق آن انجام می شود، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا را به یکدیگر متصل می کند.
پس از افزایش نگرانی های سریلانکا مبنی بر وابستگی شدید این کشور به سرمایه گذاری های چین، کلمبو خواهان افزایش حضور سایر کشورها مانند هند و ژاپن در این کشور شده است.
در سال جاری دولت سریلانکا یک وام ۹۸۹ میلیون دلاری از بانک اکسیم چین جهت تکمیل پروژه بزرگ راه مرکزی که مناطق روستایی این کشور را به استان های توسعه یافته سریلانکا متصل می کند، دریافت کرد.
سریلانکا تاکنون به گزارش های منتشر شده درمورد گرفتاری در "تله بدهی" چین توجه نکرده و اکنون بیش از ۹۰ درصد از درآمد دولت سریلانکا که با یک بدهی خارجی ۵.۹ میلیارد دلاری روبرو است، برای پرداخت بدهی های این کشور صرف می شود که البته بخش اعظم بدهی خارجی سریلانکا متعلق به چین است.
در همین حال هند که از نفوذ روزافزون چین در کشور همسایه جنوبی خود نگران است، سرمایه گذاری های خود را در بخش های زیرساختی و مسکن سریلانکا افزایش داده است.
همچنین بانک مرکزی هند با ارائه کمک مالی ۴۰۰ میلیون دلاری به بانک مرکزی سریلانکا بر اساس توافق مبادله ارزی میان دو کشور موافقت کرده است.
چین کشور سریلانکا را بخش مهمی در پروژه عظیم این کشور موسوم به طرح "یک جاده یک کمربند" می داند.
اقتصاد سریلانکا در سال ۲۰۱۸ میلادی بسیار ضعیف‌تر از انتظار بود و به دلیل تعطیلی دو ماهه دولت، به اقتصاد کشور ضربه‌ای مهلک وارد شد.


سریلانکا اکنون ۵۰ میلیارد دلار به وام دهندگان خارجی بدهکار است که این میزان حدود ۷۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.
این کشور باید بیش از چهار میلیارد دلار از وام‌های خارجی خود را پرداخت کند که به دلیل تنش‌های سیاسی و کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار بازپرداخت بدهی برای سریلانکا بسیار دشوار شده است.


ارزش روپیه سریلانکا در سال گذشته میلادی حدود ۱۷ درصد کاهش یافت.
جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا در اقیانوس هند و در جنوب هند است.


پایتخت سیاسی سریلانکا "سری جایاواردنپورا کوته" و پایتخت تجاری‌ آن شهر کلمبو است.


آساق ** ۲۶۷ ** ۱۱۰۴ ** 1071