زنجان - ایرنا- شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان آخرین شب قدر فرصتی طلایی برای مغفرت و تعیین سرنوشت و مقدرات یکساله انسانهاست که بهره مندی بیشتر از آن می تواند کمال و سعادت بیشتری را نصیب مومنان کند.

به گزارش ایرنا، هیچ شبی در طول سال به شب قدر نمی‌رسد، می‌گویند در این شب به ویژه شب بیست سوم ماه مبارک رمضان تقدیر تک تک افراد نوشته می‌شود.


در این شب چشمان هزاران عاشق به سوی آسمان‌ها و معبود ازلی معطوف می‌شود، تا با الهی العفو گفتن، ثانیه به ثانیه به پرودگار خود نزدیک تر شوند تا مورد رحمت و بخشش پروردگار باری تعالی قرار گیرند.


شب قدر از شب‌های مقدس و بسیار باشکوه اسلامی است چرا که خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام "سوره قدر" نازل فرموده است.


شب‌های قدر، به ویژه شب بیست سوم ماه مبارک رمضان از شب‌هایی ناب و طلایی است که خداوند در اختیار بنده‌ها قرار داده تا تک تک بنده‌های روزه دار بتوانند از این آخرین فرصت باقیمانده نهایت استفاده را داشته باشند.


لحظات و ثانیه‌های وصف ناشدنی این شب به قدری ارزشمند و نورانی است که نفس‌ها و حتی وجود فرد آسمانی‌تر می‌شود.


مؤمنان و روزه‌داران در سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان که شب قدر است، به دعا و راز و نیاز عاشقانه با خداوند یکتا می‌پردازند، شب زنده‌داری می‌کنند و امشب همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند، مهمان دل‌های شب زنده‌داران می‌شوند و سرنوشت یکساله همه مقدر می‌شود.


عاشقان و دلباختگان آکنده از معنویت و عشق در این شب با تمام وجود دست‌های التماس خود را به سوی آسمان بالا می‌برند، تا شاید رحمت بیکران الهی شامل حالشان شود و از خدای خود بهترین‌ها را طلب می‌کنند.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: خداوند برای اینکه انسان بتواند در مسیری با بازدهی بالا حرکت کند، ایامی خاصی را در نظر گرفته چرا که فرد بیش از گذشته مستعدتر بسوی مقصد نهایی است.


حجت الاسلام محرمعلی شیر محمدی افزود: خداوند در آیات قرانی به این مهم اشاره کرده که روزه و فضیلت‌های آن را از امت‌های پیشین تا به اکنون برای بهره مندی از فیوضات مختلف آن در اختیار انسان‌ها قرار داده تا بوسیله آن آدمیان تقوا شوند.


وی اضافه کرد: تقوا سرمایه اصلی برای بندگان خدا و نجات از بدی‌ها و ناپاکی‌ها است، و در این میان شب قدر را به دلیل بهره مندی بیشتر بندگان خدا قرار داده شده است.


این کارشناس مسائل دینی افزود: در ماه مبارک رمضان خداوند علاوه بر روزها و شبهای پر فضیلت، شبهای قدر که برتر از هزار ماه بیان شده را بصورت ویژه و خاص برای بندگان قرار داده چرا که در این شب قرآن کریم نازل شده است.


وی اظهار داشت: خداوند فرموده که انسان‌ها برای رهایی از آفتاب سوزان در زیر سایه قرآن و ائمه اطهار پناه بگیرند که در شب‌های قدر اوج کسب تقوا نهفته شده و از همه مهمتر به بهره گیری از لحظات آن، به ویژه شب بیست سوم تاکید ویژه ای شده است.


حجت الاسلام شیر محمدی افزود: خداوند این مسیرها را در شب‌های قدر قرار داده تا بندگان دل شکسته دل‌های خود را جلا دهند و بیش از گذشته در مسیر سعادت قرار گیرند.


وی اضافه کرد: در این شب‌ها برای کسب دوره معرفتی و ارتباطی بیشتر با خدا، به خواند ن سوره عنکبوت، دخان و توجه به محتوای مفید آنها توصیه شده چرا که فهمیدن آنها، به برطرف شدن بسیاری از مسائل و گرفتاری‌های فردی منتهی می‌شود.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در این شب به خواند دعای جوشن کبیر، نماز ویژه قدر، قرآن سر گرفتن و به اولیای خدا قسم دادن، استغفار و از همه مهمتر به دعا توجه و تاکید خاصی شده است.


وی اظهار داشت: برای درک شب قدر به عافیت یعنی در امان ماندن از بدی‌ها زمان، جذابیت‌های کاذب کسب نعمت ولایت، بدست اوردن هر آنچه به سعاد ت نزدیک می‌کند توصیه اکید شده است و لذا از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که از خداوند به دور باد و نفرین بر کسی که به شب قدر برسد، زنده باشد، اما آمرزیده نشود.


حجت الاسلام شیرمحمدی افزود: در مجموع می‌توان گفت که شب قدر موهبتی مهم، عصاره‌ای برای نجات بندگان و ولایت شناسی، چکاب کردن و تصفیه کردن وجود انسان از کاستی‌ها، نقص‌ها و در نهایت رسیدن به قله و نقطه اتصال به هدف مقصود است.


وی یادآوری کرد: قدر، شب عشقبازی است چرا که در مسیر عشق چیزی به نام کاستی معنایی ندارد، حرکت شتابنده‌ای دارد و در واقع قوی‌ترین انرژی و سوخت برای حرکت انسان به سوی معرفت است.


این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: شب بیست وسوم بسیار خاص تر در نظر گرفته شده به دلیل آنکه مقدمات این مسیر در شب نوزدهم، شتاب آن در مسیر بیست و یکم با اعمال خاص شکل می‌گیرد ونقطه مطلوب نیز در شب سوم ماه مبارک رمضان متجلی می‌شود.


وی اظهار داشت: بر این مبنا باید گفت فردی که در شب نوزدهم و بیست و یکم از شب قدر بهره مند نشده نمی‌تواند در شب بیست وسوم نیز به بهره مندی کامل از فیوضات این شب نائل شود و در واقع این ۲ شب زمینه ساز برای رسیدن به حد مطلوب است.


حجت الاسلام شیر محمدی افزود: هر سه شب قدر، شب مقدرات ذکر شده اما در شب بیست سوم مقدرات کامل می‌شود و هدیه تحفه الهی با مقصود نهایی مصادف است.


۹۶۴۶/۳۰۸۸