اهواز-ایرنا- خوزستان به دلیل داشتن شهرستان ها و مناطقی که دمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد را در ایام تابستان تجربه می کنند فضای مناسبی برای تولید انرژی برق توسط صفحه های خورشیدی دارد.

در سال‌های اخیر تولید برق توسط صفحات خورشیدی در خوزستان با جذب سرمایه گذاران خارجی رواج یافته وشرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان این مهم را در دستورکار خود قرار داده اند و در بسیاری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای تولید برق از صفحات خورشیدی وارد فعالیت شده‌اند.


وزارت نیرو پیمانکاری و اجراسازی تولید برق از صفحات خورشیدی را به شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی محول کرده است و تمام شرکت‌هایی که در زمینه انرژی خورشیدی فعالیت دارند، می‌توانند این طرح را پیاده‌سازی کنند.


انرژی خورشیدی از نظر تولید انرژی، پاک و رایگان است.


به گفته کارشناسان حوزه انرژی هزینه جاری استفاده از سیستم‌های خورشیدی در مقایسه با دیگر سیستم‌ها از جمله استفاده از برق شبکه خیلی کمتر است؛ هزینه استفاده از سوخت‌های فسیلی به مراتب خیلی بیشتر از انرژی خورشیدی و برق شبکه است.


انرژی خورشیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر است که از منابع تجدیدپذیر یا بازگشت‌پذیر به دست می‌آید و می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی از منابع طبیعی جایگزین کرد. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کارآمدتر است و منجر به کاهش قابل توجهی در نیازهای اولیه انرژی می‌شود.


انرژی‌هایی مثل مانند نور خورشید، باد، باران موج، جزر و مد و گرمای حرارتی زمین از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.



** انعقاد قرارداد ۱۲ طرح نیروگاهی


مدیر عامل شرکت شهرهای صنعتی خوزستان گفت: قرار داد ۱۲ طرح نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۶ مگاوات در شهرک‌های صنعتی خوزستان منعقد شده است.


اخلاق محمدیان ادامه داد: از این تعداد ۲ طرح در حال نصب صفحه‌های خورشیدی هستند.


وی گفت: برای تولید ۵۰ مگاوات برق متقاضیان در مرحله اخذ مجوز از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری هستند.


محمدیان ادامه داد: در این بخش در مجموع ۴ قرارداد با سه سرمایه گذار خارجی به ارزش ۶۰ میلیون یورو از کشورآلمان در حال طی مراحل تأمین مالی و خرید تجهیزات دردست داریم.



** نیازبه تشکیل کارگروه انرژی‌های تجدیدپذیر درخوزستان


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تشکیل کارگروه انرژی تجدیدپذیر در استان لازم است و دانشگاه شهید چمران اهواز می‌تواند به عنوان میزبان دبیرخانه این کارگاه باشد.


علی حقیقی گفت: برای استفاده از انرژی تجدید پذیر نیاز به ایجاد زیر ساخت‌هایی در استان است، خوزستان ۹۰ درصد برق آبی کشور را تولید می‌کند و خود ۱۰ درصد از این تولید سهم دارد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در استان باید با تکنولوژی هایی باشد که در دماهای بالای استان قابلیت کارکردن داشته باشند.


حقیقی ادامه داد: با توجه به اینکه انرژی خورشیدی در استان در بیشتر ماه‌های سال در دسترس است با ایجاد این نیروگاه‌ها می‌توان در تولید برق گام‌های مؤثری در استان برداشت.


۶۰۰۲/‏۷۱۵۸