گنبدکاووس - ایرنا - ائمه جمعه اهل سنت منطقه گنبدکاووس درشرق استان گلستان با گرامیداشت روز قدس، این روز را نمایشی از وحدت امت اسلامی برای دفاع از آرمان اسلام یعنی قدس، قبله اول مسلمانان جهان دانسته و برلزوم حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس تاکید کردند.

ائمه جمعه اهل سنت منطقه گنبدکاووس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از گروه‌های مختلف مردم شیعه و اهل سنت استان گلستان بالاخص مناطق شرق آن درخواست کردند که پرشورتر از سال‌های گذشته، حضوری حماسی در راهپیمایی روز قدس امسال داشته باشند.



امام جمعه اهل سنت نگین شهر از توابع شهرستان آزادشهر دراین خصوص گفت: قدس قبله اول مسلمانان جهان است که سالیان متمادی زیر سلطه و اشغال رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد و امت اسلامی بالاخص مردم مظلوم فلسطین نسبت به این اشغالگری رنج می‌برند.



آخوند ابوبکر خوجملی افزود: حمایت از قدس و انتفاضه مردم مظلوم فلسطین از آرمان‌های مهم نظام اسلامی، امام راحل (ره) و جانشین خلف ایشان است و براین اساس شرکت در راهپیمایی روز قدس یک وظیفه و تکلیف شرعی و دینی است.



وی اضافه کرد: برای حمایت از این آرمان انقلاب لازم است تا مردم شیعه و اهل سنت استان گلستان از اقوام مختلف با حضوری پرشورتر و حماسی‌تر از سال‌های قبل در راهپیمایی شرکت نمایند.



آخوند خوجملی گفت: در سال‌های اخیر رژیم غاصب صهیونیستی فشار بر مردم مظلوم فلسطین را بیشتر کرده و شاهد هستیم هر روز عده‌ای از جوانان فلسطینی به ضرب گلوله سربازان این رژیم منفور به خاک و خون کشیده می‌شوند.



وی با اشاره به معامله بزرگ قرن برای عادی سازی روابط مسلمانان با رژیم صهیونیستی از سوی استکبار جهانی بویژه آمریکا، تصریح کرد: انشاالله امت اسلامی با حضور پرشور و حماسی خود در راهپیمایی روز قدس یک بار دیگر حمایت خود را از قبله اول مسلمانان و مردم مظلوم فلسطین اعلام و اعتراض خود را نیز نسبت به معامله قرن نشان خواهند داد.



امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون از توابع شهرستان گنبدکاووس نیز با گرامیداشت روز قدس، گفت: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، یادگار ارزشمند بنیانگذار جمهوری اسلامی در دفاع از قبله اول مسلمانان و نیز مردم مظلوم فلسطین است که می‌بایست همواره گرامی داشته شود.



آخوند مدد هوشمند افزود: همه می‌دانیم که بیت المقدس قبله اول انبیای الهی بوده و نبی مکرم اسلام (ص) نیز ۱۶ ماه به طرف آن نماز خوانده است بنابراین بیت المقدس متعلق به جهان اسلام است و رژیم غاصب اسرائیل هیچ اختیاری نسبت به این مکان مقدس و اشتغال آن ندارد.



وی اضافه کرد: امت اسلامی باید با وحدت و انسجام بیشتر دست به دست یکدیگر داده و با حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس علاوه بر اعلام انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت خود را از بیت المقدس و مردم مظلوم فلسطین به نمایش بگذارند.



آخوند هوشمند با درخواست از همه گروه‌های مردم شیعه و اهل سنت استان گلستان و منطقه گنبدکاووس برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس، گفت: راهپیمایی روز قدس در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس در سه نقطه برگزار می‌شود.



وی افزود: امسال بزرگداشت روز قدس در شهر مرزی اینچه برون و روستای کرند به صورت راهپیمایی و در روستای داشلی برون هم به صورت تجمع برگزار خواهد شد.



امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز با گرامیداشت روز قدس گفت: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که توسط امام راحل به روز قدس نامگذاری شد، نشان از اهمیت مساله فلسطین و قبله اول مسلمانان جهان یعنی بیت المقدس است.



آخوند عبدالکریم جاور افزود: اهمیت این موضوع نشان می‌دهد که مسلمانان نبایستی فلسطین و بیت المقدس را تنها بگذارند و با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز قدس، به جهانیان بویژه استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی نشان دهند که فلسطین و قدس تنها نیستند.



وی اضافه کرد: فلسطین و بیت المقدس متعلق به همه مسلمانان جهان است و امت اسلامی بایستی باحضور پرشور در راهپیمایی روز قدس، وحدت و انسجام خود را در دفاع از مردم مظلوم فلسین و قدس شریف به نمایش بگذارند.



آخوند جاور از گروه‌های مختلف مردم شیعه و اهل سنت استان گلستان و گنبدکاووس درخواست کرد تا همچون سال‌های گذشته حضوری پرشور در راهپیمایی روز قدس داشته باشند.



در همین پیوند هفته گذشته نیز رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گنبدکاووس درجلسه هماهنگی برگزاری راهپیمایی روز قدس با تشریح اهمیت قدس برای مسلمین جهان، روز قدس را رمز وحدت جهان اسلام و راهپیمایی این روز را مانور بزرگ استکبار ستیزی توصیف کرده بود.



حجت الاسلام رضا دیلم گفته بود که روز قدس برای جهان اسلام روزی مهم است و چشم مردم مظلوم فلسطین برای حمایت جهان اسلام در مقابل مظالم رژیم صهیونیستی، به این روز دوخته شده است.



وی اضافه کرده بود: در این روز باید جهان اسلام یکپارچه و متحد ندای مرگ بر اسرائیل را سردهد و در صورت وحدت واقعی مسلمین جهان، تحقق سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر نابودی رژیم غاصب و اشغالگر قدس دور از انتظار نیست.



حجت الاسلام دیلم با اشاره به شرایط کنونی کشورمان و منطقه نیز گفته بود: در شرایط فعلی روز قدس و راهپیمایی آنکه اعلام مواضع علیه رژیم صهیونیستی است، اهمیت خاصی پیدا کرده و در مهار و تضعیف رژیم اشغالگر قدس و تأمین امنیت کشورهای منطقه نقش دارد.



وی همچنین ابتکار امام راحل در تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس را بسیار حکیمانه توصیف کرده و افزوده بود: رژیمی که زمانی شعار از نیل تا فرات را سر می‌داد، اکنون آن شعار خود را فراموش کرده و در حال کشیدن دیوار بتونی به دور خود است تا بتواند حیات خود را حفظ کند.



رئیس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس درپایان خاطرنشان کرده بود که حضور گسترده و منسجم امت اسلامی در راهپیمایی روز قدس، علاوه بر نمایش وحدت مسلمین، گویای صلابت و ایستادگی بر آرمان آزادسازی قدس شریف و حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.



حجت الاسلام دیلم، زمان راهپیمایی روز قدس در گنبدکاووس را رأس ساعت ۱۱:۳۰ و از مقابل مسجد قائمیه تا مصلی امام جعفر صادق (ع) اعلام کرد.



به گزارش ایرنا، امام خمینی (ره) روز ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در پیامی خطاب به مسلمین ایران و جهان، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامید و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.



گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان است که با تنوع اقوام، مذاهب و فرهنگ‌ها درشرق این استان واقع است.



/‌۳۰۳۹/‌۱۸۶۰