تهران - ایرنا - پس از توقف چندین ماهه پرواز های مستقیم میان ایران و تاجیکستان به دلیل مسائل مالی که مسافران این مسیر را با مشکلات فراوان مواجه ساخته بود، شرکت هواپیمایی تاجیکستان از بازگشایی و از سرگیری مجدد این پروازها خبر داد.



پس از توقف پرواز شرکت "آسمان" ایران در مسیر دوشنبه - مشهد و همچنین بروز مشکلات مالی برای شرکت "تاجیک ایر" تاجیکستان، دیگر پروازی مستقیماً به سمت ایران انجام نمی‌شد و این موضوع مسافران را از نظر مالی و زمانی تحت فشار قرار داده بود.


اداره هواپیمایی کشوری تاجیکستان چندی پیش به شرکت " وارش ایرلاین" اجازه داد تا درمسیر مشهد- دوشنبه، پرواز انجام دهد.


«عزیز نبی زاده»، معاون رئیس اداره هواپیمایی کشوری تاجیکستان دو روز پیش برنامه پرواز این شرکت هواپیمایی ایران به حریم هوایی تاجیکستان را تأیید کرد.


قرار است نخستین پرواز شرکت " وارش ایرلاین" روز ششم ماه ژوئن با هواپیمای "بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰" که حامل ۱۲۰ مسافر است از تاجیکستان به ایران انجام شود.


فروش بلیت‌ها در خطوط مشهد- دوشنبه- مشهد، از ۱۵ مه با دریافت تاییدیه از مقامات تاجیکستان آغاز شده است. به گفته نمایندگی این شرکت هواپیمایی، بیشتر این بلیت‌ها به فروش رفته است. بهای بلیت یک طرفه، از ۲۳۶۰ سامانی (۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار ریال) می‌شود و برای مسیر دو طرفه (رفت و بازگشت) ۳۷۵۰ سامانی (۱۶ میلیوون و ۷۲۳ هزار ریال) است.



**دلیل توقف پروازها میان تاجیکستان و ایران


«عبدالرضا محمدی»، مدیر شرکت "الماس شرق" که نمایندگی شرکت هواپیمایی " وارش" در تاجیکستان است، به یک رسانه محلی گفت که به دلیل عدم وجود پرواز مستقیم به ایران، درخواست اجازه چنین پروازی را ارائه کردند و حالا طبق برنامه، این شرکت هفته‌ای یک پرواز به در این مسیر انجام خواهد داد.


به گفته عبدالرضا محمدی، پرواز در این خط هوایی روزهای پنج شنبه ساعت ۹:۱۵ دقیقه از فرودگاه مشهد آغاز خواهد شد و ساعت ۱۳:۰۰ نیز از فرودگاه دوشنبه به مشهد باز می‌گردد. در حال حاضر برنامه این پروازها هفته‌ای یک بار خواهد بود. اگر مشکل "تاجیک ایر" برطرف شود و پروازها به تهران مجدداً راه اندازی شود، امکان پروازهای بیشتر فراهم می‌شود.


وی افزود: «پروازها از دوشنبه به مشهد، باعث کاهش هزینه مسافرینی که مجبور بودند ابتدا به ترکیه یا دوبی رفته سپس به تهران پرواز کنند را کاهش داده است. اکثر مسافرانی که مجبور بودند از طریق کشورهای دیگر سفرشان را ادامه دهند یا صاحبین مشاغل بوده و یا برای مداوا خواستار سفر به ایران بودند.»


پیشتر پروازهای تاجیکستان به ایران هفته‌ای دو بار انجام می‌شد. این پروازها را شرکت هواپیمایی "آسمان ایر" ایران در مسیر مشهد- دوشنبه و شرکت "تاجیک ایر" در مستیر دوشنبه- تهران انجام می‌دادند. اما به گفته مقامات، به دلایل اقتصادی، پرواز این شرکت‌ها، هشت و پنج ماه پیش متوقف شد.



**متوقف نشدن پروازها توسط تاجیکستان


شرکت هواپیمایی "آسمان ایر" ایران ماه سپتامبر پرواز هواپیماهایش را از شهر مشهد به پایتخت تاجیکستان را در حالی قطع کرد و اما طرف‌های ایران و تاجیکستان علت قطع پروازها مشکلات و مسائل اقتصادی عنوان کردند.


نبی زاده نیز طی مصاحبه‌ای گفت که ما این پروازها را متوقف نکردیم، بلکه طرف ایرانی ما اعلام کردند که مشکل مالی دارند.


شرکت " وارش" که به جای "آسمان ایر" به حریم هوایی تاجیکستان وارد شده است، یک شرکت خصوصی است که سه سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در حال حاضر دو هواپیما، "بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰" و " باینگ ۷۳۷-۳۰۰" دارد.
آساق ۹۴۷۰ **۱۶۶۳**