بجنورد- ایرنا- علمای اهل سنت خراسان شمالی می گویند که ترکمن های ساکن این استان روز جمعه به نشانه وحدت و ابراز همبستگی با مردم فلسطین در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کرده و دوشادوش برادران و خواهران شیعه خود برای آزادی قدس و نابودی اسرائیل شعار خواهند داد.

شماری از آنان با بیان اینکه روز جهانی قدس، نماد وحدت و همدلی مردم جهان با ملت ستمدیده و مظلوم فلسطین است، گفتند: در این روز با حضور گسترده و وحدت آفرین خود ندای آزادی فلسطین را سر خواهیم داد.


آنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشتند: روز قدس بیانگر اعتقاد و پایبندی به اندیشه وحدت و انسجام اسلامی در مقابل زورگویان جهانی است، در این روز بار دیگر مسلمانان اعم از شیعه و سنی، اتحاد خود را در حمایت از آرمان های فلسطین به رخ جهانیان می کشند.


یک روحانی اهل سنت خراسان شمالی با دعوت از آحاد مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس اظهار داشت: شرکت در راهپیمایی یک وظیفه دینی و شرعی است که همه باید به آن لبیک بگوییم.


آخوند آنا پروانه افزود: قلب های مسلمانان از جنایت هایی که در فلسطین انجام می شود به درد آمده است و ما این را در روز جمعه با انزجار از اشغالگران قدس شریف به آنان نشان خواهیم داد.


امام جمعه و مدیر حوزه علمیه روستای حصارچه از توابع شهرستان رازو جرگلان اظهار داشت: در روز جهانی قدس علاوه بر اینکه ناراحتی و نفرت خود را به استکبار نشان می دهیم بار دیگر وحدت بین اقوام و قومیت ها را به رخ آنان می کشانیم.


وی افزود: مقاومت و ایستادگی همچون گذشته در ملت مظلوم فلسطین ادامه خواهد داشت.


امام جمعه حصارچه خراسان شمالی افزود: جامعه اهل سنت استان همچون سال های گذشته، دوشادوش برادران شیعه خود و آحاد ملت شریف ایران اسلامی ضمن بیعت با آرمان های مقدس شهدا، امام شهیدان (ره) و تبعیت از مقام معظم رهبری، در راهپیمایی عظیم روز جهانی قدس حضوری چشمگیر خواهند داشت.


یکی دیگر از علمای اهل سنت این استان ضمن دعوت از تمامی آحاد مردم برای حضور در روز جهانی قدس گفت: رژیم پلید صهیونیستی ده ها سال در فلسطین جنایت کرده است اما مردم مظلوم فلسطین تنها با مقاومت و نثار خون خود در برابر آنان پایداری کرده اند.


آخوند عبدالغفور یزدانی با بیان اینکه فلسطین نخستین قبله گاه مسلمانان است افزود: ما به عنوان مسلمان موظف به حمایت و پشتیبانی از این ملت مظلوم و ستمدیده هستیم.


وی اظهار داشت: تمام مردم خراسان شمالی و همه آزادگان جهان این مردم مظلوم را در روز قدس با تمام قوا حمایت و همراهی می کنند.


وی ادامه داد: حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس ناامیدی و یاس هرچه بیشتر دشمنان از جمله رژیم غاصب صهیونیستی را در پی خواهد داشت.


وی گفت: شرکت مسلمانان جهان در این راهپیمایی به عنوان اعلام حمایت از مقاومت اسلامی و پشتیبانی از ایستادگی مردم مظلوم فلسطین در مقابل رژیم غاصب اسرائیل است.


وی اظهارداشت: با توجه به حوادث منطقه‌ای و جهانی، حضور منسجم و پرشکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس لرزه بر پیکر استکبار جهانی خواهد انداخت.


وی افزود: در این سال‌ها که استکبار جهانی برای به چالش کشیدن وحدت شیعه و سنی، در منطقه جنگ‌های زیادی به راه انداخته، لازم است امت اسلام با اتحاد و همدلی علیه دشمنان قسم خورده اسلام بپاخیزد و نفرت و انزجار خود را از جنایت‌های صورت گرفته در کشورهای اسلامی از جمله فلسطین، یمن، عراق و سوریه ابراز کند.


امام جمعه باغلق از توابع شهرستان راز و جرگلان گفت: هدف حضرت امام خمینی (ره) از نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس، دفاع از مظلومان در مقابل ظالمان بوده است.


وی گفت: حضور مردم در روز جهانی قدس، به دشمنان اسلام ثابت خواهد کرد که توطئه‌های آنان باعث وحدت بیشتر مسلمانان جهان شده است


عضو شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی نیز با اشاره به حمایت استکبار جهانی و سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری از رژیم اسراییل غاصب، گفت: اسرائیل رژیمی کوچک است که بدون حمایت آمریکا و کشورهای استکباری نمی‌تواند کاری انجام دهد اما این جنایتکاران از سوی دشمنان اسلام حمایت همه جانبه می‌شوند.


آخوند گلدی کمالی افزود: وحدتی که اکنون بین اهل تشیع و تسنن استان وجود دارد، مثال زدنی است و در روز جمعه بار دیگر این وحدت را نشان خواهیم داد.


مشاور استاندار خراسان شمالی در امور اهل سنت اظهار داشت: اهل سنت خراسان شمالی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بار دیگر وفاداری خود را به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی به دشمنان، نشان خواهند داد و مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان اسلام می‌زنند.


وی افزود: حضور مردم در روز جهانی قدس امسال، این را به دشمنان اسلام ثابت می‌کند که توطئه‌های آنان، جایی در این استان و سایر کشورهای اسلامی ندارد.


وی گفت: برپایی راهپیمایی روز جهانی قدس، نماد محکومیت جنایات صهیونیسم جهانی است و لذا تمامی امت‌های اسلامی، صدای اعتراض خود را در سراسر دنیا علیه رژیم غاصب صهیونیستی بیشتر از گذشته فریاد خواهند زد.


وی با محکوم کردن جنایات اسرائیل غاصب در کشتار بی رحمانه مسلمانان فلسطین افزود: مسجد الاقصی خط قرمز مسلمانان است و هیچ زمانی از ارزش‌های بزرگ خود مثل مسجدالاقصی نخواهند گذشت و ما با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس، به مردم فلسطین قوت قلب خواهیم داد.


آخوند کمالی به نامگذاری روز قدس از سوی حضرت امام (ره) اشاره و اظهار داشت: امام خمینی (ره) آخرین جمعه از ماه رمضان را به خاطر اینکه مساله قدس و اقدامات جنایت‌کارانه اشغالگران فلسطین به دست فراموشی سپرده نشود به نام روز قدس نام‌گذاری کردند.


حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی ترکمن‌های سنی مذهب هستند که در شهرستان‌های بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان سکونت دارند.


۳۰۰۷/۵۱۳۲