بانک ملی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد: در این روش ابتدا مخاطب در قالب یک مسابقه تلویزیونی در حال ضبط قرار گرفته و به وی عنوان میشود که با عنایت به برنده شدن جایزه مسابقه، برای اثبات مالکیت خط تلفن همراه و امکان دریافت جایزه، مشخصات شناسنامهای برنده مورد نیاز است.
کلاهبردار پس از اخذ اطلاعات، اقدام به ثبت نام در سامانههای بانکی از جمله «بام» کرده و پس از ارسال کد فعالسازی از سوی بانک برای مشتری، به شیوه مختلف و استفاده از زبان فریبکارانه، این کد را از مشتری اخذ و در ادامه از حسابهای وی سو استفاده میکند.
در این روش برای جلب اعتماد مشتری، ضمن استفاده از اسامی شخصیتهای سیاسی و هنری کشور به عنوان مهمان برنامه، غالباً این تماسها با در نظر گرفتن مقتضیات زمان صورت میپذیرد.
در حال حاضر تماسهای کلاهبرداران نزدیک به لحظات معنوی افطار برقرار شده و به افراد اعلام میشود که برنده جایزه کمک هزینه سفر به عتبات شده است تا با این عنوان، احساسات وی را تحریک و به راحتی به اخذ اطلاعات شناسنامهای وی اقدام کنند.
بانک ملی ایران درباره این روش و سایر روشهای مشابه کلاهبرداری به مشتریان خود هشدار میدهد و از آنها میخواهد ضمن بی توجهی به چنین تماسهایی، در صورت لزوم موارد را به حراست بانک ملی یا مقامات انتظامی گزارش دهند.
اقتصام ۲۰۲۲ * ۳۰۶۳