مشهد- ایرنا- سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: صادرات کالا از طریق پایانه ریلی در مرز سرخس طی دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر شده است.

مصطفی نصیری ورگ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۲۱۵ هزار تن محموله صادراتی با سه هزار و ۴۰۰ دستگاه واگن بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که از این مقدار ۱۸۹ هزار تن کالا مربوط به خراسان رضوی بوده است.
وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی امسال رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده که دارای سهم ۷۸ درصدی از مجموع این نوع صادرات می باشد.
وی گفت: با افزایش زیرساخت ها از قبیل توسعه سکوها و خطوط تخلیه و بارگیری و احداث ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان های مرتبط با حمل و نقل در ایستگاه شهید مطهری، ظرفیت بارگیری همزمان از ۵۰ دستگاه واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.


سرپرست اداره کل راه آهن خراسان افزود: بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان برای اجرای پروژه های زیربنایی آن کشور، تلاش در جهت تامین واگن مورد نیاز صادر کنندگان توسط راه آهن و بخش خصوصی، افزایش تعامل و جلسات چند جانبه با واحد های تولیدی از دیگر دلایل رشد صادرات در سال جاری می باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی و همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات از طریق شبکه ریلی سبب افزایش درآمد واحدهای تولیدی و همچنین جذب بازارهای جدید در کشورهای آسیای مرکزی می گردد.
نصیری ورگ گفت: عمده کالای صادراتی از مرز سرخس، سیمان با سهم ۸۵ درصدی بوده و مقصد عمده این کالای صادراتی نیز کشور ازبکستان با سهم ۸۶ درصدی می باشد و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان در رده های دیگر مقاصد صادراتی از این مرز ریلی قرار دارند.


تبادل ریلی کالا با آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساختهای بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.


مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس و کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کالا بود، همچنین ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن رسید که رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.


۳۲۲۱ / ‏‬ ۶۰۵۳