یاسوج - ایرنا - برداشت بادام از سطح بیش از 10 هزار هکتار از بادامستان های شهرستان کهگیلویه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد با کاشت ۱۰ هزار و ۵۵۵ هکتار بادام به‌عنوان منطقه پایلوت بادام کاری در کشور از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انتخاب شده است.‌


سالانه پنج هزار تن محصول از بادامستان های کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود که ۶۰ درصد به خارج استان ارسال و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.


موقعیت و رشد مطلوب درخت بادام در زمین‌های شیب دار و برداشت زیاد محصول بادام در شهرستان کهگیلویه نسبت به سایر استان‌ها ظرفیت مناسبی برای کشت بادام فراهم کرده است.


گونه بادام کشت شده در اراضی شیب دار شهرستان کهگیلویه از نوع 'اسکوپاریا' است و این روزها با به ثمر رسیدن میوه تلخ آنها، بادامستان ها مملو از زنان و دختران با کوله پشتی‌های پر از بادام است.


بارندگی‌های خوب در سال زراعی جاری باعث افزایش میزان میوه دهی بادامستان های این شهرستان شده است.


مریم خدادوست که هرساله در فصل برداشت بادام راهی منطقه بلوط بنگان شهرستان کهگیلویه می‌شود می‌گوید: امسال درختان بادام بیش از هر فصل دیگری میوه داده و این باعث افزایش درآمد نیز می‌شود.


وی با اشاره به اینکه طی یک هفته بیش از ۲۰۰ کیلوگرم بادام برداشت کرده است، می‌گوید: هر کیلوگرم بادام بیش از ۱۷۰ هزار ریال در بازار به فروش می‌رسد.


پیرزن ۵۰ ساله‌ای که با زیرانداز آبی رنگ خود فضای زیبایی را در بادامستان های منطقه بلوط بنگان به وجود آورده است، می‌گوید: فراوانی بادام، برداشت آسان و سود حاصل از فروش آن وی و دیگر مردم را به این منطقه کشانده است.


ناز بی بی خوبانی با اشاره به درآمد خوب فروش بادام گفت: از مسئولان منابع طبیعی برای اجرای این طرح تشکر می‌کنیم.


وی گفت: مغز شیرین شده این بادام در غذاهای مختلف سنتی استفاده می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: بیش از هشت هزار هکتار از سطح زیر کشت درخت بادام در شهرستان کهگیلویه به باروری رسیده است.


سید هدایت الله آویزش مهم‌ترین برنامه‌های منابع طبیعی در توسعه طرح بادام کاری را جلب مشارکت مردمی از طریق خرید بذر بادام، واگذاری طرح‌ها به مردم بومی، اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل در واگذاری طرح‌های بادام کاری و مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی ذکر کرد.


وی مهم‌ترین مناطق کشت بادام در شهرستان کهگیلویه را دشت مازه، بلوط بنگان، کوهبرد، لگین راک، بی بی زلیخایی و زیرگچ روشن آباد ذکر کرد.


آویزش اظهار کرد: در هر هکتار سطح زیر کشت درخت بادام ثمری سالانه ۶۰۰ کیلوگرم بادام خشک برداشت می‌شود و قیمت هر کیلوگرم بیش از ۱۷۰ هزار ریال است.


وی به اهمیت طرح‌های بادام کاری در حفظ پایداری خاک، سلامت محیط زیست، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره‌های زیرزمینی آب اشاره کرد و گفت: جذابیت و تنوع طرح‌های بادام کاری از سوی مسئولان کشوری در کهگیلویه مورد تحسین قرار گرفته است.


در بیش از ۸۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد درختان بادام وحشی رویش دارد و رویش بادام در مناطق تپه ماهوری گرمسیری و زمین‌های شیب دار اهمیت توسعه کشت بادام را دوچندان کرده است.


مساحت شهرستان کهگیلویه ۴۰۶ هزارو ۶۷۹ هکتار است که ۱۴۲ هزارو ۳۳۷ هکتار مرتع و ۲۶۴ هزارو ۳۴۲ هکتار جنگل دارد. کهگیلویه در ۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.


۷۵۳۱/‏۱۶۶۲