به گزارش ایرنا سرهنگ علیرضا رضایی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان خراسان جنوبی که به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: بیشترین آمار فوتی مربوط به شهرستانهای فردوس، طبس و سربیشه بوده است که این آمارها یک زنگ خطر شدید در ابتدای سال محسوب میشود.
وی گفت: مجروحان حوادث رانندگی جادهای نیز در ۲ ماه ابتدای امسال با ثبت آمار ۵۷۸ نفر ۱۴ درصد رشد داشته است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اضافه کرد: ۴۶ درصد تصادفات در راههای اصلی، ۱۰ درصد در راههای فرعی و ۴۴ درصد در راههای روستایی بوده است.
وی ۵۷ درصد علت تصادفات جادهای این استان را از نوع واژگونی عنوان کرد و گفت: با توجه به تعطیلات نیمه خرداد و بعد از آن شروع تعطیلات تابستانی نیاز است پیش بینی کنیم که واژگونی، خروج از جاده و حوادث رانندگی جبران ناپذیر خواهد بود و باید برنامه ریزی درستی انجام شود.
سرهنگ رضایی ادامه داد: تحلیل آمارهای تصادفات ابتدای امسال نشان میدهد که بیشترین حوادث با رقم ۳۵ درصد در روزهای سه شنبه و پنجشنبه و بیشترین زمان تصادفات با ۳۲ درصد از ساعت ۱۶ بعدازظهر تا ۲۰ شب بوده است.
وی با تاکید بر اینکه تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو بیشترین علت در تصادفات جادهای بوده است گفت: خودروهای سواری بیشترین مقصر تصادفات بودند البته مقصر ۲۲ درصد سوانح رانندگی موتورسیکلت سواران هستند.
وی بیان کرد: بیشترین سن مجروحان و متوفیان تصادفات جادهای استان ۲۰ تا ۴۰ سال است که نیاز به کنترل و تشدید برخوردها با رانندگان خطرساز جوان دارد.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۹ درصد متوفیان و ۱۷ درصد مجروحان تصادفات جادهای استان موتورسیکلت سوارها هستند که باید به ارتقای فرهنگ رانندگان موتورسیکلتها توجه شود.
وی یادآور شد: ۲۲ درصد متوفیان در صحنه تصادف و ۴۲ درصد در بیمارستان فوت کردند که نیاز است در بحث امدادرسانی توجه بیشتری انجام شود و برخی میدانهای ورودی شهرها نیز فاقد ایمنی لازم بوده که متولیان باید در ساخت میدان مسائل ایمنی را کاملاً رعایت کنند.
وی با اشاره به افزایش حوادث آتش سوزی تانکرهای سوخت در جادههای استان گفت: یکی از معضلات این است که امداد آتش نشانی جادهای نداریم چرا که شهرداریها تا ۳۰ کیلومتری را پوشش میدهند و بعد از آن با مشکل مواجه میشویم که باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: سال گذشته حدود ۶ مورد آتش سوزی کامیون به خصوص در محور طبس داشتهایم که به خاطر نبود امکانات آتش نشانی، کامل در آتش سوختند.
وی با بیان اینکه گردنه خونیک نیز یکی از نقاط پرحادثه در محور بیرجند- قاین است افزود: انتظار میرود راه و شهرسازی با اولویت جداسازی باندهای این محور را در دستور کار قرار دهد.
سرهنگ رضایی تصادف با شتر را یکی دیگر از معضلات تصادفات جادهای در خراسان جنوبی عنوان کرد که بیشتر در جاده نهبندان، طبس و دیهوک اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: متولی این شترداران مشخص نیست لذا باید جلسهای برگزار و متولی آن مشخص تا شترها از سطح جادهها جمع آوری شوند چرا که اگر شتر با خودرو سواری تصادف کند به حتم منجر به فوت یک یا ۲ سرنشینان میشود.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خودروهای حمل و نقل سوخت یکی دیگر از معضلات است که اگر اتفاقی بیفتد با بستن جاده به مدت طولانی دچار مشکل میشویم، گفت: در برخی روستاها میدانهای فاقد استاندارد و بدون نصب علائم احداث میشود که نیاز به توجه موارد ایمنی روستایی دارد.
وی عنوان کرد: برخی ناوگان شرکت اتوبوسرانی که در جادهها تردد میکنند به خصوص در محور بیرجند - زاهدان خطرساز شده و باید با رعایت مقررات جادهای بیش از ظرفیت سوار نکنند همچنین مجهز به کمربند ایمنی سرنشین باشند.
سرهنگ رضایی با تاکید به اینکه باید عملیات عمرانی در سطح جادههای اصلی از ۱۲ تا ۱۸ خردادماه متوقف شود، گفت: درخواست میشود ۱۰ خودرو نامحسوس برای ۱۰ روز اول و آخر طرح تابستانی در اختیار پلیس راه قرار گیرد و همچنین یک دوم تابلوهای تبلیغاتی در حریم راهها در بحث ایمنی حمل و نقل اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه از سال ۸۹ تا ۹۷ حدود یکهزار و ۸۵۳ نفر در تصادفات جادهای استان فوت کردهاند افزود: این آمار از سال ۹۲ تا ۹۵ کاهش محسوس داشته اما از سال ۹۶ به بعد افزایش یافته است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: در مدت یادشده ۱۷ هزار و ۳۶۲ نفر در جادههای استان مجروح شدند که وضعیت برخی از این مجروحان از افراد فوت شده هم بدتر است.
۹۸۹۳*۳۰۲۸