بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی از آغاز اجرای طرح تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل در این استان خبر داد و گفت: صاحبان مشاغل فقط تا پایان خردادماه مهلت دارند نسبت به تحویل اظهارنامه خود اقدام کنند.

یوسف یعقوبی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که قصد استفاده از تسهیلات پیش بینی شده را دارند فقط تا پایان خردادماه مهلت دارند نسبت به تسلیم اظهارنامه عملکرد سال ۹۷ خود به شکل الکترونیکی اقدام کنند.



وی از مودیان خواست هر چه سریع‌تر نسبت به تسلیم اظهارنامه خود از طریق سامانه www.tax.gov.ir اقدام کنند و تسلیم اظهارنامه را جهت ارائه خدمات بهتر به روزهای آخر موکول نکنند تا با توجه به تراکم مراجعه افراد به پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه نشوند.



یعقوبی نژاد با تاکید بر اینکه مهلت تسلیم اظهارنامه قابل تمدید نیست، یادآور شد: تسلیم و پرداخت، صد درصد مکانیزه و اینترنتی است و نیازی به مراجعه حضوری افراد و یا ارائه پرینت اظهارنامه به ادارات مالیاتی نیست.



مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: براساس قوانین و مقررات مصوب، شرط برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی و جلوگیری از جریمه غیرقابل بخشش، تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.



وی یادآور شد: دستورالعمل مالیات مقطوع امسال شامل صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون فوق که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۳۹۷ حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم باشد را شامل می شود.



وی افزود: در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده، مودیان از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف می باشند.



یعقوبی نژاد خاطرنشان کرد: براساس این دستورالعمل، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۷، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶ به صورت مقطوع تعیین شده و مودیان با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین گردیده است.



وی گفت: مالیات مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۲۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال با ۵ درصد افزایش، مالیات قطعی بیش از ۵۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال با ۹ درصد افزایش و با میزان مالیات قطعی بالاتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۵ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.



وی افزود: این شرایط مربوط به مودیانی است که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۷ از مبلغ هشت میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال بیشتر نباشد.



مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی اظهار داشت: صاحبان مشاغل مذکور در صورتی که سال ۱۳۹۷ اولین سال فعالیت آنها بوده و همچنین صاحبان مشاغل مشارکتی که در طی سال ۱۳۹۷ شرکای آنها تغییر کرده مشمول مفاد این دستورالعمل نبوده و مکلف به انجام تکالیف قانونی مقرر و تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند.



وی در رابطه با مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، نیز گفت: این نوع مالیات مقطوع حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط شده و عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.



یعقوبی نژاد افزود: بر این اساس هر گاه اسناد و مدارکی به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمدهای مودی در سال ۱۳۹۷ بیش از مبلغ ابرازی به عنوان فروش کالا و خدمات و سایر درآمدهای فرم موضوع بند (۳) این دستورالعمل بوده صرفاً مالیات مابه التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه می شود.



به گزارش ایرنا سال گذشته ۲۶ هزار و ۷۵۴ اظهارنامه مالیاتی در حوزه مشاغل از مودیان این استان دریافت شد.



ط / ‏۶۰۴۲