قم-ایرنا- نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران گفت: اگر جنبش‌ها و کشورهای اسلامی متحد شده و تمام امکانات خود را بسیج کنند، طرح استکباری معامله قرن با شکست مواجه شده و به سرانجام نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، ناصر ابو شریف روز پنجشنبه در «نشست نقش جنبش‌های اسلامی در مواجهه با معامله قرن»» در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم ادامه داد: طرح معامله قرن یک فرصت طلایی برای آمریکا و اسرائیل در دوران اختلاف‌های کشورهای اسلامی به وجود آورده است.


وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند در این اختلاف‌ها بین کشورهای اسلامی نهایت استفاده را برده و طرح عادی‌سازی روابط با اسرائیل غاصب و ایده معامله قرن را پیاده کنند.


وی اضافه کرد: مواضع جنبش‌های اسلامی و علما در شکست ایده معامله قرن بسیار برجسته است، علما با تکرار فتاوای گذشته خود می‌توانند مانع از عادی‌سازی روابط و تضعیف حقوق ملت فلسطین شوند. معامله قرن عنوان تبلیغاتی پیشنهادی است که دولت آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در خصوص فلسطین اشغالی آن را دنبال می‌کند.


ابو شریف تأکید کرد: جنبش‌های اسلامی متعددی در سطح کشورهای اسلامی و فلسطین فعال بوده که حمایت و حفاظت از مسجدالاقصی از اهداف اصلی آن‌هاست، بذر موفقیت جنبش‌های اسلامی در برابر اسرائیل، دشمن‌شناسی و اتحاد است.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در ادامه تصریح کرد: مساله امروز فلسطین فقط ۶ میلیون یهودی ساکن این سرزمین نیست بلکه فلسطین در شرایط کنونی با آمریکا، اروپا و قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابله با یهودی‌سازی قدس مواجه است.


وی اهداف طرح معامله قرن را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: توطئه‌های امروز برای حاکمیت یهودیت بر سرزمین فلسطین در حال انجام و برنامه‌ریزی است.


وی تاکید کرد: مساله فلسطین بخش مهمی از اسلام و قرآن بوده که آیات فراوانی نیز در اهمیت و موضوعیت فلسطین و قدس نازل‌شده است.


وی همچنین اضافه کرد: عربستان سعودی و امارت متحده عربی با پول‌های سنگینی که هزینه می‌کنند به دشمن ملت فلسطین تبدیل شدند، فلسطین امروز با یک توطئه بزرگی در نابودی جنبش‌های اسلامی مواجهه شده و مبارزه با آن کار ساده‌ای نیست.


ابو شریف ادامه داد: ویرانی سرزمین‌های اسلامی مانند لیبی و سوریه از توطئه‌ها و ثروت‌های نفتی عربستان ناشی شده و داعش نیز از تولیدات سعودی‌هاست.


** دشمن‌شناسی ویژگی بارز انقلاب اسلامی ایران است


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌ها پیروزی انقلاب اسلامی بود که ازنظر دشمن‌شناسی و مقابله با دشمنان اصلی اسلام پدیده‌ای بسیار ارزشمند است.


ابو شریف تأکید کرد: جمهوری اسلامی به دلیل دشمن‌شناسی خاص و دقیق خود هرگز از اهداف خود منحرف نشده و جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز بر مبنای همین دشمن‌شناسی دقیق ایران به انقلاب اسلامی متکی است.


وی ادامه داد: عدم دشمن‌شناسی مهم‌ترین مشکلی بوده که جنبش‌های اسلامی به آن مبتلا هستند، جنبش‌های اسلامی باید دشمن شناسی را از ایران یاد بگیرند.


وی با انتقاد از برخی کشورهای اسلامی گفت: همان‌طور که کشورهای غربی در دفاع از رژیم صهیونیستی تمام امکانات خود را روی کار آورده‌اند، امت اسلام نیز باید در برابر توطئه‌های آن‌ها متحد شده و از آرمان قدس دفاع کند.


وی اضافه کرد: برخی از جنبش‌ها و گروه‌های اسلامی به دلیل عدم دشمن‌شناسی لازم مقابله ایران با آمریکا را اشتباه می‌دانند درحالی‌که بهترین راه در مسیر دشمن‌شناسی همین مسیری است که ایران دنبال می‌کند.


ابو شریف در ادامه تصریح کرد: شکست انقلاب مصر به دلیل عدم دشمن‌شناسی «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر بود که در اقدام‌های خود همان اقدام‌های رئیس‌جمهور سابق را دنبال کرد، محمد مرسی از همان ابتدا موضع مقتدرانه و صریحی را در برابر دشمنان امت اسلامی اتخاذ نکرد.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران تأکید کرد: درصورتی‌که دشمن‌شناسی جنبش‌های اسلامی قوی‌تر شده و امکانات خود را بسیج کنند می‌توانند در برابر دشمنان اسلام پیروز شوند.


وی ادامه داد: برخی از جنبش‌های اسلامی، افراط‌گرا و دچار توهم بوده و ایران را دشمن امت اسلامی می‌دانند درحالی‌که ایران در خط مقدم دفاع از اهداف اسلامی قرارگرفته است، ایران، حزب‌الله و مقاومت اسلامی فلسطین به دلیل جهت‌گیری صریحی که دارند هرگز منحرف نشده‌اند. ا


وی در ادامه تأکید کرد: سرزمین قدس در صدر اسلام به دلیل توصیه امام علی (ع) به‌صورت مسالمت‌آمیز فتح شد، این مسائل نشان از ارزش و جایگاه بسیار بالای این سرزمین اسلامی است.


ابو شریف اضافه کرد: از زمان فتح قدس در صدر اسلام، هیچ یهودی در قدس شریف سکونت نداشته و تمام افرادی که در این سرزمین زندگی می‌کردند مسیحی و پیروان حضرت عیسی (ع) بودند.


وی ادامه داد: از زمانی که اسلام در سرزمین قدس گسترش پیدا کرد مسلمانان هیچ فردی را از این سرزمین اخراج نکرده‌اند و بافت جمعیتی آن را تغییر نداده و انتخاب دین را نیز آزاد گذاشته‌اند.


وی عنوان کرد: آزادی عبادت، اندیشه و دین از ابتدا در سرزمین فلسطین رعایت شده و نسبت به مقدسات پیروان ادیان دیگر نیز همواره حمایت و دفاع شده است، در سال سوم میلادی که این شهر فتح شد تمام مقدسات ادیان دیگر مورد تأیید واقع شد.


وی ادامه داد: در زمان فتح شهر قدس، هیچ اثری از مقدسات یهودیت در این سرزمین وجود نداشت چراکه یهودیت اصولاً جایگاهی در این سرزمین نداشته و سکونتی در آن نداشت.


ابو شریف اضافه کرد: مسجدالاقصی در زمان فتح اسلام یک محل متروکه بوده که مسلمان آن را سامان بخشیده و در آن نماز خواندند، اصولاً دین اسلام اجازه هیچ‌گونه تجاوز و تملک به اموال دیگران را نمی‌دهد.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران تصریح کرد: حفظ شهر قدس برای تمام مسلمان یک وظیفه است، در سند «عمری» که از زمان خلیفه دوم باقی‌مانده حمایت از شهر قدس در مقابل متجاوزین مورد تأکید واقع‌شده است، سند عمری امروز در کلیسای «قیامت» نگهداری می‌شود.


وی اضافه کرد: یکی از مطالب مهم این سند، عدم سکونت یهودیان در شهر قدس است، بتازگی یکی از کشیش‌های کلیسای ارتدکس نامه‌ای به سران عربستان سعودی نوشته و آن‌ها را نسبت به پایبندی به سند عمری توصیه کرده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یهودیان تا اواخر قرن ۱۹ میلادی همواره خارج از شهر قدس زندگی می‌کردند اما از سال‌های پایانی حکومت عثمانی‌ها پای یهودیان تحت عنوان زیارت از مراکز مذهبی کم‌کم به سرزمین قدس باز شد.


وی ادامه داد: بعد از قرن ۱۹ سرزمین قدس به مدت ۱۰۰ سال توسط اروپایی‌ها اشغال شد و بعدازآن هم که این سرزمین بار دیگر در دست مسلمانان قرار گرفت، ساختاری در عقاید مذهبی مردم صورت نگرفت.


ابوشریف اضافه گرد: ایده صهیونیست یک طرح استکباری بوده که نخستین بار «ناپلئون بناپارت» رهبر انقلاب فرانسه آن را مطرح کرد. بعد از شکست طرح ناپلئون در اخراج یهودیان از اروپا، طرح ساماندهی و استقرار یهودیان در فلسطین به دست انگلیس افتاد و این کشور به طور رسمی زمینه‌های ورود یهودیان را فراهم نمود.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین اضافه کرد: هدف بناپارت از این طرح، ایجاد یک جسم ناهمگون در امت اسلامی، جلوگیری از وحدت اسلامی و همچنین اخراج یهودیان از اروپا بود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در سال ۱۸۶۰ میلادی ۱۰ هزار یهودی از روسیه به فلسطین گسیل داده شدند، زمینه‌های ورود یهودیان به قدس از قرن ۱۹ میلادی به‌صورت جدی‌تر کلید خورده و برای تحقق آن نیز کشتارهای ساختگی به راه افتاد. اغلب ۱۰ هزار تن یهودی روسیه‌ای تبار که دریکی از مناطق فلسطین سکونت کرده بودند در سال‌های بعدی به اروپا و آمریکا مسافرت کردند.


وی افزود: در سال ۱۹۲۲ تعداد یهودیان فلسطین به ۵۰ هزار تن رسید، انگلیس از فرصت جنگ جهانی دوم استفاده و با اخراج یهودیان از اروپا زمینه‌های استقرار آن‌ها در قدس شریف را فراهم کرد، تعداد یهودیان ساکن فلسطین در سال ۱۹۴۸ به ۶۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.


ابوشریف همچنین گفت: باندهای اولیه جنبش صهیونیست توسط ارتش انگلیس در سرزمین‌های اشغالی راه‌اندازی شد.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین اضافه کرد: سال ۱۹۴۸ که انگلیس، فلسطین را ترک کرد بیش از ۶۵ هزار یهودی نظامی و مسلح و در کنار ۶۵ هزار شبه‌نظامی آموزش‌دیده را از خود به یادگار گذاشت درحالی‌که در همین زمان کشف و نگهداری اسلحه توسط مسلمان با اعدام روبه‌رو بود.


وی خاطرنشان کرد: از ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ میلادی بزرگ‌ترین انقلاب مردمی فلسطین علیه استکبار انگلیس انجام‌شده و انگلیس را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد اما به دلیل امکانات عظیم امپراتوری بریتانیا نتوانستند در برابر آن مقابله اساسی کنند.


وی تأکید کرد: بخش مهمی از سرزمین فلسطین توسط مسیحیان خارج نشین و یهودیان خریداری و به یهودیان هدیه داده شد، جنبش باندهای صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ آغاز و طبق آن دوسوم مردم فلسطین اخراج و ۸۷ درصد از خاک آن نیز اشغال شد.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران عنوان کرد: کشورها و قدرت‌های بزرگ جهانی بعد از طرح یهودی‌سازی فلسطین از یهودیان حمایت کردند، فرانسه در توسعه صنعت هسته‌ای اسرائیل و همچنین تجهیزات نظامی کمک شایانی به رژیم صهیونیستی کرد.


ابو شریف با اشاره به نقش آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: از سال ۱۹۶۰ آمریکا به طور رسمی عهده‌دار رژیم صهیونیستی شده و انبوهی از تجهیزات نظامی و حمایتی از این رژیم صورت گرفت.


وی در ادامه اهمیت جنبش‌های مقاومت را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی دیگر شاهد پیروزی صهیونیست‌ها نبوده‌ایم که نشان از اهمیت و تأثیرگذاری جنبش‌های اسلامی است.


جنبش جهاد اسلامی یکی از گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین بوده که هرگز حاضر به کنار آمدن با رژیم صهیونیستی نشده است.


۷۴۰۳ / ‬ ۱۱۷۵