شهرود امیرانتخابی بعدازظهر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به منظور بررسی میدانی روستای قاسم آباد برای ثبت به عنوان روستای جهانی چادر شب بافی تا اواخر خرداد ماه سال جاری به گیلان سفر میکنند.
وی خاطرنشان کرد: این گروه باحضور در روستای قاسم آباد، ضمن بازدید از خانه خلاقیت نساجی، کارگاههای چادر شب بافی و فروشگاههای صنایع دستی، فرآیند ارزیابی ثبت جهانی شدن را آغاز میکنند.
وی یادآور شد: روستای قاسم آباد در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد.
قاسم آباد رودسر دهکده ای است واقع در شرق گیلان که قدمتش با کوبش تار و پود زنان و دختران در چله کشی و برآوردن چادرشبهای رنگ رنگ عجین گشته و اصالت همین رنگ و قدمت پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده که - پیشتر لباس محلیش آوازه جهانی داشت - باز کرده است.
چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرحهای چشمنواز شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرحهای دیگر است که از نخهای پنبهای، پشم و ابریشمی خلق میشود؛ در گذشته بیشتر، و امروز کمتر زنان هنگام شالیکاری بر کمر خویش میبندند؛ در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید چون رو تختی و رومیزی، طراحی لباسهای امروزی و … مورد استفاده قرار گرفته و در جهیزیه دختران قرار میگیرد.
چادرشب بافی قاسم آباد گیلان که نشاط، نشانه بارز رنگهایش بود میرفت تا اندود سیاه به خود بگیرد اما این اقدام و شاید حمایتهایی دیگر، نشاط گمگشته را به رنگهایش باز گرداند.
سمیه پورآقا یکی از چادرشب بافان روستای قاسم آباد سفلی میگوید: گویا رنگ و طرح به تار پود وجود دختران و زنان این سرزمین گره خورده و حتی نسل جدید اگر چه نه بعنوان فعالیت اقتصادی اما در قامت یک هنر آن را از کودکی فرا میگیرند.
وی با ابراز خوشحالی از ثبت ملی روستای قاسم آباد و زمزمه جهانی شدن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: البته نام قاسم آباد بواسطه لباس قاسم آبادی شهرتی جهانی یافته و پیش تر در جشنوارههای بین المللی نیز درخشیده است اما خوشحالم که شاید ازین پس گردش اقتصادی چادرشب بافی دو چندان شده و بانوان این روستا نسبت به فعالیت خویش دلگرمتر میشوند.
به گفته چادرشب بافان قاسم آباد برای زنان قاسم آباد عشق رنگ است، زن رنگ است، مرد رنگ است، بچه رنگ است، زندگی رنگ است اما برای بافتههای این همه رنگ تسهیلات لازم است تا نسل جوان این هنر دیرینه را همچنان پی بگیرند.
متین حاتمی کارشناس ارشد رشته زبان شناسی با پایان نامهای با عنوان نشانه شناسی لباس زنان ایران در دهههای معاصر که با برندی به نام شانه گل (نام طرحی در چادرشب بافی) در حوزه طراحی لباس فعالیت میکند، لباس را نشانهای از فرهنگ و هویت هر سرزمین میداند و میگوید: نام شانه گل برگرفته از انواع طرحهای سنتی بکار رفته در چادرشب گیلان است که بوته چرخ، قالی گل، یکرنگ و … دیگر طرحهای اصیل این هنر اصیل صنایع دستی در گیلان را تشکیل میدهند.
وی معتقد است: امروز بسیاری از طرحهای اصیل ایرانی برگرفته از گبه ایرانی و دیگر طرحهای سنتی در مدهای غربی مورد استقبال واقع شده، و مایه تأسف است اگر نتوانیم این اصالت و هویت را در پوشش امروزی خویش حفظ و ماندگار کنیم.
روستای قاسم آباد با عنوان روستای ملی چادرشب بافی، دومین روستا پس از فشتکه خمام با نشان ملی حصیر بافی است که از گیلان به ثبت ملی رسید.
هر سال تعداد محدودی از روستاها و شهرهای دارای شرایط ویژه در راستای حمایتهای مادی و معنوی از روستاها و شهرهای دارای صنایع دستی شاخص و سابقه تاریخی آنها به دبیرخانه ثبت روستاها و شهرهای ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی میشوند که سال گذشته این اقدام انجام شد و قاسم آباد با نشان چادرشب بافی به ثبت ملی رسید.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگیهای آن و همچنین اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده، هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگیها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرده است.
با توجه به ظرفیتهای غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبههای طبیعی تلاش میشود تا از این ظرفیتها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.
۱۸۸۱ /۶۰۳۰