همدان- ایرنا- اردیبهشت سال ۹۶ بود که منبت ملایر در فهرست صنایع دستی ایران به ثبت رسید و به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد؛ شهری که سه سال است آوازه اش به سراسر ایران زمین و حتی آنسوی مرزها رسیده و برند آن بر سینه هنرمندان این آب و خاک حک شده است.

به گزارش ایرنا شکوفایی صنعت مبل و منبت ملایر در بهار رقم خورد، صنعتی که بیش از ۷۰ درصد از مبلمان منبت کشور را تولید می‌کند و حالا قدم در راه جهانی شدن برداشته است.


پایتخت مبل و منبت ایران که بیش از هشت هزار هنرمند را به صورت مستقیم و بیش از ۲۵ هزار هنرمندان را به صورت غیرمستقیم پرورش داده و بیش از چهار هزار کارگاه منبت کاری دارد، در شرایط سخت اقتصادی کنونی روی پای خود ایستاده است و در حال برگزاری سور و سات جشن تولد سه سالگی اش است.


در نخستین جشنواره که در سطحی ملی برگزار شد، بیش از ۷۰ هزار مسافر و گردشگر وارد شهر ملی منبت شدند و در نوروز سال گذشته نیز ۳۲ هزار مسافر از پایتخت مبل و منبت ایران بازدید کردند، روندی که در جشنواره دوم نیز تکرار شد و گردش مالی بسیار خوبی را نصیب این شهرستان کرد.


پس از ثبت ملی منبت ملایر و در جریان برگزاری نخستین جشنواره ملی و منبت، تبلیغات گسترده‌ای در چهار مقطع جشنواره سال ۹۶، فجر ۹۶، نوروز ۹۷ و جشنواره تابستانی ۹۷ از رسانه ملی پخش شد، اقدامی اثرگذار که موجب شد ایرانیان مبل و منبت را تنها به نام ملایر بشناسند و حتی برای یک بار هم که شده به شهر ملی منبت سفر کنند.


در همین چارچوب دست اندرکاران و فعالان صنعت مبل و منبت ملایر در صدد برگزاری سومین جشنواره «ملایر شهر ملی منبت» هستند و امروز / ‏پنجشنبه / ‏‬ دومین نشست هماهنگی برگزاری این جشنواره با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان، معاونان فرمانداری ویژه ملایر و فعالان صنعت مبل و منبت برگزار شد تا با همفکری، در هر چه غنی‌تر و کیفیتی تر برگزار شدن این جشن تلاش کنند.



معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر در این نشست با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: زمانی که سال ۹۸ به نام «رونق تولید» نامگذاری و جنگ تمام عیار اقتصادی از سوی رهبری، رئیس جمهوری و مسئولان ارشد کشوری مطرح می‌شود، نشان دهنده آن است که نباید در این جنگ اقتصادی عقب بنشینیم.


حسین فارسی خطاب به فعالان صنعت مبل و منبت ملایر تاکید کرد: در این شرایط بحث سود و زیان مطرح نیست، بلکه باید با تمام توان تلاش کرده و از حق و حقوق خود دفاع کنیم.


به گفته وی برند ملی منبت را با تلاش‌های فراوان کسب کردیم که حفظ این برند در شرایط خاص کنونی هنر می‌خواهد و فعالان این صنعت و بخش خصوصی باید تمام قد جلو بیایند.


معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر با اشاره به پخش تیزر تبلیغاتی شهر ملی منبت از رسانه ملی و روی آنتن رفتن این شهر در برنامه شب فیروزه‌ای همزمان با برگزاری دومین جشنواره مبل و منبت گفت: در این رابطه حساست هایی وجود دارد و این صنعت رقبایی حتی در خارج از کشور دارد.


فارسی از فعالان صنعت مبل و منبت درخواست کرد: در تیزری که در حال ساخت برای شهر ملی منبت است، از تمام ظرفیت‌های شهرستان در حوزه‌های مختلف گردشگری، تفریحی، دانشگاهی، صنعتی، سلامت و حتی روند تولید کشمش استفاده و توانمندی‌های ملایر در این تیزر به مردم معرفی شود.


وی بر لزوم همراهی و همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان در ساخت این تیزر تبلیغاتی تاکید کرد و افزود: در برگزاری ۲ جشنواره ملایر، شهر ملی منبت در کنار فعالان این صنعت بودیم و در سومین جشنواره نیز با تمام توان یاریگر آنها هستیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر تاکید کرد: خاکریز و سنگر نخست برگزاری این جشنواره فعالان صنعت مبل و منبت و سپس میراث فرهنگی است، ما نیز در کنار شما هستیم و هر چه سریع‌تر باید ریز برنامه‌های جشنواره اعلام و کارگروه‌های مرتبط طی یک هفته آینده تشکیل و جلسه‌های آن برگزار شود.


فارسی با تاکید بر اینکه در هر کدام از کارگروه‌ها باید فعالان صنعت مبل و منبت نیز حضور داشته باشند گفت: هر یک از دستگاه‌هایی اجرایی و صنایعی که می‌خواهند در این تیزر تبلیغاتی که از رسانه ملی پخش می‌شود، دیده شوند، کمک‌های مالی خود را نیز مد نظر قرار دهند.


وی افزود: فعالان صنعت مبل و منبت هر چه سریع‌تر نیازها، درخواست‌ها و برنامه‌های خود را برای برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت و ساخت تیزر تبلیغاتی اعلام کنند و هماهنگی‌های لازم برای اسکان مسافران و میهیمانان جشنواره انجام شود.


خواهان وحدت و هماهنگی فعالان صنعت مبل و منبت هستیم


معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز در این جلسه تاکید کرد: در شرایطی که برای ثبت جهانی منبت ملایر گام برمی داریم و در آستانه برگزاری سومین جشن ملایر، شهر ملی منبت هستیم، وحدت، همدلی و هماهنگی بیشتر را از فعالان این صنعت خواستاریم.


سعید کتابی اظهار داشت: برای هر چه مطلوب برگزار شدن سومین جشنواره مبل و منبت همه باید پای کار باشیم و به طور قطع تقویت وحدت و وفاق لازمه جهانی شدن صنعت منبت ملایر است.


وی با اشاره به تلاش دانشگاه ملایر برای کسب مجوز پژوهشکده مبل و منبت بیان کرد: این اتفاق بسیار خوبی است که باید از توان علمی و دانشگاهی برای توسعه صنعت مبل و منبت استفاده کنیم.


معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر خاطرنشان کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که برگزاری جشنواره ملایر، شهر ملی منبت، به عنوان یک برند در تقویم شهرستان آورده شود و در یک زمان ثابت بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم.


کتابی خواستار پویایی هر چه بیشتر صنعت مبل و منبت برای رونق بیشتر اقتصاد این شهرستان شد و ادامه داد: با توجه به اینکه طی ۲ سال برگزاری جشنواره در تقویم این شهرستان اعلام شده است، نباید اختلال و ضعفی در روند برگزاری سومین جشنواره ایجاد شود که شایسته نیست.


صنعت مبل و منبت و انگور محور توسعه ملایر باشد



شهردار ملایر نیز در این جلسه برگزاری جشنواره مبل و منبت را فرصتی برای همفکری و تلاش بیشتر دانست و گفت: صنعت مبل و منبت و انگور را باید محور توسعه این شهرستان قرار دهیم، چراکه به توسعه و جذب سرمایه گذار کمک می کند.


حسین بابایی با بیان اینکه ملایر اماکن تفریحی و گردشگری بسیاری همچون جاده سلامت، بام ملایر و پارک سیفیه را دارد، مجموعه تفریحی و گردشگری مینی وُرد را برای برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت پیشنهاد کرد که در کنار آن می توان با دایر کردن غرفه هایی دیگر محصولات این شهر همچون انگور را نیز معرفی کرد.


وی یادآور شد: جاده سلامت و مجموعه مینی وُرد فضایی بسیار مساعد برای برگزاری این جشنواره است که می توان از توان بخش خصوصی در کنار حضور پررنگ صنعتگران مبل و منبت استفاده کرد.


شهردار ملایر ضمن اعلام آمادگی در برگزاری سومین جشنواره ملایر، شهر ملی منبت و ساخت تیزر تبلیغاتی گفت: هر سال با همکاری و مشارکت مجموعه شهرستان و فعالان صنعت مبل و منبت باید جشنواره بهتر و کیفی تری برگزار شود.


آغاز تبلیغات شهر ملی منبت از رسانه ملی



رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز با اشاره به آغاز سری جدید تبلیغات شهر ملی منبت از رسانه ملی گفت: با تلاش های فراوان موفق به اخذ مجوز ۹ هزار ثانیه ای تبلیغات از رسانه ملی شدیم.


یدالله کریمی افزود: چهار هزار ثانیه از این تبلیغات برای جشنواره تابستانی، سه هزار ثانیه برای ایام دهه فجر و سه هزار ثانیه برای ایام نوروز اختصاص داده شده است تا بتوانیم همانند سال های گذشته برای معرفی هر چه بهتر ملایر گام برداریم.


وی با بیان اینکه از شنبه هفته آینده ساخت تیزر تبلیغاتی شهر ملی منبت توسط یکی از شرکت های تیزرساز مطرح کشوری آغاز می شود، خواستار همکاری و کمک نهادهای اجرایی و واحدهای صنعتی همچون انجمن کشمش و انگور ملایر در ساخت این تیزر شد.


کریمی نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در ورودی و خروجی شهر، زیباسازی بازار مبل، نصب المان های مبل و منبت، برگزاری جشنواره اقوام در کنار جشنواره مبل و منبت و ارایه خدمات رفاهی و بهداشتی به مسافران را از دیگر اولویت ها برشمرد که در کیفی تر برگزار شدن جشنواره اثرگذار است.


رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ملایر نیز گفت: فعالان صنعت مبل و منبت می توانند با تهیه فیلمی از ظرفیت های شهر ملی منبت به مقاصدی که سفر انجام می شود، در داخل ناوگان اتوبوسی این شهرستان تبلیغات داشته باشند و روزانه یکهزار مسافر این برند را تبلیغ کنند.


سید اسماعیل صفوی زاده با اشاره به فعالیت هشت مجتمع خدماتی و رفاهی در محورهای ارتباطی این شهرستان بیان کرد: این مجوز را به فعالان صنعت مبل و منبت ملایر می دهیم که با نصب بیلبورد در این مجتمع ها تبلیغات خود را انجام دهند.


وی یادآور شد: همچنین مجوز لازم برای تبلیغات و برند نویسی روی خاورها و کامیون ها به فعالان این صنعت داده شده است و علاوه بر آن این آمادگی را داریم که مجوز برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در محورهای اصلی شهرستان به فعالان مبل و منبت داده شود.


حضور فعال بانوان در جشنواره و همچنین تیزر تبلیغاتی شهر ملی منبت، جلوگیری از ورود سودجویان غیربومی در زمان برگزاری جشنواره، کنترل بازار مبل و منبت، چگونگی برخورد با مسافران و گردشگران و تمهیدات لازم برای ارایه خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی بود که از سوی فعالان صنعت مبل و منبت ملایر مطرح شد.


در این نشست زمان برگزاری سومین جشنواره «ملایر، شهر ملی منبت» از ۲۱ تا ۲۹ مرداد اعلام شد که آغاز جشنواره همزمان با عید قربان و پایان آن با عید سعید غدیر است که در مدت زمان ۱۰ روز برگزار می شود.


۷۵۲۸/۲۰۹۰