سنندج - ایرنا - معاون اسیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: امام راحل با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس در واقع نور امید را در دل مردم فلسطین تاباند و مسلمانان جهان را برای مقابله با رژیم صهیونیستی مصمم تر کرد.

حسین خوش اقبال روز جمعه در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مبارزات امام راحل بر علیه ظلم و حمایت‌های عالمانه ایشان از ستمدیدگان تنها به ایران اسلامی ختم نشد بلکه یکی از دغدغه‌های بزرگ امام، مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف بود که در چنگال ظلم رژیم منحوس و غاصب اسرائیل گرفتار است.
وی اضافه کرد: امام راحل نور امید به دل ملت مظلوم فلسطین تاباند و میلیون‌ها انسان مبارز را برای مقابله عملی با رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جنایتکار مصمم‌تر و استوارتر کرد.
خوش اقبال افزود: قدس، نخستین قبله مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و موطن هزاران آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال ۱۹۴۸ آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج و تحت سلطه اشغالگران قرار داد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی (ره) در اولین فرصت روزی را برای به نمایش گذاردن حساسیت جهانی نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهیونیست‌های جنایتکار، به عنوان «روز قدس» تعیین و پیامی به همین مناسبت صادر کردند و از عموم مسلمانان جهان خواستند برای کوتاه کردن دست اسرائیل غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.
خوش اقبال گفت: پیام امام خمینی (ره) نقطه عطفی در مبارزات ملت فلسطین شد و به تاریخچه طولانی این مبارزه، اصالت بخشید چون قدس سرزمینی برای پیروان همه ادیان الهی، مقدس بوده و میعادگاه عروج پیامبر اکرم (ص) و اولین قبله مسلمانان جهان است.
وی تاکید کرد: دور اندیشی امام خمینی (ره) در آن دوران حساس موجب شد که نه تنها ریشه درخت مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و حامیان غربی شأن خشک نشود، بلکه محمل جدیدی برای اتحاد مسلمانان جهان با محوریت آزادسازی قدس ایجاد شود.
خوش اقبال یادآور شد: روشن است که مشارکت آحاد مردم و ملت اگاه ایران در مراسم راهپیمایی روز قدس و سالگرد ارتحال آن بزرگ مرد و رهبر فرزانه، چنان شکوه آفرین است که بهت جهانیان را به همراه آورده و عظمت و شکوه ایران اسلامی را افزون‌تر کرده است.
به گزارش ایرنا، مردم روزه دار و مؤمن شهرستان‌های مختلف استان کردستان امروز جمعه با حضور گسترده و سر دادن فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در بیش از ۹۰ نقطه استان راهپیمایی روز جهانی قدس را برگزار کردند.
مردم روزه دار و ولایت مدار سنندج نیز با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل که ندای وحدت همیشگی ملت ایران است از ساعتی قبل تجمع خود را از میدان آزادی این شهر شروع کرده و سپس به سمت مسجد جامع این شهر در سه راه حبیبی راهپیمایی کردند.
حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران، شانزدهم مرداد سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی مصادف با سیزدهم رمضان ۱۳۹۹ هجری قمری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز قدس تعیین کردند و آن را روز حیات اسلام نامیدند.
تا امروز، هرساله نه فقط ایرانیان بلکه آزادیخواهان بسیاری از کشورهای جهان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با فریاد خود همبستگی بین‌المللی با مردم فلسطین و حمایت از حقوق قانونی آنان را اعلام می‌کنند.


۷۳۴۹/‌۹۱۰۲