گروه قیام علیه انقراض که رهبری معترضان را بر عهده دارد، با صدور بیانیهای از دولت خواسته تا ضمن اعلام وضعیت فوقالعاده آب و هوایی، از برنامه توسعه باند فرودگاه هیترو دست بکشد. این بیانیه میافزاید: قصد داریم ۱۸ ماه ژوئن در اقدامی غیر خشن مقامات فرودگاه هیترو را وادار کنیم که برای یک روز فرودگاه را تعطیل کنند، تا تأثیر نسلکشی ناشی از فعالیت گازهای کربنی همچون پروازهای هوایی برجهان طبیعت شناسایی شود.
معترضان در این بیانیه افزودند که اگر دولت طرح توسعه فرودگاه هیترو را متوقف نکند، ما این فرودگاه را به مدت ۱۰ روز از یکم جولای مسدود میکنیم. هدف ما مردم نیستند بلکه قصد داریم دولت را بابت مسئولیتی که درباره توجه به وضعیت اضطراری آب و هوایی عهده دارد پاسخگو کنیم.
در این بیانیه همچنین به هزاران تن از مسافران تابستانی توصیهشده تا از اکنون تاریخ سفر خود را جابهجا کنند. یک سخنگوی این گروه مدنی اعلام کرد که فعالان محیط زیست ممکن است برای اخلال در فعالیتهای فرودگاه از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) استفاده کنند.
پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه گاتویک لندن، در ایام تعطیلات کریسمس پارسال صدها پرواز را زمینگیر و هزاران مسافر را سرگردان کرد. فعالیت فرودگاه گاتویک برای چند روز در اوج تعطیلات پایان سال میلادی مختل شد تا سرانجام ارتش انگلیس با استفاده از دستگاههای فوق پیشرفته، موفق شد هواپیماهای بدون سرنشین را خنثی کند.
«چارلوت ور» معاون وزیر حملونقل انگلیس هشدار داده است که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی حریم هوایی فرودگاه جرم تلقی شده و حداکثر مجازات آن حبس ابد است.
پلیس هم اعلام کرده است با معترضانی که خلاف قانون عمل میکنند قاطعانه برخورد خواهد کرد. در بیانیه پلیس آمده است: فرودگاه بخشی از زیرساختهای ملی کشور است و ما اجازه نخواهیم داد تا اقدام برخی از معترضان، سفر هزاران تن از مسافران را مختل کند.
همچنین فرودگاه هیترو لندن با صدور بیانیهای تصمیم معترضان را اقدامی خودسرانه توصیف کرده که جان مسافران و کارکنان فرودگاه را به مخاطره میاندازد.
فرودگاه هیترو و گاتویک لندن چند ماه پیش سامانه پیشرفتهای را برای مقابله با حمله هواپیماهای بدون سرنشین راهاندازی کردند. بااینحال کارشناسان درباره ظرفیت پاسخگویی این سامانه در برابر موج حملات هواپیماهای بدون سرنشین تردید دارند.
پروفسور «دیوید دان» استاد سیاست بینالملل دانشگاه بیرمنگام میگوید: در ماجرای فرودگاه گاتویک تنها دو پهپاد مزاحم بود اما سوال اینجاست که اگرچند پهپاد و هرکدام در مسیرهای مختلف مزاحم شوند، آنها نمیتوانند پاسخگو باشند. او همچنین هشدار داد که عملیات پلیس برای مقابله با چنین تهدیدی پرهزینه و نیازمند نیروی انسانی زیادی است.
فرودگاه هیترو لندن در حال حاضر یکی از شلوغترین فرودگاههای جهان بشمار میآید و بر اساس آمارهای منتشرشده در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۸۰ میلیون مسافر برای جابجاییشان از این فرودگاه استفاده کردهاند.
بر اساس گزارش مقام های فرودگاه هیترو، اکنون از ۹۸ درصد از ظرفیت این فرودگاه استفاده میشود و به همین دلیل برای بالا بردن این ظرفیت، هیچ راهی بهجز افزایش سرمایهگذاری و ساخت یک باند دیگر در آن وجود ندارد.
ضمن اینکه فرودگاه بینالمللی هیترو لندن باهدف جلب نظر افکار عمومی برای حمایت از طرح گسترش این فرودگاه پروازهای شبانهاش را متوقف کرده است.
بااینحال فعالان محیطزیست میخواهند که دولت علاوه بر اعلام وضعیت فوقالعاده آب و هوایی، سطح آلایندگیهای ناشی از گاز سمی دیاکسید کربن را تا ۵ سال آینده به صفر برساند. شرایطی که بعید است دولت بحرانزده و غرق در برگزیت انگلیس بتواند به آن دست پیدا کند.
شبد**اروپام ** ه ن **