تهران - ایرنا - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر اشکالی در کتاب های درسی پایه های مختلف تحصیلی وجود داشته باشد به مرور تا سال ۱۴۰۱ اصلاحات این کتاب ها انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین «علی ذوعلم» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره این موضوع که عنوان می شود تا سال ۱۴۰۱ تغییراتی در کتاب های درسی صورت نخواهد گرفت، توضیح داد: اینکه گفته می شود کتب درسی تغییری نمی کند به معنای آن نیست که هیچ گونه تغییری اعمال نخواهد شد.


وی ادامه داد: گاه اشکالاتی در کتاب های درسی وجود دارد که باید اصلاح شود و در هر سال برای اینکه خللی در فرآیند یادگیری دانش آموزان ایجاد نشود، اصلاحاتی در متون درسی صورت می گیرد اما بازطراحی کامل کتاب های درسی از سال ۱۴۰۱ خواهد بود.


معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درباره روند بازنگری کتاب های درسی تا سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در این دو سه سال اصلاحات جزئی روی کتاب های درسی به لحاظ متناسب سازی حجم و زمان انجام می شود.


وی همچنین گفت: پرداختن به این مسئله توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کار مهمی است زیرا وزیر آموزش و پرورش و مدیران و معلمان مدارس نیز چنین مطالبه ای دارند.


معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) که در پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و هفتم و هشتم و نهم در متوسطه دو ساعت آموزشی را به این طرح اختصاص می دهند باید حجم کتاب های درسی با این دو ساعت کاهش، تعدیل شود.


حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: گام دیگر اجرای کامل برنامه درسی ملی به عنوان یک سند پیشرو و جامع است که حدود هشت سال از تصویب آن می گذرد که در مرحله اول اجرای آن فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با این برنامه همسوسازی شد و عناوین مختلف کتاب درسی از جمله کتاب تفکر و پژوهش و سبک زندگی و خانواده شکل گرفت.


وی این اقدام را خوب اما ناکافی دانست و اظهار کرد: باید با یک نقشه روشن، کارشناسی شده و بدون شتابزدگی و سرعت کافی برنامه درسی ملی به طور کامل اجرا شود و زمانی این کار محقق می شود که دلالت های برنامه درسی در عرصه های یاددهی، یادگیری، تفاوت های منطقه ای، جنسیتی و بومی اعمال شود که کار دشواری است.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این برنامه بدون در نظر گرفتن بسیاری از جوانب در برخی کشورها آغاز اما در نیمه راه متوقف شد یه همین دلیل ما نیز باید با بهره گیری از تجربیات و استفاده از توانمندی کارشناسان در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مطالبه جامعه و سیاست هایی که وزیر دنبال می کند در اجرای کامل اسناد تحولی درست عمل کنیم.


به گفته ذوعلم در ۳ سال باقیمانده تا از سر گیری تغییرات کتاب های درسی در سال ۱۴۰۱ باید بتوانیم این نقشه راه را تهیه کرده و درباره آن به اجماع رسیده و در نهایت در مراجع قانونی به تصویب برسانیم.


وی یادآورشد: کارشناسان، مولفان و طراحان باید محتوای کتاب های درسی را متناسب با برنامه درسی ملی طراحی کنند و آن هنگام است که می توان از سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فقط برای پایه اول دبستان آن هم به صورت اجرای محدود نسخه کامل برنامه درسی را به اجرا درآورده و به ترتیب و با شیب ملایم برای سایر مقاطع اجرا کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره ورود فرهنگ بومی و منطقه ای در کتاب های درسی نیز گفت: ۲۰ درصد از تدوین برنامه درسی به عهده استان منطقه و مدرسه است از این رو استان ها باید در این رابطه توانمند شوند و ساختار تشکیلانی آنها اجازه این کار را بدهد.


ذوعلم عنوان کرد: لازم است معلمان و کارشناسان در شهرستان ها و استان ها این توانمندی را در خود ایجاد کرده و برای این کار آماده شوند زیرا در شرایط فعلی استان ها به این دلیل که امکانات و زیرساخت ها فراهم نیست زیر بار تالیف کتاب های درسی و آن قسمت از سهمی که برایشان مشخص شده، نمی روند.
دانام **۱۸۸۳** ۱۲۰۰