تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طرح بسندگی زبان فارسی به هیچ وجه مقابله با زبان مادری نیست، گفت: تلاش بر این است تا نوآموزان مناطق دوزبانه مهارت های ارتباطی و زبان فارسی را فرا بگیرند تا برچسب دیرآموز به آنها زده نشود.

«رضوان حکیم زاده» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: پیشنهاد اجرای طرح بسندگی و بررسی میزان آمادگی زبان فارسی نوآموزان با این هدف ارائه شده که به دلیل آشنا نبودن آنها با این زبان، برچسب دیرآموز زده نشود.


وی ادامه داد: در این رابطه یک برنامه جبرانی برای نوآموزانی که زبان فارسی را بلد نیستند، برگزار می‌شود تا وقتی کلاس اول می‌شوند، حرف معلم را متوجه شده و مفاهیم کتاب درسی را درک کنند.


معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار است استانداردهای آمادگی بسندگی زبان فارسی در قالب طرح سنجش نوآموزان احصا شود تا آنها قبل از ورود به دبستان، غربالگری شده و افرادی که با زبان فارسی آشنایی ندارند، خدمت هدفمند دریافت کنند.


وی اضافه کرد: هدف اصلی رفع چالش برای کودکان مناطق دو زبانه است زیرا این نوآموزان زمانی که در طرح سنجش مورد آزمون قرار می‌گیرند بسیاری از آنها به دلیل آشنا نبودن با زبان فارسی نمی‌توانند از عهده سوالات برآیند و به این افراد به اشتباه برچسب دیرآموز زده می‌شود.


معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این گروه از نوآموزان بعد از ورود به مدرسه مشخص می‌شود مشکل هوشی ندارند و صرفاً به دلیل اینکه زبان فارسی را متوجه نمی‌شدند برچسب دیرآموز خورده‌اند به همین دلیل و در راستای عدالت آموزشی و این مسئله که دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی لازم است زمانی که وارد مدرسه می‌شوند بتوانند با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند، طرح بسندگی زبان فارسی در دستور کار قرار گرفته است تا کودکان به دلیل مسلط نبودن به زبان فارسی، عنوان دیرآموز به آنها داده نشود.


حکیم زاده با بیان اینکه با شناسایی این گروه از نوآموزان برنامه‌های جبرانی و حمایتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود، گفت: تلاش می‌شود دانش آموزانی که وارد کلاس اول می‌شوند به لحاظ مهارت‌های زبانی به درجه‌ای برسند که از برنامه درسی و کلاس استفاده کنند تا دچار افت تحصیلی نشده و در معرض ترک تحصیل قرار نگیرند.


وی یادآورشد: این طرح وزارت آموزش و پرورش به دلیل برداشت‌های نادرست از اهداف آن با انتقاد عده‌ای مواجه شده و تصویر بر این است که طرح بسندگی زبان فارسی در راستای تقابل با زبان مادری انجام خواهد شد حال آنکه اینگونه نیست و همواره در برنامه رسمی پیش دبستانی اهتمام به حفظ زبان مادری مدنظر بوده است.


به گفته وی هر سال در قالب برنامه‌های هویت کودکان ایرانی اسلامی یکی از موضوعات توجه به زبان، پوشش، گویش و آداب و رسوب محلی است و وزارت آموزش و پرورش نه تنها مخالفتی با زبان مادری ندارد بلکه از برنامه‌های جدی این وزارتخانه حفظ زبان مادری است.


معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در این برنامه هم نظام آموزشی به بحث زبان مادری نوآموزان ورود پیدا نمی‌کند بلکه بحث بر این است که به طور طبیعی برای اینکه دانش آموزان از حضورشان در مدرسه استفاده کنند باید بررسی کرد که آیا این نوآموزان آمادگی ورود به مدرسه را دارند.


حکیم زاده عنوان کرد: هر کودکی ضمن حفظ زبان مادری خود، در هر نقطه‌ای از ایران که زندگی می‌کند برای حضور در کلاس درس و بهره گیری از کتاب‌های درسی باید با زبان فارسی آشنایی داشته باشند و طرح بسندگی زبان فراسی نیز در راستای آن است که بتوانیم فاصله بین این کودکان با دیگر همسالان خود که به زبان فارسی مسلط هستند را کم کرده و این امکان در شرایط یکسان یادگیری و در راستای عدالت آموزشی برای تمامی نوآموزان بدو ورود به مدرسه فراهم شود.


وی خاطرنشان کرد: در این طرح قرار است آمادگی نوآموزان به زبان فارسی مورد بررسی قرار گیرد و اگر مشخص شد که آمادگی ندارد برنامه‌های هدفمندی برای تقویت زبان فارسی او ارائه شود زیرا یکی از الزامات کودک این است که آن کمبود جبران شود، مسئله‌ای که تاکنون مورد کم توجهی قرار گرفته و بسیاری از این نوآموزان یا به دلیل بلد نبودن زبان فارسی و یا برچسب دیرآموز دچار مشکل شده و زودهنگام مدرسه را ترک کرده و در معرض شکست تحصیلی قرار گرفته‌اند.


معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این چالش به ویژه در میان کودکان مناطق محروم و دوزبانه بیشتر وجود دارد زیرا کودکان مناطق برخوردار حتی در مناطق دو زبانه ممکن است که روش‌های دیگری با توجه به امکانات، برای یادگیری و برقراری ارتباط با زبان فارسی در پیش بگیرند اما در مناطق محروم این مسئله حادتر است و باعث می‌شود کودکان از دسترسی به یادگیری محروم شوند.


دانام **۱۸۸۳**۱۶۰۱**