همدان- ایرنا- رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: عملیات ساخت موزه مفاخر تاریخ کوهنوردی در مجموعه سنگنوردی فرهاد همدان آغاز شد.

علیرضا گوهری روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متأسفانه هیچ بودجه‌ای برای ساخت این موزه اختصاص نیافت و این طرح با کمک‌های هیأت و جامعه کوهنوردی در حال احداث است.


وی اضافه کرد: استان همدان سابقه دیرینه در رشته کوهنوردی دارد و مفاخر بزرگی در کوهنوردی این استان فعالیت داشته و بسیاری از قلل مرتفع دنیا را فتح کرده‌اند و این موزه مرکز غنی و ماندگار از آثار و عکس‌های با ارزش گذشتگان کوهنوردی طی ۸۰ سال گذشته خواهد بود.


گوهری بیان کرد: این موزه دارای ۲ بخش سالن و مخزن است و با ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال ساخت است.


وی خاطرنشان کرد: هیأت امنای این موزه را بزرگان و پیشکسوتان کوهنوردی همدان تشکیل می‌دهند و تمام تجیهزات و آثار موزه نیز شناسنامه دار خواهند شد.


رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان یادآور شد: این موزه در زمینی به مساحت یکصد متر مربع در حال ساخت است و تیرماه امسال به بهره برداری می‌رسد.


پیش از این همدان در اوایل دهه ۹۰ نیز دارای موزه کوهنوردی بود اما به دلیل آنچه سهل انگاری و کم کاری برخی از مسئولان اجرایی اعلام می شد، این موزه پایدار نماند.


همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد «محمود اجل» اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین و فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.


ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند.


این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.


۷۵۲۰/‏۲۰۹۰