تهران - ایرنا - برنامه‌های صداوسیما در شبکه‌های مختلف بعضاً نگاه انتقادی به برخی نهادها از جمله دولت دوازدهم داشته‌اند اما هفته گذشته چقدر صدا و سیما از دولت انتقاد کرده است؟

بر اساس اعلام اداره کل رصد و پایش دبیرخانه اطلاع رسانی دولت، از ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۸ صدا و سیما در دو برنامه پیک بامدادی و پیک نیمروزی بیشترین انتقادها را به دولت داشته است.


بیشترین انتقادها نیز در رادیو از آنتن رادیو ایران و در تلویزیون از شبکه یک سیما پخش شده است که بخش عمده این انتقادها همانطور که قابل پیش‌بینی هم است به بحث‌های اقتصادی اختصاص داشته است.


اما در بررسی کلی انتقادهای صداوسیما به عملکرد دولت از ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۸، از نظر کمی در قیاس با هفته ماقبل، افزایش نسبی داشته و از ۸۲ به ۱۰۲ مورد رسیده که شامل ۹۰ مورد انتقادی، ۴ مورد تخریبی و ۸ مورد دوسویه پخش همزمان نظرات منتقد و موافق بوده است. این نسبت در هفته قبل ۷۳ مورد انتقادی و ۹ مورد دوسویه بوده است.


از ۱۰۲ مورد انتقاد یادشده ۵ مورد به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه رئیس جمهوری، ۱۱ مورد مربوط به وزرا، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تحت نظر قوه مجریه و ۸۶ مورد نیز انتقاد از سایر اجزای دولت و عملکرد دولت بوده است.


از ۱۰۲ مورد انتقاد مرتبط با عملکرد دولت، ۴۹ مورد از شبکه‌های سیما و ۵۳ مورد از شبکه‌های رادیویی پخش شده است. انتقادها به تفکیک حوز ها، اقتصادی ۶۳ مورد، سیاسی ۱۱ مورد و اجتماعی و فرهنگی ۲۸ مورد را شامل بوده است. بیشترین انتقادها از آنتن رادیو ایران و شبکه یک سیما پخش شده است.


رتبه‌بندی آماری برنامه‌های انتقادی، گویای صدرنشینی «پیک بامدادی» رادیو ایران و «پیک نیمروزی» رادیو ایران هرکدام با ۱۷ مورد است.


برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو که غالباً انتقادهای تندی به دولت وارد می‌کرد طی دو هفته اخیر پخش نشده است.


فراهنگ **۹۲۴۶** ۹۰۵۳