اردبیل - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: برای نخستین بار در استان طرح نسخه نویسی الکترونیکی در شهرستان خلخال به مرحله اجرا در آمد.

دکتر وحید خلیل‌اللهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا با بیان اینکه این طرح تا پایان امسال در شهرستان‌های نمین و مشگین شهر نیز اجرا خواهد شد، افزود: تلاش می‌شود با شناسایی نقاط ضعف و قوت و تأمین زیر ساخت‌ها طرح نسخه نویسی الکترونیکی در تمامی نقاط استان اجرا شود.


وی اظهار داشت: در طرح نسخه نویسی الکترونیکی دیگر نیازی به ارائه دفترچه سلامت در مراجعه به مطب پزشکان و بیمارستان ها وجود ندارد و بیمار فقط با اعلام کد ملی خود ویزیت شده و اقلام دارویی هم در سامانه تمام داروخانه‌های کشور ثبت می‌شود.


وی بیان کرد: با اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن نسخ و حذف دفترچه‌های کاغذی انتقال سوابق بیمار به داروخانه‌ها و سایر مراکز درمانی به راحتی انجام شده و از بروکراسی و صف‌های طولانی در داروخانه‌ها جلوگیری می‌شود.


دکتر خلیل اللهی اضافه کرد: شفافیت در هزینه‌های سلامت، کاهش ضریب خطا ناشی از نسخ بد خط پزشکان، هدفمند شدن تجویز و مصرف دارو و منطقی شدن هزینه‌های بیماران از مزایای نسخه نویسی الکترونیکی است.


مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل‬ ادامه‬ داد: ‬ با اجرای‬ این طرح‬ ‏مقدار زیادی از هزینه‌های القایی نظام سلامت مدیریت شده و هویت گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت‬ نیز‬ مشخص می‌شود.


وی‬ با بیان اینکه اجرای‬ این طرح‬‬ باعث آسایش‬ و‬ راحتی‬ مردم و‬ ‬صرفه‬ جویی‬ در هزینه و وقت آنها می‌شود، ‬گفت: ‬همچنین‬ ‬در این طرح‬ چرخش خدمات و رهگیری مشخص شده و از دور ریختن خدمات جلوگیری خواهد شد.


وی‬ با اشاره‬ به تلاش‬ های‬ صورت‬ گرفته‬ برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت و فراهم کردن این زیرساخت در سازمان بیمه سلامت، ‬افزود: با اجرای‬ طرح‬ نسخه نویسی الکترونیک مصرف بی‌رویه دارو ‏محدود و از نسخه نویسی غیرمنطقی پرهیز می‌شود و ضمن تسریع و تجمیع اطلاعات بیمار، کیفیت خدمات ارائه شده به بیمه شدگان ارتقا می‌یابد.


او همچنین با اشاره به سایر مزایای اجرای این طرح اظهار داشت: پیش از این اختیار و مدیریت دفترچه‌های بیمه سلامت در دست سازمان نبود و هر کس به میل خودش از آنها استفاده می‌کرد که با اجرای این طرح کنترل هزینه‌ها، نظارت بر رفتار پزشکان در نسخه نویسی و داروهای تجویزی از جمله مزایای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی است.


۶۱۳۰/‏۶۰۱۶