تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

تهران - ایرنا - «آندرا ناهلس» رئیس حزب سوسیال دموکرات (SPD) آلمان بدنبال کاهش محبوبیت حزبش و موفقیت سبزها در انتخابات پارلمانی اروپا از سمت خود کناره گیری کرد.

خبرگزاری رویترز امروز (یکشنبه) در گزارشی افزود: ناهلس درباره علت کناره گیری خود گفت که از حمایت مورد نیاز برای رهبری این حزب برخوردار نیست.


تغییر در ریاست حزب سوسیال دموکرات، بدنبال پیروزی سبزها در مقابل حزب محافظه کار «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و تبدیل شدن آن به محبوب ترین حزب در آلمان انجام شد.


نتایج نظرسنجی انجام شده در روز شنبه حکایت از آن دارد که محبوبیت حزب سبزها در آلمان افزایش یافته و حمایت از حزب سوسیال دموکرات به پایین‌ترین سطح رسیده است.


ناهلس در بیانیه امروز حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت: مذاکرات در میان فراکسیون پارلمانی و واکنش‌های درون حزبی به من نشان داد که از حمایت کافی برای انجام وظایف خود برخوردار نیستم.


این سیاستمدار آلمانی افزود، فردا (دوشنبه) بطور رسمی از سمت خود به عنوان رئیس حزب سوسیال دموکرات و روز سه شنبه از ریاست گروه پارلمانی کناره گیری می‌کند.


رویترز نوشت: قرار بود روز سه شنبه درباره ادامه ریاست ناهلس بر حزب سوسیال دموکرات رأی گیری شود. تصمیم او برای ماندن در ائتلاف با حزب محافظه کار آنگلا مرکل با انتقادهایی مواجه شده بود.


پیشتر، «اولاف شولتز» معاون آنگلا مرکل به روزنامه آلمانی "تاگس اشپیگل" گفته بود که همزمان با تلاش سوسیال دموکرات‌ها برای گروه بندی دوباره بدنبال شکست آنها در انتخابات پارلمانی هفته گذشته، ورود به ائتلاف بزرگ دیگر را منع کرده است.


«مارتین شولتز» رهبر قبلی حزب سوسیال دموکرات المان به روزنامه "والت ام زونتاگ" نیز گفت، در رأی گیری روز سه شنبه در کنار ناهلس قرار نخواهد گرفت اما از پاسخ به این پرسش که آیا بدنبال انتخاب مجدد به عنوان رئیس حزب است خودداری کرد.


انتخابات پارلمان اوپا برای تعیین ۷۵۱ کرسی در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۶ مه (۲ تا ۵ خرداد) در سراسر کشورهای عضو اتحادیه برگزار شد.


ناهلس در آوریل سال ۲۰۱۸ به عنوان نخستین زن به ریاست حزب سوسیال دموکرات انتخاب شد.


حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات پارلمان نتایج ضیعفی را کسب کرد و این نتایج جایگاه این حزب را کاهش داد و به عنوان سه حزب بزرگ آلمان بعد از احزاب ائتلافی اش اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان (CDU) و حزب سبزها در رتبه سوم قرار گرفت.


اروپام ** ۹۱۵۸ ** ۱۰۷۱