تهران - ایرنا - مدیر کل امور بین الملل دانشگاه هنر گفت: نظام های بسته آموزش عالی به دلیل نبود رقابت در سطح منطقه ای و جهانی، افزایش هزینه های تحقیقات و ایجاد بستر مناسب برای خروج دانشجویان از سیستم آموزشی و ورود به بازار کار، محکوم به شکست است و از این رو امروزه برای ادامه حیات دانشگاه ها، گریزی از حرکت به سمت بین المللی سازی نیست.

ندا امیرعلایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد اهمیت فعالیت‌های بین المللی در دانشگاه‌ها تاکید کرد: بین المللی سازی در آموزش عالی، نوعی هم افزایی در حوزه آموزش و پژوهش و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در سطح ملی و جهانی است.


مدیر کل امور بین الملل دانشگاه هنر در مورد تعداد تفاهم نامه‌های خارجی این دانشگاه در سال جاری اظهار کرد: معمولاً تفاهم نامه‌های بین المللی برای دوره‌های سه تا پنج ساله تنظیم می‌شوند. در حال حاضر دانشگاه هنر در سطح منطقه‌ای با دانشگاه‌های کشورهای عضو اکو، و در سطح بین المللی عمدتاً با دانشگاه‌های کشورهای اروپایی قرارداد همکاری دارد.


وی ادامه داد: از مهمترین پروژه مشترک بین المللی دانشگاه در سال جاری می‌توان به دو پروژه برگزاری کارگاه‌های مشترک آموزشی اشاره کرد که در چارچوب برنامه " گفتگو با جهان اسلام "، و با حمایت کامل مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان DAAD، برگزار می‌شود.


مدیر کل بین الملل دانشگاه هنر تصریح کرد: در هر یک از این دو پروژه سه استاد ایرانی و سه استاد آلمانی و ۱۵ دانشجوی ایرانی و ۱۵ دانشجوی آلمانی شرکت می‌کنند. پروژه اول در حوزه عکاسی با دانشگاه علوم و هنرهای کاربردی دورتموند و پروژه دوم در حوزه سینما با دانشگاه بابلزبرگ آلمان در حال برگزاری است.


امیر علایی توضیح داد: به طور کلی ۳۰ دانشجو و ۶ استاد در ایران و آلمان مشغول برگزاری دوره هستند؛ بنابراین پروژه‌های بزرگی هستند که در هر فاز به مدت دو هفته به طول می‌انجامند و اثرگذاری قابل توجهی برای هر دو دانشگاه دارند. البته دانشگاه هنر در نظر دارد با اجرای موفق طرح‌های در دست اقدام، پروژه‌های جدیدی را در سایر گروههای آموزشی، با الگوهای مشابه و در همین چارچوب اجرا کند.


وی در مورد اثربخشی برگزاری این دوره‌ها در دانشگاه، اظهار کرد: علاوه بر تأثیر مستقیم فعالیت‌های مشترک بین المللی در تعامل علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان و اساتید دانش، مهارت و تجربیات هر دو طرف به اشتراک گذاشته می‌شود. حضور اساتید و دانشجویان غیرایرانی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان در پروژه‌های مشترک، این باور را در دانشجویان ما تقویت می‌کند که می‌توانند در بهترین سطوح و با استانداردهای جهانی کار کنند. بنابراین خودباوری کلید و رمز تحرک و انگیزه در دانشجویان است.



** اهمیت بین المللی سازی دانشگاه‌های هنری و توجیه اقتصادی


امیرعلایی در مورد چالش‌های فعالیت‌های بین المللی در حوزه هنر عنوان کرد: موانع پیش رو در حوزه هنر، اعم از محدودیت‌های بودجه‌ای، نرم افزاری و سخت افزاری، تفاوت چندانی با سایر حوزه‌های دانش و فن ندارد، اما به دلیل استقبال سایر کشورهای سطح بالای دنیا از هنر ایرانی اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله هنرهای تجسمی، معماری، موسیقی و …، زمینه این همکاری‌های بین المللی کاملاً مساعد است.


وی ادامه داد: بنابراین با توجه به ظرفیت بالقوه قابل توجه در اختیار دانشگاه‌های هنری، هرگونه حمایت بیش از پیش و سرمایه گذاری در این بخش، می‌تواند توجیه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد.


مدیر کل بین الملل دانشگاه هنر در مورد تعداد دانشجویان بین الملل دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه حدود ۵۰ دانشجوی غیرایرانی دارد که البته اکثر آنها از دو یا سه کشور غالباً کم برخوردار، بدون پرداخت شهریه و از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه معرفی می‌شوند.


امیر علایی ادامه داد: اگرچه حضور این دانشجویان در دانشگاه‌های کشور به عنوان یک سیاست فرهنگی و در راستای تحقق دیپلماسی علمی بسیار مغتنم است و دانش آموختگان غیرایرانی دانشگاه‌های کشور، در نهایت سفرای فرهنگی ایران می‌شوند، اما صرف جذب دانشجوی غیرایرانی از این طریق، اهداف بین المللی سازی را محقق نمی‌کند و لازم است در بخش جذب دانشجوی بین المللی خلاق‌تر و پویاتر عمل کنیم تا از کشورها و رشته‌های متنوع‌تر و با تعداد بیشتری دانشجو جذب کنیم.


دانام **۹۴۶۵**۱۵۸۴