تهران - ایرنا - کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز (دوشنبه) اعلام کرد درپی حمله نیروهای امنیتی و پلیس سودان به محل تحصن معترضان در برابر وزارت دفاع، 12 تن از آنان کشته و چندین تن دیگر نیز زخمی شدند.

بر پایه گزارش تارنمای شبکه خبری الجزیره قطر، پیشر انجمن مشاغل حرفه ای سودان، شهروندان را به یک تحصن مسالمت آمیز و همه جانبه فراخوانده بود.


رویترز نیز گزارش داد نیروهای امنیتی سودان صبح امروز با تجمع در محل تحصن معترضان در برابر وزارت دفاع این کشور سعی داشتند تا آنان را متفرق کنند.


حساب انجمن مشاغل سودان در توییتر نیز اعلام کرد: مسئولیت هرگونه اقدام و یا قتل و کشتار از سوی شبه نظامیان تحت امر شورای نظامی با مسئولان این شورا خواهد بود.


به گفته شاهدان عینی شلیک گلوله از سوی نظامیان سودانی به سوی حاضران در میدان مشرف به وزارت دفاع تا زمان ارسال خبر ادامه داشته است.


الجزیره نوشت: نیروهای واکنش سریع و پلیس به بیمارستان رویال کر در نزدیکی میدان تحصن حمله ور شدند.


اسکای نیوز نیز در خبری فوری گزارش داد که نیروهای امنیتی خیابان های اصلی خارطوم را مسدود کردند.


اعتراض به قیمت نان و سوخت عاملی بود که مردم سودان را به خیابان کشاند، تظاهراتی که از روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ / ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.


معترضان رفته رفته خواسته های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت عمر البشیر و ایجاد یک حکومت دموکراتیک از خواسته های بعدی معترضان بود.


عمر البشیر توسط شورای نظامیان برکنار و زندانی شد و شورای نظامیان قدرت را در دست گرفت.


حالا گروه های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و ایجاد یک حکومت دموکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان ها و میدان اصلی پایتخت در بربرا وزارت دفاع ادامه می دهند.


خاورم **۹۲۰۸*۱۴۳۶*