ابراهیم نصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش قیمت زمین و زیاد بودن درآمد در کاربری های تجاری حاشیه دو مسیر پر تردد یاد شده موجب افزایش تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم های قانونی این جاده ها شده است.
وی اظهار داشت: در حالی که طی سال گذشته ۶۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در هزار و ۲۰ کیلومتر راه استان تخریب شد، سهم ۳۰ کیلومتر نخست جاده های مشهد - کلات و مشهد -چناران از این تعداد به ترتیب ۱۰ و ۱۵ مورد تخریب بنا و رفع تصرف بوده است.
وی شمار مجوزهای صادره برای ساخت و سازهای مجاز در حاشیه و حریم های قانونی جاده های استان را ۱۱۲ مورد عنوان کرد و گفت: حریم قانونی جاده ها به تناسب عملکردشان متفاوت است، بطوریکه این حریم در آزادراه ۶۰ متر از وسط جاده است و در بزرگراه ها ۳۸ متر و راه های فرعی و روستایی نیز از ۲۲.۵ تا ۱۲.۵ متر از خط وسط جاده می باشد.
نصری به صدور ۳۹۸ مجوز تاسیسات زیربنایی در حاشیه راه های استان اشاره کرد و افزود: هرگونه ساخت و ساز در حریم قانونی راه ممنوع است و در حریم تاسیساتی جاده که نواری به پهنای ۳۰ متر در اطراف حریم قانونی راه تعیین شده است نیز تنها بهره برداری از تاسیسات خدماتی نظیر آب و برق و از این قبیل خدمات مجاز می باشد.
وی اظهار داشت: هرگونه ساخت و ساز و فعالیت تاسیساتی در ۱۰۰ متر پس از حریم تاسیساتی راه ها منوط به دریافت مجور از این اداره کل می باشد.
خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است.
۳۲۲۱ / ۶۰۵۳