قزوین – ایرنا - امام خمینی (ره) به جایگاه مردم و همبستگی و اتحاد آحاد جامعه اعتماد و اعتقادی محکم داشت و مردم سالاری دینی و حضور پررنگ شهروندان را در تعیین سرنوشت خود عاملی موثر برای مقبولیت و مشروعیت یک حکومت می دانستند.

انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت عظیم فرهنگی که موجب بیداری بسیاری از ملت های جهان مقابل ظلم و استکبار جهانی شد ریشه در مردم سالاری و اعتقاد به جایگاه مردم در حکومت کشور دارد.

این نهضت عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که از مبانی فکری آن بزرگ مرد تاریخ نسبت به جایگاه مردم نشات گرفت موجب شد تحول عظیمی در مدیریت و حکومت کشور ایران اسلامی رقم خورده و طی ۴۰ سال از انقلاب اسلامی همواره مردم در صحنه های مختلف آن از جنگ تا انتخابات حضوری گسترده و با شکوه داشته باشند.

تاکید بر اتحاد و همبستگی مردم در عین رعایت تکثر و تحزب نیز یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته اندیشه امام راحل بود که موجب حفظ وحدت ملی، پرهیز از دوقطبی سازی جامعه و جلوگیری از فراهم شدن زمینه‌ها برای سوء استفاده دشمنان شد.



مردم، پایه و اساس مشروعیت یک حکومت در دیدگاه امام



یک استاد جامعه شناسی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حرکت امام در مبارزه با رژیم استبدادی از یک سو بر مبنای محکم دینی و شرعی و از سوی دیگر بر مبنای اعتماد به دموکراسی نشات گرفته بود.

نصرت الله علیرضایی افزود: امام خمینی (ره) دنیای جدید، انقلاب مشروطه، عدالت خواهی مردم، شعار حریت و مساوات، تاسیس مجلس و مبارزات مردم در سالهای قبل از انقلاب را مشاهده کرده بود و برای عدالت و کرامت انسانی و نقش انسان ها در تعیین سرنوشت خود نقش برجسته ای قایل بودند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بازتاب نظرات و آرای احزاب، رسانه‌ها، مطبوعات، نهادها و تشکل‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و نویسندگان، دانشگاهیان، روشنفکران و… امام را به جمع بندی رسانده بود که پایه و اساس مشروعیت یک حکومت مردم هستند و اگر مردم به صحنه آمده و در سرنوشت خود مداخله کنند کشور می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت را طی کند.

علیرضایی اضافه کرد: موضوع کرامت و عزت یک مسلمان و ایرانی و اعتقاد به مردم سالاری و جایگاه مردم در کلام امام راحل بسیار برجسته بود و همواره مردم را از نوکری و دست به سینه بودن مقابل اجانب باز می‌داشت.

مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین اظهار داشت: انقلاب اسلامی نیز با اعتماد مردم به امام و حمایت توده‌ها از ایشان شکل گرفت و بعد از تاسیس نیز در مقاطع مختلف همواره اندیشه امام در خصوص مردم در دیدگاه میزان رای ملت است تجلی یافت.

وی گفت: امام اعتقاد داشت که مسئولان نباید خود را بالاتر از مردم بدانند بلکه باید عصاره و چکیده نظرات، آرا و اعتقادات مردم را در سیاست ورزی، سیاست مداری و مدیریت اجرایی کشور مد نظر قرار دهند.



مردم سالاری دینی از اصول برجسته مکتب فکری حضرت امام



یک استاد حوزه و دانشگاه نیز با عرض تسلیت سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: اصول و مبانی فکری نهضت حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در بخش‌ها و موضوعات مختلف متبلور است که می‌توان به یکی از آنها به عنوان مردم سالاری دینی اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری در تشریح مردم سالاری دینی اضافه کرد: نهضت انقلاب اسلامی از یک مثلث با سه عنصر تشکیل شده است که در هرم و ضلع اصلی مثلث، حضرت امام به عنوان رهبر و در جایگاه بعدی ایدئولوژی، باورها و اعتقادات و در جایگاه سوم مردم قرار دارند.

نظری اضافه کرد: این سه عنصر هم اینک در تداوم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان عناصر تشکیل‌دهنده انقلاب حضور دارند و خود حضرت امام نیز از آغازین روزهای انقلاب و نهضت این عناصر را در جریان شکل گیری انقلاب دخالت دادند و تا آخرین روزهای عمر شریف خود بر آنها تکیه داشتند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: حضرت امام در صحیفه نور به عنوان یک سند مستدل هزاران بار از واژه مردم استفاده کرده و در کنار آن بر حفظ اتحاد، وحدت و یکپارچگی مردم و تقویت این عنصر تاکید کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی (ره) تاکید زیادی بر پرهیز از اختلافات داشتند، افزود: امام خمینی همواره بر حضور حداکثری مردم در صحنه های مختلف انقلاب تاکید داشته و این حضور را نیز توام با وحدت، اتحاد و یکپارچگی اراده می کردند.

وی با بیان اینکه حکومت با ایجاد تفرقه، سیاست استکبار جهانی است، افزود: تاکید بر حضور مردم توام با وحدت و اتحاد از اصول مهم مکتب حضرت امام بوده که هم اکنون در دیدگاه مقام معظم رهبری به عنوان خلف صالح آن حضرت نیز همواره حضوری برجسته و موکد دارد.



انقلاب اسلامی در دیدگاه امام با اتکا بر مردم پیروز شد



یک فعال سیاسی اصلاح طلب در استان قزوین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: جایگاه مردم در اندیشه و کلام امام را می‌توان علاوه بر آثار و مستندات تاریخی با مراجعه به صحیفه نور به عنوان یک اثر مستند و مستدل از حضرت امام درک کرد.

مصطفی جولاده نیکو افزود: امام رضوان الله تعالی علیه در جلدهای مختلف این کتاب انقلاب اسلامی را با انقلاب‌های جهان مقایسه کرده و گفته‌اند: انقلاب‌هایی که در دنیا می‌شود، به یکی از ابرقدرت‌ها متکی است ولی انقلاب مردم ما، انقلابی متکی بر خود مردم بود.

این فعال سیاسی اضافه کرد: امام بارها تاکید کرده‌اند که جمعیت یا ملتی اگر بخواهد موفق باشد علاوه بر اینکه برای خدا کار کنند باید با مردم باشند و بدون مردم موفق نخواهند بود.

جولاده نیکو افزود: امام راحل تمامی داشته‌های مسئولان و مدیران را در خدمت به مردم معنا می‌کرد و هیچ شانی را بالاتر از خدمتگزاری به مردم برای مسئولان و مدیران قایل نبودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظر امام در خصوص دموکراسی، افزود: سال‌ها قبل از آنکه اصل تشکیل شورا به ذهن نمایندگان در مجلس شورای اسلامی خطور کند امام حاکمیت مردم را از طریق تشکیل شوراها تا دور افتاده‌ترین مناطق و نواحی کشور پیشنهاد داده و از ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: تشکیل شوراها در شهرها و روستاها در کنار برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری همه برای دخالت مردم و پیوند مستمر آنان با نظام است و باید از آن به عنوان نقش پررنگ دموکراسی و مردم سالاری در حکومت جمهوری اسلامی برگرفته از آرمان‌های امام راحل تعریف کرد.



۶۱۰۱