تهران- ایرنا- مدیر شبکه رادیویی فرهنگ شخصیت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را برترین چهره جریان‌ساز در عصر معاصر دانست و تاکید کرد: ایشان احیاگر مفهوم آرمان‌گرایی انقلابی در جهان است.

دکترصادق رحمانیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به ابعاد شخصیت فرهنگی حضرت امام خمینی (ره) در کنار وجهه سیاسی و رهبری ایشان گفت: از زمان حضور حضرت امام زمانی در حوزه علمیه قم و مدرسه فیضیه، تمایلات عرفانی خاصی را داشتند و طبق پژوهش های صورت گرفته این تمایلات بازتاب دهنده گرایش رهبر انقلاب به عرفان «ابن عربی» است.


وی ادامه داد: در حقیقت ذوقیات عرفانی و تجلی یافته مفاهیم معنوی در زبان شعر حضرت امام باعث شد ایشان همسو با روحیه عدالت جویانه کنار فعالیت‌های سیاسی و مذهبی وجه ذوقی و قریحه عرفانی خود را با زبان شعر بیان کنند.


سراینده مجموعه شعر «سرود آفتاب» یادآور شد: ظهور و وجود چنین ذوقیاتی میان علمای حوزه علمیه در طول تاریخ بی سابقه نبوده است؛ زیرا کنار معارف اسلامی و آموزه‌های فقه و شرع دین مبین اسلام بخش مهمی از تجلی این رفتارها را در نگاه فرهنگی روحانیان بزرگ شاهد هستیم. به عنوان مثال می‌توان به دیوان اشعار آیت الله حسن زاده آملی به عنوان یکی دیگر از منشورهای حرکت انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.


این چهره برتر هنر انقلاب با اشاره به تاثیرگذاری شخصیت حضرت امام خمینی (ره) بر شاعران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر گفت: با مرور تاریخ شعر معاصر کشورمان در می‌یابیم شاعرانی مانند زنده یادان مشفق کاشانی، محمود شاهرخی و حمید سبزواری که در سال‌های پیش و پس از انقلاب هم به سرایش شعر می‌پرداختند و در ادامه شاعرانی که به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی به جریان شعر و نسل شاعران انقلاب بدل شده‌اند همواره در خلق آثارشان به شکل مستقیم و غیرمستقیم از شخصیت، منش، کردار و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) در خلق آثارشان الگوبرداری کنند.


وی ادامه داد: دو عنصر اندیشه و شجاعت به عنوان دو ستون اصلی در شعر شاعران انقلاب هر دو به شکل مستقیم نشأت گرفته از نگاه معنوی، عرفانی و فرهنگی حضرت امام بود. مفهوم اندیشه در شعر شاعرانی چون محمود شاهرخی، حمید سبزواری و مشفق کاشانی بیشترین بروز را دارد و انگاره‌ای مانند شجاعت در امر رهبری یک قیام تا پیروزی آن نیز به عنوان اصلی ترین انگاره‌های شاعران نسل اول انقلاب مانند زنده یادان قیصر امین‌پور؛ سیدحسن حسینی و مهرداد اوستا قابلیت رصد دارد.


به گفته رحمانیان تجلی وجوه شخصیتی در قامت انسان که او را به رهبر بدل می‌کند به قدرت، اصالت و صلابت در ابعاد مختلف وجودی او باز می‌گردد. حضرت امام خمینی (ره) نیز در این زمینه به عنوان الگوی بی بدیل میان چهره‌های فرهنگی و همچنین فعالان عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نه تنها در ایران بلکه در جهان شناخته می‌شود.


سراینده مجموعه شعر «با همین واژه‌های معمولی» یکی از رموز ماندگاری شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در طول تاریخ را قدرت احیاگری آنان دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال دو شخصیت امام علی (ع) و امام حسین (ع) در زمینه احیاگری مفاهیم ارزشمند و والای دینی که از سنت رسول اکرم (ص) وام گرفته بودند چهره‌های نمونه و ماندگار در تاریخ اسلام به شمار می آیند، به همین مناسبت یکی از مهم‌ترین رموز ماندگاری این اشخاص به روحیه احیاگری آنها در مفاهیم دینی باز می‌گردد.


سراینده مجموعه شعر «در این شب آهسته» تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) نیز در زمینه روحیه آرمان‌خواهی، مبارزه جویی و مقاومت در برابر استبداد شخصیتی احیاگر بین مردم انقلابی به شمار می‌رود. به همین مناسبت تجلی مفهوم دین، عرفان و اندیشه در باور مردمان انقلابی توسط حضرت امام خمینی احیا شد و همین انگاره‌ها بود که در نهایت به حرکت انقلابی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی منتج شد.


رحمانیان گفت: هرچند آشنایی عموم مردم با روحیه حضرت امام خمینی (ره) به عنوان شاعری عارف بعد از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و چاپ دیوان اشعار ایشان به وقوع پیوست؛ مطابق پژوهش‌های صورت گرفته حضرت امام در اوایل جوانی نیز دفتر شعری داشتند که هیچگاه این دفتر شعر پیدا نشد.


وی ادامه داد: به واسطه یادداشت‌ها و اقوال صورت گرفته می‌توان بر این نکته تاکید کرد که همراهی و عجین بودن حضرت امام با هنر شاعری برای بازتاب اندیشه‌های متجلی معنوی و عرفانی ایشان در قالب شعر به سال‌های دورتر از زمانی برمی گردد که ما با وجه شاعری و عرفان ایشان آشنا شدیم.


فراهنگ **۹۲۶۶**۹۱۵۷