تهران - ایرنا - با آغاز هفتمین دور از سفرهای "زلمی خلیل زاد" نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به کشورهای منطقه، یک روزنامه انگلیسی امروز (دوشنبه) نوشت، مذاکرات آمریکا و طالبان به بن بست رسیده است.

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد: با آغاز مذاکرات میان آمریکا و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر بسیاری از مقامات افغان و اروپایی نسبت به این نوع از مذاکرات و بازگشت صلح به افغانستان بسیار خوش بین بودند اما با گذشت ۶ دور از مذاکرات باید گفت که هیچ دستاوردی این دور از گفت وگوها نداشته است.


طالبان که با تمرکز بر تعیین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان حاضر به حضور در این مذاکرات شد، اکنون آمریکا را به ایجاد نفاق در تیم طالبان متهم می‌کنند.


به نوشته این روزنامه انگلیسی، خلیل زاد در حالی خود را برای هفتمین دور از مذاکرات صلح دوحه آماده می‌کند که ۶ دور مذاکرات سابق هیچ دستاوردی نداشته است.


نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در هفته گذشته پیش از آغاز هفتمین دور از سفرهای منطقه‌ای به خبرنگاران گفت، موفقیت مذاکرات صلح به همکاری و انعطاف پذیری دیگر نمایندگان حضور یافته در این مذاکرات بستگی دارد.


بدنبال دومین دور از مذاکرات طالبان با احزاب سیاسی در شهر مسکو پایتخت روسیه، «ملأ هیبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان افغانستان وعده داد تا زمانی که این گروه به اهداف خود نرسیده به جنگ ادامه می‌دهد.


آخوندزاده در پیامی کم سابقه پس از ۶ ماه مذاکرات به رهبری آمریکا در قطر گفت که درها برای مذاکره با آمریکا باز است.


وی در این پیام همچنین بدنبال اطمینان دادن به افغان‌ها درباره این مساله بود که طالبان درصدد پایان دادن به چندین دهه درگیری و تشکیل دولتی در افغانستان با حضور تمامی افغان‌ها است.


به گفته آخوندزاده، طالبان تا خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان سلاح بر زمین نخواهد گذاشت.


روزنامه دیلی تلگراف با اشاره به موضع تند طالبان نوشت: از طرف دیگر آمریکا تمایلی به خروج نظامیان خود تا توافق صلح و آغاز گفت وگوهای بین افغانی ندارد و از نظر آمریکا هرگونه خروج زود هنگام خطر افزایش جنگ داخلی و همچنین قدرت گیری مجدد طالبان را افزایش خواهد داد.


«عبدالحکیم مجاهد» مشاور ارشد شورای صلح افغانستان نیز در این رابطه گفت: هنوز امیدواریم که صلح در افغانستان جاری شود اما با این وجود باید گفت بن بست در مذاکرات به وجود آمده و طالبان در همان نقطه‌ای قرار دارد که در آغاز مذاکرات با آمریکا بوده است.


از طرفی دیگر برخی مذاکره کنندگان در این مورد که افغانستان مجدداً به مکانی برای تروریسم تبدیل نشود با دید تردید نگاه کرده و می‌گویند در مذاکرات مدت زمان زیادی صرف این موضوع می‌شود که چه کسانی حامی تروریسم هستند و چه اقدامی از سوی چه کسی باید علیه آنها انجام شود.


آساق ** ۹۴۷۳ ** ۱۰۷۱