تبریز - ایرنا - نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مطرح کردن آزمون «بسندگی زبان فارسی» به عنوان شاخص سنجش توانمندی های نوآموزان در مناطق قومیتی بی معناست و طراحان آن می خواهند عیب ها و مشکلات بزرگ تر را سرپوش بگذارند.

به گزارش ایرنا، محمد اسماعیل سعیدی روز دوشنبه در گفت‎وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: هوش و ذکاوت هر فردی که این موضوع بی‌اهمیت را مطرح کرده است، مشکل دارد؛ هر کس این را گفته، حرف غلطی زده است، زیرا «بسندگی زبان فارسی» هیچ ارتباطی با توانمندی‌های افراد ندارد.



وی با اشاره به تعدد گویش‌ها و قومیت‌های مختلف در کشور، افزود: در برخی موارد حتی افراد تحصیل کرده هم نمی‌توانند به درستی به یک زبان تکلم کنند؛ در همین آذربایجان استعدادهای درخشانی در سطح بین المللی داریم که شاید به زبان فارسی هم مسلط نباشند.



وی ادامه داد: مثلاً یک آذری در طول زندگی‌اش با پدر و مادرش و حتی راننده تاکسی به زبان آذری صحبت کرده است و مطرح کردن «بسندگی زبان فارسی» در چنین جایی، محلی از اعراب ندارد و نباید اجازه داد چنین مباحثی به برخی گویش‌ها و زبان‌های محلی به ویژه زبان آذری که دارای ادبیاتی غنی و قوی هستند، لطمه‌ای وارد کند.



سعیدی تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم این افراد به دنبال تحریک قومیت‌ها هستند، اما به نظر می‌رسد برخی واسطه‌ها این هدف را دنبال می‌کنند تا از احساسات قومیت‌ها سو استفاده کنند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل به زبان مادری، بیان کرد: این اصل هیچ ایرادی ندارد و شکی در اجرای آن نیست؛ همه نمایندگان در واکنش به ورود «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش سلامت نوآموزان متفق‎القول هستند و قطعاً برخورد خواهیم کرد.



وی خاطرنشان کرد: افرادی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند، به جای طرح موضوعات بی اهمیت و بی پایه و اساس، به مسائل حاشیه‌ای مدارس، شهریه‌های آن‌چنانی، سرانه مدارس و مشکلاتی و معضلاتی که والدین را نگران کرده‌اند، پرداخت کنند



به تازگی «رضوان حکیم زاده»، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرده است که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه کردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور کار قرار خواهد گرفت و روی آن کار می‌کنیم.



۵۱۸