نوشته‌ای به قلم دکتر علی اکبر جعفری ندوشن استاد دانشگاه یزد که در خصوص مراسم تکریم و تجلیل از سه معلم پیشکسوت ندوشن و رونمایی از کتاب عکس سایه‌های روشن به رشته تحریر درآمده است می‌خوانیم.

درباره حاج عباس جعفری گفتم؛ سال‌ها کوشندگی شما در فرهنگ گستری و ادب پروری همراه با متانت و گشاده رویی موجب شد تا دانش آموزان "ادب درس" را با "ادب نفس" توأمان بیاموزند و بیان و فحوای پرشور و شیرین شما که شهد دلاویز شعر و غزل فارسی را با حکمت و معنی زندگی در هم می‌آمیخت آنگاه که با ملاطفت و مدارای ظرایف اندیشه رفتارتان همراه می‌گردید، جوانان بسیاری را میهمان دائم خوان سرگشاده فرهنگ و ادب این سرزمین می‌ساخت.
و درباره حاج یدالله احمدی نیز گفتم؛ سال‌ها تلاش‌های علمی و فرهنگی شما در آموزش دانش و زندگی به چندین نسل از دانش آموزان دیارمان که همواره مقرون به آگاهی بخشی توأم با روشن اندیشی بوده است.


نام نیک شما را به عنوان معلم با دانش و بی آلایش که در تأمین سلامت اجتماعی همشهریان خود نیز دلسوزانه کوشیده، روشن و خوش آوازه ساخته است و درباره همسر مکرمشان خانم محمدی نیز گفتم؛ ای مهر بانویی که سال‌ها با تلاش و فداکاری بذر دانش و معرفت را در میان دختران و زنان دیار ما با صبوری و متانت نشانده اید و طی چند دهه چون باغبانی پرمهر و عطوفت، بوستان دانش اندوزی آنان را به گل بوته‌ها معطر مزین ساختید.


این خدمت غرورآفرین شما در آموزش و پرورش دختران و تأسیس و تجهیز مدارس دخترانه ندوشن که اسباب توسعه فرهنگی - آموزشی فراوانی بویژه در امر آموزش بانوان این منطقه فراهم آورد، در صحیفه تاریخ تعلیم و تربیت این سرزمین چون برگ‌های زرینی تا ابدیت خواهد درخشید و در نزد باری تعالی مشکور و مثاب خواهد بود.
درباره کتاب؛ پس از آنکه در کتابی با عنوان «از خاک تا خیال» رخسار این خاک بی رنگ و لعاب با حافظه و نگاره‌های پررنگ تاریخ آن، پیوند خورد و اقبال و تحسین اهل فرهنگ و هنر را در پی آورد و موجب شد تا جمعی از عکاسان و هنروران بنام یزد در بهار سال ۹۵ در قالب یک تور دو روزه هنری با حمایت آقای علی غیاثی ندوشن مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و همراهی آقای محمدرضا احسانی زاده مدیرعامل انجمن عکاسان استان یزد با گذر از سویه ها و سایه‌ها در جست و جوی روشنای این خاکِ گرمِ مهرآمیز برآیند.


«سایه های روشن» پرتویی است بر سیمای مستور شهری که همچون دفینه‌ی پر بهای تاریخ و فرهنگ ایران در کانون جغرافیای این سرزمین زیر غبار تاریخ مکتوم، مانده است تا شاید به روزگاری که مردمانی در پی جویی بنیان‌های هویتی خود، در جست و جوی پیشینه‌های فرهنگی شأن بر می آیند این باز تاباندن مظاهر تاریک و روشن سنت و میراث ریشه دار فرهنگی از دریچه دوربین عکاسی، بتواندکورسوی امیدی در پدیداری پیدا و پنهان سرمایه‌های تاریخی و اجتماعی شأن و تصویر روشن‌تری از هویت محلی شأن به دست دهد و یا لااقل روایت مصوری از تاریخ اجتماعی سرزمینشان را هویدا کند.
مؤسسه اندیشه روشن بر همین مبنا، علاوه بر این بازنمایی سایه روشن تاریخ و فرهنگ ندوشن به تدوین فرهنگ عامه و آداب و رسوم پیشینیان آن نیز می‌پردازد که امیدوار است در منشور آتی خود از آنها چهره بگشاید.
در تهیه و تدوین این کتاب هنرمندان عکاسی چون؛ سیدناصر مهین طاهری، حسام چاوش زاده، بردیا سعادت، سیدعلی پور مستوفی، محمدهادی آخوندی، مجید فاطمی، سیدحسین امامی، سیدجلال قدکچیان و …‌مشارکت داشته اند.


۶۱۹۸ / ‏‬ ۲۰۴۷