مشهد- ایرنا- رئیس دبیرخانه استارت آپ های خراسان رضوی گفت: جوانان و کارآفرینان در شرایط تحریم باید به نیازهایی که ناشی از آن در جامعه بوجود می آید، توجه کنند و سعی نمایند آنها را رفع و کسب و کار پایدار ایجاد کنند و این مهمترین نقش استارت آپ ها در فضای تحریم است.

علی جاهدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۵۰ استارت آپ در حوزه‌های گردشگری، خدماتی و اقتصادی در این استان مشغول فعالیت هستند که افزایش آنها در شرایط کنونی بهترین شیوه بری حل مسائل و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی است.



وی اظهار داشت: استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپای کوچک یکی از بهترین روش‌هایی است که کشورهای پیشرفته به عنوان راهکار اثربخش، کارآمد و کاربردپذیر برای رسیدن به توسعه پایدار از آن بهره می‌گیرند.



جاهدی گفت: در کشورهای پیشرفته به جای اینکه سازمان‌ها هزینه‌های گزاف صرف پژوهش برای حل مشکلات و رسیدن به توسعه کنند، این کار را به استارت آپ ها می‌سپارند و با فرصت‌های کسب و کار که برای استارت آپ ها بوجود می‌آورند مشکلات خود را حل می‌کنند.



وی افزود: یکی از مسائل جدی کشور، تحریم هاست که استارت آپ ها و کسب و کارهای نو را مانند سایر بخش‌ها تحت تأثیر قرار داده است زیرا استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان بیشتر از سایر کسب و کارها از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند و از این طریق ارزش افزوده به دست می‌آورند.



جاهدی اظهار داشت: کسب و کارهای نو یا استارت آپ ها برای توسعه فناوری و ارائه راهکارهای فناورانه نیازمند منابع علمی، آموزشی و دانش روز دنیا هستند.



وی گفت: با اعمال تحریم‌ها، بخش بزرگی از این دسترسی‌ها برای کاربران ایرانی محدود یا مسدود شده و این مهم، کار استارت آپ های ایرانی برای دسترسی به منابع آموزشی را دشوار کرده است.



رئیس دبیرخانه استارت آپ های خراسان رضوی افزود: استارت آپ ها همچنین نیازمند دسترسی به بهترین و به روز ترین ابزارها و فناوری‌های جهان هستند تا بتوانند با استفاده از آنها ارزش آفرینی کنند.



جاهدی اظهار داشت: استارت آپ های ایرانی مجبورند زمان بسیار صرف دور زدن تحریم‌ها نمایند تا در نهایت به سخت‌ترین و پرهزینه ترین شیوه به ابزارها و فناوری‌های روز دنیا دسترسی پیدا کنند.



وی ادامه داد: به غیر از محدودیت در استفاده استارت آپ ها از منابع آموزشی و سخت افزارها و نرم افزارها، توسعه بازار نیز برای آنها محدود شده است، این در حالی است که خیلی از استارت آپ های ایرانی توانمندی حضور در بازارهای بین المللی را دارند اما به دلیل محدودیت در تبادل مالی و حضور در بازارهای خارجی، از این مزیت محروم شده اند.



جاهدی گفت: در این شرایط خیلی از استارت آپ های ایرانی مجبور می‌شوند کسب و کارهای غیرواقعی یا به اصطلاح کسب و کارهای کاغذی درست کنند تا بتوانند در قالب شرکت با هویت کشور ثالث، تحریم‌ها را دور زده و وارد بازارهای جهانی شوند.



وی افزود: با این حال همه محدودیت‌ها و چالش‌ها برای کارآفرین می‌تواند فرصتی ارزنده باشد زیرا در این شرایط استارت آپ ها قادر خواهند بود مشابه ابزارها، پلت فرم‌ها و فناوری‌هایی را که از دسترسی به آنها محروم شده اند تولید کنند و از این نظر کشور را به خودکفایی برسانند.



جاهدی اظهار داشت: تاکنون تحریم‌ها باعث شده است کشور در برخی زمینه‌ها به خودکفایی برسد، از جمله اینکه محدودیت‌هایی که ایران برای دسترسی به سرویس‌های مبتنی بر نقشه‌های شرکت‌های بزرگ داشت، باعث شد استارت آپ "مسیریاب نشان" بوجود آید.

جاهدی گفت: با تولید این ابزار، ایران از فناوری مسیریاب که در انحصار شرکت‌های بزرگ دنیا بود بی نیاز شد.



وی افزود: نبود دسترسی به بازارها یا ابزارها فرصت خوبی برای استارت آپ های ایرانی است تا مشابه آن ابزارها و فناوری‌ها را در داخل کشور تولید کنند تا کسب و کاری در کشور مبتنی بر این بازار بوجود آید و درآمدی که می‌توانست به شرکت خارجی تعلق گیرد، در داخل بماند و صرف سازندگی این کشور شود.



جاهدی ادامه داد: زمانی که دسترسی ایرانی‌ها به فروشگاه "آمازون" به عنوان بزرگترین فروشگاه مجازی آنلاین دنیا محدود شد، کسب و کار جدیدی به نام "دیجی کالا" یا فروشگاه‌های اینترنتی دیگر در کشور شکل گرفت و اکنون هزاران ایرانی در استارت آپ هایی از این دست عضو هستند.



۷۴۸۹ / ‏‬ ۶۰۵۳