تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵

تهران- ایرنا- سینمای ایران در رمضان امسال فروش به نسبت خوبی داشت و در مقایسه با سال گذشته با رونق بیشتری همراه بود؛ رونقی که برخی آن را به حضور فیلم هایی چون «تگزاس ۲» و «متری شیش و نیم» روی پرده مرتبط می دانند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اکران سینما در ماه مبارک رمضان همیشه با چالش فروش مواجه است. از این رو برای غلبه بر این چالش و جذب مخاطب در این ایام سینماداران طرح هایی چون افطار تا سحر را به اجرا در می آورند؛ طرح هایی که شاید بتواند تا اندازه ای به خالی نماندن سالن های سینمایی کمک کند و تماشاگران را به سینماها بکشاند.


انتخاب فیلم هایی که در ماه رمضان اکران می شوند هم البته انتخاب پرچالشی است چراکه این انتخاب ها اگرچه باید به گونه ای باشند که به جذب مخاطب منجر شوند اما اکران برخی فیلم های ارزشمند در ماه رمضان ممکن است به فروش آنها ضربه بزند.


امسال در قالب اکران ماه رمضان ۶ فیلم «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «تولدت مبارک» ساخته سمیه زارعی‌نژاد، «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی و ونداد دوشن، روی پرده سینماها رفتند. این درحالی است که همزمان هفت فیلم دیگر روی پرده بودند؛ آثاری که پیش از آغاز ماه رمضان فروش به نسبت خوبی را تجربه کرده بودند اما در هفته نخست این ماه ناگهان با افت چندمیلیاردی فروش روبرو شدند.


این افت فروش اما دیری نپایید و سینما در هفته های دوم و سوم ماه مبارک رمضان با فروش خوبی در قیاس با سال گذشته و افزایش چند میلیاردی همراه شد.



فروش ۱۵ روز نخست سینما در ماه مبارک رمضان در سال ۹۷ نزدیک به ۹میلیارد تومان بود که این فروش در مدت زمان مشابه امسال کمی بیشتر از ۱۱ میلیارد تومان بوده است. این یعنی امسال در ۱۵ روز نخست ماه مبارک ۲میلیارد تومان بیشتر عاید سینمای ایران شده است. این افزایش فروش را اما شاید نتوان تنها نتیجه افزایش مخاطبان دانست، چراکه بی شک افزایش بهای بلیت سینماها نیز در این اتفاق نقش داشته است.


با این حال ترکیب فیلم های موجود در سینماها در ماه رمضان امسال به گونه ای بود که چاشنی کمدی در آنها کمتر از سال گذشته به نظر می رسید. برخی این ترکیب را عامه پسند ندانسته و معتقدند که اگر در انتخاب اکران های ماه رمضان به مولفه مخاطب پسندی بیشتر توجه می شد می توانستیم انتظار فروش بیشتری را داشته باشیم.


«تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی، «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی، «زندانی ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی تنها ۴ فیلم کمدی ماه رمضان امسال بودند که آنها هم از اکران های نوروز همچنان روی پرده سینماها قرار دارند؛ فیلم هایی که برخی از آنها توانستند به فروش سینما در رمضان امسال کمک کنند و تا امروز «تگزاس ۲» در صدر آنها قرار دارد.


فیلم های «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «سامورایی در برلین» که فیلم نخست از اکران های پیش از ماه رمضان است نیز تاکنون بخش مهمی از فروش این ماه را به خود اختصاص دادند و در رمضان امسال رونق خوبی را برای گیشه سینماها به ارمغان آوردند.



همچنان که اشاره شد سینماداران و تصمیم گیرندگان این عرصه باید بتوانند در ماه هایی چون ماه رمضان که با کاهش فروش مواجهند، ترکیب مناسبی از فیلم های کمدی و درام را ارایه دهند تا به جذب مخاطبان و به حرکت درآوردن چرخ های سینما در این ایام کمک برسانند.


پژوهش **۹۲۸۲**۹۲۷۹