لندن – ایرنا – صنعت خودروسازی انگلیس از یک‌سو به دلیل قوانین سخت‌گیرانه دولت برای مقابله با آلودگی هوا و از سوی دیگر بی‌ثباتی بازار ناشی از بن‌ بست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دوران پرالتهابی را سپری می‌کند و تاکنون شماری از شرکت‌های خودسازی خارجی کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

"فورد" تازه‌ترین شرکت چندملیتی خودروسازی در انگلیس است که تصمیم گرفته یکی از کارخانه‌های خود را در جنوب ولز تعطیل کند. این کارخانه ۴۰ سال پیش افتتاح‌ شده بود و در آن ۷۰۰ نیرو مشغول به کار هستند.


مقامات فورد می‌گویند که آمار تولید خودرو با موتور احتراق داخلی به دلیل قوانین سخت‌گیرانه دولت به‌شدت کاهش‌یافته است.


دولت انگلیس به‌تازگی قوانین جدیدی را برای کاهش آلایندگی‌های ناشی از خودروهای قدیمی به‌ویژه گازوئیلی وضع کرده و مردم را به خرید خودروهای برقی تشویق می‌کند.


فورد هفته پیش اعلام کرده بود که ۵۵۰ نیروی کار انگلیسی را در چارچوب طرح بین‌المللی تعدیل نیرو کاهش خواهد داد.


هرچند این شرکت خودروسازی، اشاره‌ای به بحران برگزیت نکرده اما پیش‌تر گفته بود که در صورت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، درباره فعالیت‌های خود در انگلیس تجدیدنظر خواهد کرد.


صنعت خودروسازی انگلیس یکی از مخالفان اصلی خروج این کشور از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.


بخش عمده فعالیت صنعت خودروسازی به فرایند موسوم به «تولید به هنگام» JIT وابسته است که بر اساس آن، قطعات یدکی خودرو بین شرکت‌های سازنده و کارخانه‌ها در زمان نیاز توزیع می‌شود.


شرکت‌های خارجی خودروساز نگرانند که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دست‌یابی به توافق، قادر به واردکردن قطعات یدکی مورد نیاز بدون پرداخت عوارض سنگین گمرکی نخواهند بود.


پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶، شخصیت‌های برجسته طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با استناد به پشتوانه غول‌های خودروسازی در این کشور ادعا می‌کردند که دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا اجتناب‌ناپذیر است.


"دیوید دیویس" وزیر پیشین برگزیت گفته بود که بازار انگلیس برای اتحادیه اروپا جذابیت‌های زیادی دارد.


او پیش از برگزاری همه‌پرسی در اظهارنظری گفته بود: تنها ظرف چند دقیقه پس از رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا، رئیسان شرکت‌های بنز، بی. ام.دبلیو، فولکس‌واگن و آئودی از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تقاضا خواهند کرد که موانع سر راه تجارت با انگلیس را بردارد.


بااین‌حال آمارهای رسمی منتشر شده در ماه‌های گذشته از کاهش روند تولید خودرو در انگلیس حکایت دارد. انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو انگلیس هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که آمار تولید خودرو در ماه آوریل، نسبت به سال گذشته نصف شده است.


از ابتدای سال جاری بالغ‌ بر ۱۲۷ هزار و ۲۴۰ خودرو در انگلیس کمتر تولیدشده که در مجموع یک‌ پنجم کمتر از دوره مشابه سال قبل است.


بر اساس این گزارش، تولید خودرو برای بازار داخلی در ماه آوریل ۴۳.۷ درصد و برای بازار خارجی ۴۴.۷ درصد کاهش داشته است.


این برای یازدهمین ماه متوالی است که آمار تولید خودرو در انگلیس روند نزولی طی می‌کند. شماری از کارخانه‌های خودروسازی در انگلیس از جمله هوندا و جگوار لندرور ماه گذشته کارخانه‌های خود را برای عبور بحران برگزیت تعطیل کردند. بی. ام.دبلیو و تویوتا هم از احتمال تعلیق فعالیت کارخانه‌های خود در انگلیس خبر داده‌اند.


مایک هاوز رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو هشدار داده است که تعطیلی کارخانه‌ها و ادامه وضعیت بی‌ثباتی درباره آینده برگزیت، خسارت جبران‌ناپذیری را بر صنعت خودروسازی این کشور خواهد گذاشت.


اروپام ** ه ن *1436*