سنندج - ایرنا - مدیر کل گمرکات کردستان از رشد ۶۸ درصدی تعداد مسافران ورودی از تنها مرز مسافری این استان (باشماق) طی ماه های فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد.

بختیار رحمانی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایانه مرزی باشماق مریوان از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا نقش ارزنده‌ای در ایجاد روابط و تعامل دوستانه میان ایران و اقلیم کردستان عراق دارد.


وی با اشاره به اینکه این مرز مشترک علاوه بر رونق اقتصادی و تجاری نقش بسزایی در رونق گردشگری شهرستان مریوان و استان کردستان دارد، اضافه کرد: طی ۲ ماه گذشته از سال جاری از این مرز مسافری ۸۱ هزار و ۱۴۸ مسافر وارد کشور شده اند.


مدیر کل گمرکات کردستان تعداد مسافران خروجی از این مرز را در این مدت ۸۸ هزار و ۳ مسافر خروجی اعلام کرد و افزود: میزان تردد مسافران ورودی در این مدت نسبت به مشابه آن در سال گذشته رشد ۶۸ درصدی و مسافران خروجی هم افزایش ۷۹ درصدی داشته است.


رحمانی پور با اشاره به اینکه اداره کل گمرکات استان کردستان امسال به حوزه نظارت ارتقا پیدا کرد، یادآور شد: ستاد نظارت گمرکات استان از دو اداره کل سنندج و باشماق و گمرک سیرانبند بانه با ساختار مدیریتی تشکیل شده است.


وی تاکید کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات استان طی ۲ ماه گذشته از امسال از لحاظ ارزش دلاری ۱۶ و ارزش وزنی هم ۹ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش داشته است.


مدیر کل گمرکات کردستان گفت: بیشترین صادرات انجام شده از گمرک باشماق طی ۲ ماهه اخیر سوخت‌های معدنی به ارزش ۲۲ میلیون دلار و سایر اقلام شامل سبزی و نباتات، میوه‌های خوراکی، مواد پلاستیکی، مصنوعات چدن و فولاد و فرآورده‌ای خوراکی بوده است.


رحمانی پور افزود: مهمترین اقلام صادراتی گمرک سنندج و سیرانبند بانه نیز شامل سبزی و نباتات به ارزش ۱۵ میلیون دلار و کالاهای دیگر از جمله میوه‌های خوراکی، مصالح ساختمانی و مصنوعات پلاستیکی بوده است.


مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید، گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.


گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.


۹۹۳۶/‌۹۱۰۲