زاهدان - ایرنا- حضور یکپارچه و متحد جامعه شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در صحنه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و اقتصادی این استان را به پایتخت وحدت مذاهب اسلامی تبدیل کرده به طوری که در راهپیمایی ها، آیین های دینی و مذهبی و ارتباطات خویشاوندی تشخیص شیعه از سنی و بر عکس امکان پذیر نیست.

مردم مؤمن و مرزدار سیستان و بلوچستان با پیروی از سیره پیامبر مکرم اسلام (ص)، ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین همواره اصل وحدت و همبستگی را سرلوحه زندگی قرار داده و در طول تاریخ زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر داشته و در این زمینه با انجام وصلت‌های خانوادگی پیوندی ناگسستنی را در میان خود بوجود آورده‌اند به طوری که ممکن است در یک خانواده تعدادی از اعضای آن شیعه و تعدادی اهل تسنن باشند و در واقع مذهب نه تنها هیچگاه منشأ اختلاف در این استان نبوده بلکه سبب مستحکم شدن روابط نیز شده است.



زندگی سرشار از اخوت و برادری ۲۷۵ قوم و قبیله شناسنامه دار بلوچ و سیستانی، پهناورترین استان کشور را به پایتخت وحدت ایران اسلامی تبدیل کرده است.



در هم آمیختگی پیروان مذاهب اسلامی در این استان موجب شده که هیچ طایفه‌ای صرفاً مختص به تشیع یا تسنن نباشد و در واقع در هر طایفه هم شیعه و هم سنی وجود دارد و این نشان از همبستگی، تعامل و ارتباطات قومی و قبیله‌ای مردم سیستان و بلوچستان دارد.



اتحاد و همبستگی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان که الگویی از اخوت و برادری در میان مسلمانان جهان شده دشمنان را به خشم و وحشت انداخته و مایه مباهات مسلمانان شده است.



دشمنان به سبب تنوع قومی و مذهبی، موقعیت خاص جغرافیایی و قرار داشتن در منطقه راهبردی و حساسیت‌های سیاسی و اجتماعی در طول ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران بارها با هدف ضربه زدن به این انقلاب سعی در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در این منطقه کرده اند اما هیچ گاه به اهداف شوم خود نرسیده اند.



به گفته بسیاری از تاریخ نگاران و ریش سفیدان منطقه، مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان در طول تاریخ هرگاه دشمنان چشم طمع به خاک میهن دوخته‌اند، با همبستگی و اتحاد همچون دژی مستحکم در مقابل آنان ایستادند و به هیچ اجنبی اجازه تجاوز و توطئه علیه کشورشان را ندادند.



مردم سیستان و بلوچستان در جریان قیام ملت علیه رژیم ستم شاهی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در صحنه حضور داشته و در عرصه‌های مختلف نظیر میزبانی از رهبر معظم انقلاب در دوران تبعید، رفراندوم، انتخابات، استقبال از رهبر فرزانه و مسئولان نظام و دولت همچون موج‌های خروشان حضوری باشکوه از خود به نمایش گذاشتند تا به دنیا اعلام کنند که با اتحاد و همبستگی بی نظیر و مثال زدنی خود همواره آماده دفاع از آرمانها و دستاوردهای انقلاب هستند.





** رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه به سیستان و بلوچستان دارند



نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: مردم این استان پرچمدار وحدت و همبستگی و علما و بزرگان طوایف به عنوان پرچمداران وحدت و یکپارچگی و بصیرت افزایی در جامعه عامل اصلی رونق بخشیدن به توسعه و رشد و آبادانی و محور اخلاق و معنویت هستند.



حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی زمینه برای تقریب و حفظ وحدت و همگرایی و همبستگی ملی فراهم است و مردم سیستان و بلوچستان از این فرصت بخوبی استفاده کرده و با نقش آفرینی‌های ارزشمند توانسته‌اند در مقابل دسیسه‌ها و توطئههای دشمنان و ایادی دست نشانده آنان قاطعانه ایستادگی کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حضور قشرهای مختلف شیعه و سنی در صحنه‌ها و عرصه‌های انقلاب و نظام نشان از وحدت و همبستگی آنان در حفظ دستاوردهای انقلاب و مرزداری از خاک میهن اسلامی دارد.



امام جمعه زاهدان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نسبت به امور مختلف این استان اشراف کامل دارند و ایشان از سال‌های دور تاکنون نگاهی ویژه به منطقه داشته و دارند و همواره به مسئولان نظام توصیه می‌کنند به سیستان و بلوچستان و مردم فهیم و نجیب آن توجه و از ظرفیت علما و ائمه جمعه و جماعات در جهت مقابله با تهدیدات شوم دشمنان بهره ببرند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در نشست خصوصی با مقام معظم رهبری ایشان بر خدمت شایسته به مردم و استفاده از توان نخبگان استان در جهت معرفی دین و اخلاق و معنویت و بیان حقیقت اسلام تاکید فرمودند.





**سیستان و بلوچستان تجلی وحدت است



نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم فهیم، شریف و بردبار شیعه و سنی این نقطه از ایران اسلامی تجلی وحدت در جهان هستند.



آیت الله عباسعلی سلیمانی گفت: دوری از اختلاف و تفرقه و خنثی کردن دسیسه‌های دشمنان اسلام از اهداف مهم مردم سیستان و بلوچستان است و در راه حفظ کیان میهن و دستاوردهای نظام اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.



وی تاکید کرد: باید از مردم مرزدار این استان که همواره با صبوری مشکلات را پشت سر می‌گذارند و با وحدت و همبستگی خط بطلان بر توطئه‌های دشمنان می کشند، قدردانی کرد.



نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری افزود: هرجامعه ای ممکن است به نحوی در درون چاه عمیق بدبینی، نفرت و اتهامات قرار گیرد که قرآن کریم در چنین مواقعی چنگ زدن به ریسمان الهی را راه نجات انسان دانسته است.



وی بیان کرد: وجود نازنین پیامبر اسلام (ص)، قرآن کریم و کعبه راههای برون رفت از مشکلات دینی و حفظ وحدت هستند.





** اختلاف در بین مردم سیستان و بلوچستان معنایی ندارد



مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز در سایه نظام جمهوری اسلامی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با وحدت و همدلی کامل در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و اختلاف برای آنان معنایی ندارد.



مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی افزود: ما علمای اهل سنت اعتقاد داریم که خون شیعه و سنی با یکدیگر هیچ فرقی ندارد.



وی تصریح کرد: امروز قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم (ص) فریاد وحدت و همدلی در میان مسلمانان سر می‌دهند.



مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان با بیان اینکه اختلاف و تفرقه در میان امت اسلامی به ضرر مسلمانان و به نفع دشمنان اسلام است، گفت: وحدت و همدلی میان مسلمانان یک ضرورت، واجب و به نفع جهان اسلام است.



امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان بیان کرد: دشمنان سالهاست تلاش می‌کنند در سیستان و بلوچستان اختلاف ایجاد کنند که الحمدالله همواره با هوشیاری مردم شیعه و سنی روبه رو شده‌اند.





**مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان پرچمدار وحدت هستند



مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم شیعه و سنی این استان پرچمدار وحدت هستند.



حجت الاسلام عیسی بزمانی افزود: مردم سیستان و بلوچستان با پیروی از منویات بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری با چنگ زدن به ریسمان وحدت اسلامی الگوی شایسته ای برای مسلمانان و سایر آزادیخواهان جهان شده‌اند.





**وحدت طوایف سیستان و بلوچستان الگویی برای منطقه است



فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: با وجود تمام توطئه‌های دشمنان وحدت میان طوایف این استان الگویی برای منطقه شده است.



سردار امان الله گشتاسبی گفت: سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های کشور است که اقوام و مذاهب مختلف در آن بدون اینکه در مقابل هم قرار گیرند با وحدت و برادری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.



وی افزود: این وحدت و برادری طوایف دشمنان را آزار می‌دهد زیرا برای رسیدن به اهدافشان نیازمند به تفرقه و دودستگی میان طوایف هستند.



فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در هر منطقه‌ای که ناامنی باشد آن منطقه توسعه پیدا نمی‌کند؛ اما امروز سیستان و بلوچستان با تلاش مردم این استان از امنیت مطلوبی برخوردار است.



۹۹۲۳**۶۰۸۱