محمد علی رضوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: تفاهم نامه های امضا شده در زمینه تبادل دانشجو، استاد، برگزاری دوره های آموزشی مشترک و استفاده از امکانات آزمایشگاهی دانشگاه ها توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه علم و صنعت است.
وی با اشاره به فرصت های مطالعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ادامه داد: از ۱۲ فارغ التحصیل دکتری در رشته راه آهن تا کنون ۹ دانشجو دکتری در سال های اخیر برای گذراندن دوره های فرصت های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشورهایی از قبیل دانمارک، اسپانیا، انگلیس، کانادا و آلمان پژوهش پایان نامه های خود را انجام داده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره پیشرفت ها در زمینه مهندسی راه آهن در کشور نیز اظهار کرد: زمینه سازی و زیر ساخت های لازم برای تولید ادوات خاص در حوزه تولید واگن ها هم در حال انجام است و کشور تا چند سال آینده در این زمینه به خود کفایی می رسد. اما به دلیل مشکلات تحریم تولید برخی از اجزای فناوری مدت زمان زیادی طول می کشد.
رضوانی ادامه داد: دانشکده راه آهن ارتباط تنگاتنگی با صنعت و طرح های ریلی داخلی دارد همچنین در زمینه واگن ها تا چند سال آینده زیر ساخت های لازم انجام شده و با همکاری راه آهن کل کشور و مترو کسری آنها برطرف می شود.
** حضور دانشگاه علم و صنعت در بزرگترین پروژه ریلی جهان
دبیر علمی ششمین کنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن عنوان کرد: این کنفرانس بین المللی، همزمان با «ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و تجهیزات وابسته»، ۱۹ خرداد ماه سال جاری و به مدت دو روز با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی توسط دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران و راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه برگزار می شود.
وی ادامه داد: در حاشیه این کنفرانس تفاهم نامه همکاری بین دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت و دانشکده مهندسی دانشگاه پورتو کشور پرتغال به امضا می رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: هر دو دانشگاه علم و صنعت و پورتو پرتغال در پروژه RISEN اتحادیه اروپا در راستای تقویت شبکه مهندسی سیستم های زیرساخت راه آهن مشارکت دارند. همچنین در این پروژه دانشگاه های برتر دنیا از جمله MIT (ام آی تی)، برکلی، دلفت، بیرمنگام، پلی تکنیک میلان و ولوگنگ استرالیا همکاری داشته اند و تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد.
وی با بیان اینکه متخصصان و اساتید داخل و خارج کشور در این کنفرانس شرکت می کنند، عنوان کرد: ۴ سخنران بین المللی از دانشگاه های کشورهای انگلستان، نروژ و تیم متخصص ۶ نفره از چین در این کنفرانس برای سخنرانی و برگزاری کارگاه تخصصی از قبیل رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا (UIC) حضور دارند.
این استاد دانشگاه توضیح داد: کارگاه های بین المللی توسط محققانی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، چین، پرتغال و انگلستان با موضوع «تجربیات آموزش مهندسی در سایر کشورها» با همکاری انجمن آموزش مهندسی ایران و با حضور اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران و اساتید ۵ دانشگاه برتر دنیا (دانشگاه های بیرمنگام انگلستان، جیائوتونگ پکن، زاگرب کرواسی، علم و صنعت نروژ و پورتو پرتغال) برنامه ریزی شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: کارگاه آموزشی توسط اساتید آموزشی، صنعتی و بین المللی در روز دوم کنفرانس در محل دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود.
رضوانی تصریح کرد: محور های کنفرانس خط و سازههای ریلی، ناوگان ریلی، حملونقل ریلی، راهآهن برقی و سیگنالینگ، سیستم راهآهن شهری، اقتصاد و سیاستگذاری ریلی، توسعه ریلی و ایمنی و بهره وری است.
دبیر علمی ششمین کنفرانس راه آهن تصریح کرد: حدود ۲۱۲ مقاله به کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد ۶۶ مقاله برای ارائه، ۶۶ برای پو ستر و ۲۳ مقاله برای چاپ توسط داوران انتخاب شده است.
رضوانی اضافه کرد: مقالات کامل ارائه شده در کنفرانس بین المللی ICRARE ۲۰۱۹ در نسخه ویژهای از (مجله بین المللی) IJRARE و مجلات دیگر ISC و ISI پس از برگزاری کنفرانس ثبت می شوند. همچنین به تمامی ثبت نام کنندگان در کارگاههای تخصصی، مدرک معتبر اهدا می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: هدف دانشکده راه آهن کمک به این صنعت است و در این زمینه بسیار موفق بوده و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان در این صنعت مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: از دیگر اهداف این کنفرانس تبادل اطلاعات و استفاده از تجربیات متخصصان خارجی به خصوص درباره قطارهای پر سرعت است. همچنین هر دو سال یکبار اساتید دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت در نمایشگاه بزرگ ریلی در برلین آلمان شرکت می کنند که برخی متخصصان در این نمایشگاه شناسایی و مسیر همکاری با آنها باز می شود.
دبیر علمی کنفرانس بین المللی راه آهن با اشاره به برخی مشکلات موجود در برگزاری کنفرانس های بین المللی تصریح کرد: برخی اساتید بزرگ صنعت ریلی جهان به دلیل برخی مسائل سیاسی در کنفرانس شرکت نکرده اند. اما بسیاری از اساتید دیگر در این کنفرانس حضور دارند.
به گفته وی بودجه برگزاری کنفرانس های بین المللی می بایست افزایش پیدا کند زیرا برای ارتقا سطح علمی بسیار حائز اهمیت است.
دانام **۹۴۶۵ ** ۱۲۰۰