سمنان- ایرنا- سمنان یکی از استان های کشور به لحاظ گرانی میوه است، از نگاه برخی مسوولان ایجاد بازار رقابتی و ارتقای دانش عمومی خانواده ها از مسایل اقتصادی، می تواند راهبرد تعدیل و کنترل تلاطم قیمت میوه در این استان باشد.

همواره تجربه نشان داده، رقابت نقش مؤثری در کنترل و حفظ ثبات بازار داشته است، اما اکنون در استان سمنان این راهبرد کاربردی در حد مطلوب اجرا نشده و گرانی میوه یکی از دغدغه‌های مردم سمنان است و تعدیل قیمت آن در شرایط اقتصادی که سفره‌ها کوچک شده مطالبه جدی مردم است.

برخی محصولات به دلیل وجود واسطه دچار حباب قیمتی می‌شود و ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه نقش مؤثر در شکست این حباب دارد، چرا که برخی سودجویان به اسم میوه نوبرانه جیب مردم را خالی می‌کنند، اینجاست که ضرورت نظارت و رقابت بیش از پیش جلوه می‌کند.

آموزش دانش اقتصاد بازار نقشی مؤثر و غیرقابل انکار در کنترل قیمت‌ها دارد، زیرا تعیین کننده وضعیت و قیمت مردم هستند، شهروندان هستند که تصمیم می‌گیرند با خرید هیجانی بر قیمت یک محصول بیفزایند یا با نخریدن گران فروش را تنبیه و بازارش را کساد کنند.

«دوای گران فروش نخریدن است» جمله‌ای که بر اساس تجربه انسان‌ها نسل به نسل به عنوان اصلی در بازار خرید و فروش منتقل شده، اما متأسفانه توجه به این جمله که اقیانوسی از معنا و مفهوم است در حد انتظار نیست و ضرورت دارد جامعه نسبت به حقوق مصرف کننده بودن خود آگاه باشد و با نخریدن و یا به تأخیر انداختن خرید خود بازار را کنترل کند.

به طور مثال در بازار نوروز امسال مردم با وجود دید و بازدیدها زمان زیادی را برای ایستادن در صف طولانی خرید گوشت گذراندند و همین خرید هیجانی و هجوم برای خرید موجب کمبود و افزایش قیمت شد، درحالی که اکنون که گوشت مرغ با نرخ تصویب شده عرضه می‌شود و دیگر نشانی از آن صف‌های طولانی نیست و شرایط به حالت عادی بازگشته است.

مردم باید بدانند عرضه و تقاضا دوعامل تعیین کننده قیمت و ضد یکدیگر است و مردم با هجوم برای خرید موجب افزایش تقاضا، کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شوند و این اطلاع رسانی و آموزش به مردم محقق نمی‌شود مگر اینکه نقش رسانه پرنگ تر شود.

مسئولان باید قبول کنند رسانه پل ارتباطی میان آنها و مردم هستند و آموزش و اطلاع رسانی تنها از کانال رسانه برای آحاد جامعه محقق می‌شود و باید رسانه در کانون توجهات قرار بگیرد.

ارتقای دانش عمومی اقتصاد خانواده لازمه کنترل بازار است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: ارتقای دانش عمومی اقتصاد خانواده‌ها ابزار مقابله با گرانی و کنترل قیمت‌ها در بازار است.

حشمت الله عسگری افزود: با اطلاع رسانی و آموزش باید مردم نسبت به نقش خود در کنترل قیمت‌ها در بازار مطلع شوند و رسانه برای تحقق این راهبرد نقش مهم دارد.

وی ادامه داد: کم خریدن، تغییر در زمان خرید و حتی گاه نخریدن، مهمترین ابزار در دست مردم برای مقابله با گرانی است، اما به دلیل فقدان آگاهی مردم از این ترفند برای کنترل قیمت‌ها در بازار استفاده نمی‌کنند.

وی ابراز داشت: برخی میوه‌های نوبرانه گران هستند و مردم دقیقاً در زمانی که میوه تازه به بازار آمده و نوبرانه است با علاقه مندی برای خرید موجب گرانی بیش از پیش آن می‌شوند، ولی اگر کمی صبر کنند و خرید خود را به تعویق بیندازند در کاهش قیمت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

عسگری تصریح کرد: مردم برخی میوه‌ها را یکسال نخورده‌اند و اکنون می‌توانند چند روز دیگر تحمل و از خرید امتناع کنند، تا قیمت کنترل شود و بازار سودجویان کساد شود.

وی اظهار داشت: مردم با اطلاع رسانی تخلف‌ها از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۴ کمک کننده به خود و دولت در کنترل قیمت‌ها هستند.

گران‌ترین بازار میوه مربوط به استان سمنان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: استان سمنان گران‌ترین بازار میوه را دارد و لازمه کنترل بازار میوه مدیریت و نظارت است.

وی اضافه کرد: تولید میوه فصلی است و مدیریت در استان برای کنترل قیمت میوه نیز فصلی انجام می‌شود و این امر عامل اصلی گرانی میوه و نشان از ضعف مدیریتی است و باید با همت مسئولان این چالش رفع شود.

به گفته عسگری، مدیریت فصلی در زمینه میوه، عامل تلاطم و بروز نوسان در بازار است و این بی ثباتی قیمت، مصرف کنندگان را متحمل ضرر می‌کند.

ایجاد بازار رقابتی عامل کنترل قیمت میوه در بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: ایجاد بازار رقابتی نقش مؤثر در کنترل قیمت میوه در بازار دارد.

وی اظهار داشت: ایجاد بازار موازی نشان از مشکل واحدهای صنفی نیست بلکه عده‌ای هستند که خون مردم را با گرانی در شیشه می‌کنند و ایجاد بازار رقابتی موجب کاهش قیمت میوه در سمنان می‌شود.

عسگری تصریح کرد: برخی افراد سود جو و دلال میوه را از کشاورز ۲۵ هزار ریال خریداری می‌کنند، اما چند برابر قیمت خرید به طور مثال ۱۲۰ هزار ریال در بازار به فروش می‌رسانند و ایجاد بازارچه نقش مؤثر در مدیریت و کنترل قیمت بازار دارد.

بخش خصوصی بازوی کمکی دولت در کنترل قیمت‌ها

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز گفت: دولت نمی‌تواند خود با ایجاد بازار درکنترل قیمت نقش ایفا کند و راهبرد دولت استفاده از بخش خصوصی برای کنترل قیمت است.

مهدی سلامتی افزود: بخش خصوصی با ایجاد بازار رقابتی نقش مهم و غیرقابل انکاری در کنترل قیمت و حفظ ثبات بازار دارد و دولت در تلاش برای تسهیل کارهای بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان هم گفت: برای کنترل و کاهش قیمت میوه در سمنان باید زنجیره تولیدکنندگان مد نظر قرار بگیرد.

امیر خلیلی خواه افزود: استان سمنان تولید کننده بخشی از محصولات است و تمام میوه‌ها در استان سمنان تولید نمی‌شود و برای کنترل قیمت میوه در استان باید زنجیره از تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تکمیل نظام بُنک داری و عمده فروشی در میدان میوه و تره بار نقش مؤثر در کنترل قیمت‌ها دارد و اگر نظام عمده فروشی به خوبی کار نکند، نظام توزیع نیز تحت تأثیر آن عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان تصریح کرد: باید با اتخاد تصمیمات راهبردی شرایطی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان، تأمین نیاز استان را بر تأمین نیازهای استان‌های همجوار در اولویت قرار دهند و اگر این راهبرد محقق شود بدون شک قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

عرضه میوه ۲۰ درصد زیر قیمت بازار در بازارچه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: قیمت میوه در بازار استان در مقایسه با استان‌های دیگر بالاتر است و ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت نقش مؤثر در کاهش قیمت‌ها دارد.

سید حسن میرعماد افزود: ایجاد بازارچه دائمی در استان به شرطی اثربخش است که با فردی که غرفه را تحویل می‌گیرد مقرر شود، میوه ۲۰ درصد زیر قیمت بازار در این مکان عرضه شود.

فرماندار سمنان هم گفت: برای ایجاد بازارچه موقت ۲ مکان پیشنهاد شده و انتخاب زمین با وسعت ۲ هزار مترمربع روبه روی صدا و سیمای مرکز سمنان اولویت ایجاد بازارچه موقت است.

سید عباس دانایی افزود: زمین در نظر گرفته شده روبه روی صدا و سیمای استان سمنان دارای ظرفیت مدیریت ترافیک است و از لحاظ دسترسی نیز دارای موقعیت خوبی است.

وی ادامه داد: شهرداری تعهد کرده ۱۰ کانکس برای ایجاد بازارچه موقت تحویل دهد و براساس برنامه ریزی های انجام شده بازار چه موقت در تیر ۹۸ افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: احداث بازارچه دائم نیز در دو منطقه مد نظر برای ساخت قرار دارد و کارشناسان در حال بررسی انتخاب منطقه مناسب هستند.

وجود سردخانه لازمه ذخیره و تأمین بازار

مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: ایجاد بازارچه‌های موقت و دائم عرضه میوه نقش مؤثر در کنترل قیمت دارد اما برای اجرای موفق طرح نیاز به یک مدیریت واحد در عرضه است.

احسان عباسپور افزود: برای کنترل قیمت و عرضه میوه زیر قیمت بازار، باید محصولات کشاورزی عمده خریداری شود و ایجاد یک سردخانه کوچک برای نگهداری میوه برای سه تا چهار روز در کنار بازارچه مهم و ضروری است.

مدیر تعاون روستایی استان سمنان تصریح کرد: ذخیره و نگهداری میوه به منظور مدیریت و کنترل بازار نیازمند یک سردخانه است.

۷۳۴۲/‏۶۱۰۳