به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، چندی است تب آنچه به لاکچری مصطلح شده در جامعه بالا رفته است. این روزها برخی افراد علی رغم آنچه در واقعیت وجود دارد، می کوشند در میان اذهان یک زندگی لوکس از خود به نمایش بگذارند. آنان برای این نمایشِ اغلب کاذب، بیش از هر چیز از ابزارهای مجازی بهره می برند و در این بین شاید شبکه اینستاگرام را بتوان سردسته این ابزارها دانست که بستر نمایش لاکچری بودن را برای برخی فراهم آورده است. خلاصه آنکه امروزه بیشتر افراد نه برای خود که برای دیگران زندگی می کنند و برای پیشی گرفتن از سایرین جهت نشان دادن بهره مندی از امکانات لوکس مانند خانه و اتومبیل آنچنانی و سفرهای خارجی، دست به هر کاری می زنند و خود را به هر زحمتی می اندازند. حالا این روند وارد مدارس و فضاهای آموزشی شده است.
در هفته ها و ماه های اخیر اخباری مبنی بر وجود مدارس لوکس با امکاناتی چون سفرهای خارجی برای دانش آموزان و آموزش همزمان چند زبان خارجی به آنان در ازای دریافت شهریه های کلان در رسانه ها انتشار یافته است. به گفته برخی رسانه ها شماری از مدارس بالای شهر تهران که به مدارس لاکچری معروف شده اند، برای ثبت نام دانش آموزان ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شهریه دریافت می کنند.
این در حالی است که مسوولان آموزش و پرورش هر ساله در بخشنامه های مختلف اعلام می کنند، مدارس دولتی حق گرفتن شهریه از خانواده ها را ندارند و مدارس غیردولتی هم باید طبق مصوبه آموزش و پرورش شهریه دریافت کنند.
«مجتبی زینی وند» رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، پیشتر در خردادماه ۹۷ درباره حداکثر شهریه مصوب مدارس غیردولتی در تهران گفته بود که سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در متوسطه اول به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان رسیده است. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم نیز به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. همچنین به گفته وی، الگوی شهریه مدارس غیردولتی بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارایه شده از سوی مدارس تعیین شده است.
زینی وند تاکید کرده بود که شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهر است، اما فعالیت های فوق برنامه غیردرسی و تابستانی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و... جزو فعالیت های اختیاری محسوب می شود که هزینه های آن هم در الگوی شهریه کاملاً مشخص شده و با مدیرانی که از این الگو تخلف کنند برخورد خواهد شد.
در همین ارتباط، ۳۰ اردیبهشت ماه امسال رییس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، از آغاز به کار سامانه ثبت شکایات خبر داد تا خانواده ها بتوانند در صورت مشاهده تخلف از سوی مسوولان مدارس غیردولتی یا دولتی در این سامانه شکایت خود را برای رسیدگی به ثبت برسانند.
شماری از والدین برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس گرانقیمت، علاوه بر پرداخت شهریه های گزاف، حاضر به پرداخت مبالغ اضافه تر به افرادی هستند که راهیابی به این مدارس را هموار کنند؛ مدارسی که گویا مدیران و مسوولانش برای بازار گرمی بیشتر شرایط ورود به به آنها را سخت و منوط به قبولی دانش آموزان در یک سری آزمون ها کرده اند؛ آزمون هایی که شرکت در آنها هم نیازمند ثبت نام و پرداخت برخی مبالغ است.
«سید محمد بطحایی» وزیر مستعفی آموزش و پرورش نیز چند ماه پیش از این و با داغ شدن موضوع مدارس به اصلاح لاکچری با شهریه های گزاف در تهران، از طراحی سامانه شهریه مدارس سخن گفت و تاکید کرد که این سامانه به گونه ای طراحی و آماده شده است که مدارس به هیچ عنوان امکان اخذ شهریه بالاتر را از اولیا نخواهند داشت. وی در این باره اظهار داشت: اگر شهریه ای که اخذ می شود با شهریه مصوب مغایر باشد پیامکی برای اولیا ارسال می شود که می توانند بر اساس آن اعتراض کنند.
با وجود این هشدارها اما هم اکنون برخی مدارس خارج از سامانه ای که شهریه ها را به ثبت می رساند، با روش های دیگر از جمله گرفتن برخی مبالغ از خانواده ها، برای ارایه بسته های مختلف تفریحی، آموزشی و تغذیه ای به دانش آموزان کسب درآمد می کنند.
در این بین شماری از خانواده ها نیز خود اشتیاق وافری برای پرداخت اینگونه هزینه ها دارند که بخشی از آنها اضافی به شمار می رود و حتی می تواند دانش آموزان را تحت فشار روحی و جسمی شدید به دلیل حضور در برنامه های آموزشی متنوع قرار دهد.
به گفته برخی کارشناسان آموزش، شماری از والدین حتی برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس گرانقیمت، علاوه بر پرداخت شهریه های گزاف، حاضر به پرداخت مبالغ اضافه تر به افرادی نیز هستند که راه را برای ثبت نام فرزندانشان در این مدارس هموار کنند؛ مدارسی که گویا مدیران و مسوولان آنها برای بازار گرمی بیشتر شرایط ورود به به آنها را سخت و منوط به قبولی دانش آموزان در یک سری آزمون ها کرده اند؛ آزمون هایی که شرکت در آنها هم نیازمند ثبت نام و پرداخت برخی مبالغ است.
در همین حال برخی والدین که فرزندانشان را به مدارس پولی یا همان غیرانتفاعی می فرستند دلایلی برای این کارشان دارند که برخی از این دلایل بیراه نیست.
«احمدی» پدر یکی از همین دانش آموزان است که فرزندش را از کلاس سوم دبستان تا امروز که سال دوم متوسطه است در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کرده است. وی در گفت و گو با ما دلیل اصلی این تصمیم را پایین بود سطح استانداردهای آموزشی، شلوغی کلاس ها و لاجرم کم توجهی معلمان به وضعیت درسی یک به یک دانش آموزان عنوان می کند؛ دلایلی که برخی از آنها تا حدی قابل قبول است.
«زارعی» معلم مقطع دبستان در تهران نیز تا اندازه با احمدی در خصوص شرایط نامناسب تحصیلی در برخی مدارس تاکید دارد. این معلم که نخواست نامش به طور کامل آورده شود، از شلوغی کلاس های درسی در مدارس دولتی به عنوان مانعی برای رسیدگی بیشتر معلمان به وضعیت درسی دانش آموزان یاد کرد و گفت: وقتی یک معلم به ۳۵ یا ۴۰ دانش آموز در یک کلاس باید تدریس کند ناخودآگاه نمی تواند بر همه امور کنترل و نظارت کافی داشته باشد. این می شود که گاهی دانش آموزان درس را متوجه نمی شوند و معلم فرصت نمی کند یک به یک برای کسانی که یک مبحث درسی را متوجه نشده اند توضیح دهد. در این بین چون برخی دروس مانند ریاضی یا شیمی مباحثشان زنجیروار با هم پیوند دارند ممکن است دانش آموزی تا آخر سال این دروس را یاد نگیرد و همواره در آموختن این دروس با مشکل مواجه باشد.
به گفته زارعی، معلمان در این شرایط نمی توانند آنگونه که باید به مسایل و مشکلات رفتاری دانش آموزان رسیدگی کنند و در این وضعیت گاهی خانواده ها فرستادن فرزندانشان به مدارس غیردولتی را انتخاب بهتری می دانند.
کوتاه سخن آنکه، نظام آموزش و پرورش باید بیش از اینها به فکر ارتقای سطح علمی و آموزشی در مدارس دولتی باشد تا خانواده ها نیاز کمتری به ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیر دولتی و پولی داشته باشند. رسیدگی و توجه بیشتر به نیازهای مادی و معنوی معلمان یکی دیگر از مواردی است که این نظام باید مجدانه در دستورکار خود قرار دهد زیرا معلمی که گاه در تامین نیازهای اولیه زندگی با چالش مواجه است نمی تواند تمام و کمال به وظایف خود در مدرسه بپردازد.
نظام آموزش و پرورش همچنین باید آنگونه که مسوولان آن می گویند به وضعیت حاکم بر مدارس غیردولتی توجه کنند و از بروز تخلفات مالی و اقدامات خارج از عرف تحصیلی در این مدارس قاطعانه تر از قبل جلوگیری کنند تا شاهد اتفاق هایی چون شکل گیری و رشد مدارسی مانند مدارس لاکچری در نظام آموزشی کشور نباشیم.
پژوهش**۹۲۸۲**۹۲۷۹