تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که هدایت تحصیلی دانش آموزان با نقطه مطلوب فاصله دارد و نیازمند آسیب شناسی و سیاست گذاری های صحیح برای بهبود شرایط است.

به گزارش روز دوشنبه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه شورای برنامه ریزی هدایت تحصیلی؛ اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش آموزان برای دستیابی به نقطه مطلوب نیازمند برنامه ریزی، تحلیل و آسیب شناسی است.

وی افزود: البته بسیاری از متغیرها در این زمینه نظیر بودجه، نیروی انسانی، فضای آموزشی و… در اختیار معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش نیست.

کاظمی ادامه داد: اصل هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان "نظام جامع هدایت تحصیلی" تصویب شده است و دانش آموزان مطابق با این نظام که براساس نیازها و همچنین متغیرها تهیه و تنظیم شده است؛ به انتخاب رشته می پردازند.

وی با اشاره به وجود برخی از چالش ها تصریح کرد: در حال حاضر امکانات و تجهیزات اجرای نظام جامع هدایت تحصیلی فراهم نشده است.

کاظمی با بیان اینکه نباید اختیارت در زمینه هدایت تحصیلی از مناطق گرفته شود، اضافه کرد: اگر بخش اعظمی از این مهم به مناطق واگذار شود، بسیاری از مسائل و مشکلات هدایت تحصیلی برطرف می شود؛ چراکه مناطق آموزش و پرورش براساس نیروی انسانی، فضای آموزشی و به عبارت دیگر امکانات تصمیم گیری می‌کنند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پروش نیز در ادامه این نشست، عنوان کرد: برگزاری برنامه آموزش ضمن خدمت و همایش استانی ویژه هدایت تحصیلی دانش آموزان به منظور توجیه عوامل اجرایی برای روسای ادارات مشاوره، مشاوران و مدیران مدارس متوسطه اول و همچنین تهیه و توزیع کتاب های آشنایی با فرآیند هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان، مدیران، معاونان، کارکنان، معلمان و مشاوران دوره متوسطه اول از جمله برنامه های سال گذشته در معاونت اداره کل امور تربیتی و مشاوره به شمار می رود.

مسعود شکوهی تصریح کرد: طراحی و چاپ یک شماره از نشریه تربیت ویژه هدایت تحصیلی به منظور رفع موانع در اجرای آزمون ها و تکمیل نمونه برگ های هدایت تحصیلی نیز از دیگر اقدامات این حوزه است.

شکوهی همچنین هماهنگی و ارتباط مستمر با هریک از استان ها و دریافت گزارش از مشکلات و موانع در اجرای بررسی های مشاوره ای، آزمون های مشاوره ای و نمونه برگ های هدایت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان به منظور تکمیل ظرفیت رشته ها، اطلاع رسانی در سایت ها و شبکه های اجتماعی در خصوص ظرفیت رشته های تحصیلی (به تفکیک منطقه و مدرسه) به منظور رعایت توزیع متوازن دانش آموزان در متوسطه دوم را از دیگر دستاوردهای سازمان عنوان کرد.

دانام **۹۴۸۴** ۱۲۰۰