قطار شهری تهران کرج هم اکنون دو خط رفت و برگشت دارد و طرح دوخطه کردن این مسیر به معنای ایجاد خط سوم و چهارم برای مسیر رفت و برگشت جدید مسافران مترو است.
به گزارش روز (دوشنبه) ایرنا ابراهیم محمدی در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی گفت: پروژه دو خطه کردن قطار شهری تهران- کرج از سال گذشته آغاز شده است و در صورت تأمین مالی به موقع تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد و برای تکمیل و بهره برداری این طرح ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
وی در خصوص سایر پروژههای در حال احداث این شرکت نیز، گفت: خط آهن میانه- بستان آباد از دیگر پروژههایی است که در حال اجرا است و تا پایان مرداد امسال به بهرهبرداری میرسد و از اواخر فروردین سال جاری روزانه دو رام قطار ۲۰ واگنه در این پروژه بالاستریزی (متشکل از سنگهای شکسته شده که بین ریل و سطح زمین قرارمی گیرد) داشتیم.
به گفته محمدی این خط آهن ۱۳۴ کیلومتر است که ۷۰ درصد بالاست ریزی قشر دوم آن انجام شده است.
محمدی از تحویل موقت خط آهن خواف- هرات خبر داد و گفت: متأسفانه این پروژه مشکل تأمین سوزن دارد که مذاکراتی را برای تأمین سوزن ریل با تراورس داشتیم. پس از مرز ایران بالاست ریزی را انجام دادیم و تأمین بالاست این خط آهن در افغانستان توسط شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن ایران انجام میشود.
مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن ادامه داد: قرارداد تأمین بالاست خط آهن میانه- بستانآباد- مراغه به ارزش ۲۰ میلیارد تومان هم به زودی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فعال میشوند.
وی با بیان اینکه اسناد خزانه یکی از چالشهای شرکتهای عمرانی است، گفت: نرخ تنزیل این اسناد برای شرکتها چالشآفرین است و متأسفانه همکاری لازم برای پرداخت به موقع و وصل اسناد خزانه دیده نمیشود.
محمدی افزود: ۵ میلیارد تومان اوراق از راهآهن در بهمن ۹۷ دریافت کردیم، اما بانک ملت اعلام میکند، این اوراق تأمین اعتبار نشده است.. مهمترین چالش پروژههای عمرانی در حال حاضر اوراق خزانه است.
اقتصام * الف.و * ۳۰۶۳