تهران-ایرنا- هایکوماس وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود به سوال یک خبرنگار ایرانی درباره تنش در منطقه، پاسخی مبهم و همراه با ادبیات دیپلماتیک داد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان بعد از ظهر امروز در نشست خبری‌که با محمدجواد ظریف داشت، گفت که این کشور از کاهش تنش در خاورمیانه حمایت می‌کند و در این چارچوب برای جلوگیری از تنش جدید و کاهش تنش‌ها تلاش خواهد کرد.
اظهارات این دیپلمات آلمانی موجب شد که خبرنگار دیپلماسی ایرانی از وزیر خارجه آلمان بپرسد که چگونه این کشور از کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تلاش می‌کند در حالی که آلمان همچنان در حال فروش تسلیحات به کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی است و در گذشته نیز برای حمله به ایران، به صدام تسلیحات شیمیایی فروخته است.
این سوال اما با پاسخ مبهم و متفاوت وزیر امور خارجه آلمان روبه رو شد به گونه‌ای که می‌توان از طفره رفتن هایکو ماس به این سوال سخن گفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرانی گفت: در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ وجود دارد ولی اینجا (ایران) جنگ نیست. ما تلاش می‌کنیم تا جنگ دیگری ایجاد نشود. تنش در منطقه خطرناک است و ممکن است بر اثر یک اتفاق، مکانیزم و زنجیره‌ای از رویدادها رخ داده و شرایط از کنترل خارج شود.
وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه باید تلاش خود را بکنند و جلوی جنگ را بگیرند. آلمان عضو شورای امنیت سازمان ملل است و تلاش داریم که از این امر جلوگیری کنیم.
ماس با اشاره به دیداری که با همتایان خود در استکهلم در آینده نزدیک خواهد داشت، گفت: درباره نتایج این دیدار با همتایانم گفت‌وگو خواهم داشت و هم‌چنین قرار است با مقامات اردنی نیز گفت‌وگو کنم.
سیام ** م. ا. ت **۲۰۲۱**