ایلام - ایرنا - زاگرس دستخوش آتش شده است در سالی که بارش های سیل آسا همه چیز را برای احیای تن خشکیده زاگرس از خشکسالی چندساله مهیا کرده، در خلاف امد انتظار و اقبال، حریق و آتش سوزی مکرر به جان زیست بوم پهناور و رفیع زاگرس افتاده است.

موج پربارش و سیل اسای ابرهای خیس در بهار امسال سبزینه ای کم مانند در دشت و دمن زاگرس و به همراه ان، مزارع غلات زیست بوم این جغرافیای سرسبز رویاند اما برغم همه امیدواری‌ها این سبزینه ابستن حادثه اتش و سرایت اتش سوزی از چهارسوی خشک و تر مرتع و مزرعه و جنگل شده است.

دقیق‌تر انکه طی هفته‌های اخیر نمودار شدن امواج سوزان گرمای نورس تابستانی انبوه سبزینه‌ها پر بار بهار امسال را به خرمن علفزارهای خشک تبدیل کرد که برای گر گرفتن و گسترش یافتن از دل مزرعه‌ها تا سطح هکتارها از مراتع و جنگل‌ها تنها کورسوی جرقه‌ای ناقابل فاصله دارد.

استان ایلام متصف به عروس زاگرس از نوروز تا کنون دو خط خبری پر بسامد و برجسته داشته است ابتدا بارش‌های مکرر که تا میانه اردیبهشت با قوت تمام ادامه یافت و ایلام را به عنوان دومین استان پربارش سال ابی جاری درکنار لرستان قرار داد و خط خبری دوم بروز مستمر حریق در جنگل‌هاو مراتع و مزارع ان است که از فردای بارش‌های اردیبهشتی در حوضه کبیرکوه و حوزه ابریز سیمره آغاز شد و تاکنون ۶۰۰ هکتار از مزارع، مراتع، و جنگل‌های ان را طعمه و دستخوش آتش کرده است.

برای اهالی ایلام که زیستن با زاگرس بخش عمده هویت و هستی انان را شکل داده هر گزندی بر پای زاگرس کلمه‌ای درشتناک بر چشم زیستنمدان ان است و چه گزندی بالاتر از حریق، که در زمره بدترین اتفاق‌های محتمل در پهنه زاگرس محسوب می‌شود.

اهمیت موضوع و لزوم بررسی اقدامات هماهنگ پیشگیرانه و اطلاع افکار عمومی از طرح و تلاش مسئولان مرتبط برای پیشگیری و احتمالاً، مهار اتش سوزی موضوع میز گرد خبریبود که روز یکشنبه در ایرنا مرکز ایلام برگزار شد و جستار پیش روی مخلص کلام مطروحه دران میز گرد است.

اما پیش از طرح مطالب میز گرد، ذکر پیش خبری از گردهمایی استانداران و دیگر مسئولان ۱۱ استان پهنه رفیع زاگرس و البته وزیر جهاد کشاورزی بیشتر از هر مطلبی ذهن را معطوف حساسیت زمین و زمان اکنون زاگرس می‌کند.

فردا سه‌شنبه ۲۸ خرداد، استان ایلام میزبان وزیر جهاد کشاورزی، استانداران، رؤسای مجمع نمایندگان، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۱ استان حوزه زاگرس خواهد بود.

در این نشست استانداران، رؤسای مجمع نمایندگان، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان حضور خواهند داشت.

و اما زاگرس رشته کوهی در غرب و جنوب ایران است این رشته‌کوه از کرانه‌های دریاچه وان در ترکیه آغاز و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد، دامنه این رشته کوه به شمال عراق نیز امتداد دارد.

**چگونه فاجعه را از بروز بازداریم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به عنوان مسئول اداری یکی از اصلی ترین نهادی‌های پیشگیری از حریق عرصه‌های طبیعی اظهار داشت: امسال در یک حرکت منسجم و هماهنگ تمام دستگاه‌های اجرایی با حساسیت و دقت نسبت به سنوات گذشته به موضوع حساس و مهم آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ورود کرده‌اند.

دکتر رضا احمدی ابراز امیدواری کرد: که مجموعه طرح‌ها و تمهیدهای اجرا و اندیشیده شده کمک کنند که عرصه‌های طبیعی استان ایلام که امسال به واسطه بارندگی پر بار تر از همیشه هستند روزهای گرم پیشرو را با کمترین اسیب ناشی از حریق سپری کنند.

وی افزود: همه مسئولان استان اعم از نظامی، انتظامی، بسیج، ادارات کارگروه مقابله با آتش سوزی با مدیریت استاندار ایلام تلاش دارند که میزان آتش سوزی‌ها در عرصه‌های ملی از لحاظ سطح و تعداد تا حد امکان کاهش یابد و سایر دستگاه‌های خارج از کارگروه نیز موظف هستند تجهیزات و امکانات کارگروه نظیر ماشین کمک فنردار، بیل و … را در وقت نیاز در اختیار اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست قرار دهند.

وی اظهار داشت: قبل از شروع گرما تاکنون به دستور استاندار ۱۰ جلسه و کارگروه با محوریت آتش سوزی در عرصه‌های ملی برگزار شده و همه دستگاه‌های عضو کارگروه مقابله با آتش سوزی مکلف به تأمین تجهیزات و امکانات و نیز آموزش نیروهای اداری و انجمن‌های مردم نهاد همیار طبیعت هستند.

احمدی یادآور شد: همچنین به دستور رئیس دادگستری و دادستان همه کسانی که اقدام به آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی، مراتع و اراضی کشاورزی می‌کنند متخلف شناخته می‌شوند و با آنها برخورد جدی می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۳ تا کنون با اقدامات مؤثر انجام گرفته تعداد آتش سوزی‌های استان ایلام در فقره و سطح سیر نزولی داشته است.

وی اظهار داشت: هرچند در سال ۹۴ یک فقره آتش سوزی گسترده در منطقه شلم به وقوع پیوست اما با این وجود روند آتش سوزی‌های استان روندی کاهشی داشته و این سیر نزولی همچنان ادامه دارد.

احمدی تلاش گسترده برای فرهنگ سازی عمومی در مورد اجتناب از روشن کردن آتش در عرصه‌ها یا خاموش کردن آن هنگام خروج از جنگل و مرتع، اقدامات پیشگیرانه همچون ایجاد آتش بُر در عرصه‌ها، آموزش‌های مداوم به جوامع بهره بردار، افزایش تجهیزات و تسریع در روند مهار آتش از جمله مهترین عوامل در کاهش تعداد آتش سوزی‌های استان ایلام بوده است.

** شناسایی نقاط مستعد آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری وضعیت رشد مراتع و علف زارها از لحاظ ارتفاع و تراکم قابل توجه بوده است.

وی افزود: امسال رشد مراتع نسبت به سال گذشته بین چهار تا ۱۰ برابر بیشتر شده است که در برخی نقاط مجوز تألیف دام عشایر و روستایی صادر شده و در بعضی نقاط به لحاظ موقعیت خاص رویشی منطقه اجازه ورود دام به عرصه‌ها داده نشده است.

وی گفت: در سال جاری با توجه به تراکم و ارتفاع مراتع ۱۲۰ نقطه بحران زا در استان ایلام شناسایی شده است که ۹۰ نقطه در مناطق آزاد و ۳۰ نقطه نیز در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

احمدی تاکید کرد: با ایجاد ۱۴ پایگاه و استقرارکانکس و دیده بان کشیک ۲۴ ساعته با امکانات کامل نقاط حساس و بحرانی رصد و پایش می‌شوند و همچنین گشت‌های موتوری، پیاده و ماشین رو به طور مداوم در حال پایش مناطق ملی هستند.

وی افزود: در کنار نیروهای اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست از ظرفیت جوامع محلی و نیز انجمن‌های مردم نهاد زیست محیطی همیار طبیعت برای رصد، کنترل و مهار آتش استفاده می‌شود.

** فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی به جوامع محلی و بهره برداران

وی با بیان اینکه حفظ طبیعت تنها در گرو مشارکت گسترده همگانی است، گفت: جوامع بهره بردار همچون عشایر، روستاییان و تعاونی‌های این اقشار در خصوص اهمیت حفظ عرصه‌های ملی جنگلی و جانوری آموزش‌های مکرر را از فرا گرفته‌اند.

احمدی یادآور شد: تفاهم نامه‌هایی با جوامع بهره بردار منعقد شده که این گروه‌های ذی نفع طبیعت در قبال استفاده از مواهب طبیعی در حفظ و حراست از آن نیز مستقیم نقش داشته باشند.

وی افزود: همچنین بهره برداران و جوامع محلی روستایی و عشایری امسال از سوی دستگاه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، امور عشایری و خود سازمان جهادکشاورزی به وسایل و امکانات و نیز فن اصولی مهار آتش مجهز شده‌اند تا در موقع بروز آتش سوزی برای مهار آن سریع در محل حاضر باشند.

** نقش رسانه در ترویج فرهنگ حراست از عرصه‌های طبیعی

وی در ادامه به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های جمعی بر افکار عمومی در موضوع آتش سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها قدرتمندترین اهرم برای تهیج مردم در مورد حراست از عرصه‌های ملی هستند.

وی تاکید کرد: مردم و افکار عمومی به نوعی به رسانه‌ها و مباحث مطرح شده در این تریبون‌های جمعی را قبول دارند و در این میان رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های فعال فضای مجازی که گستردگی عام دارند می‌توانند نقشی بازدارنده و اموزنده در میان مردم ایفا کنند.

احمدی یادآور شد: رسانه‌ها با انتشار مطالب درست و واقعی و نیز طرح موضوعات اموزشی در مورد عدم درست کردن آتش در عرصه‌های طبیعی یا لزوم خاموش کردن آن هنگام مراجعت از طبیعت یا بسیج همگانی برای مهار آتش هنگام وقوع نقشی بی بدیل و بی جایگزین دارند.

** امکانات و تجهیزات

وی در مورد امکانات و تجهیزات مهار آتش در استان ایلام هم توضیح داد: ایلام تنها استانی است که در کنار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دارای سیستم ماهواره‌ای پایش لحظه‌ای عرصه‌های ملی است.

وی افزود: این سیستم ماهواره‌ای که یک سنجنده حرارتی است با رصد عرصه‌ها در صورت مشاهده آتش سوزی موضوع را با ذکر دقیق محل و موقعیت آتش سوزی در لحظه به اداره کل و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اطلاع می‌دهد.

احمدی اظهار داشت: امسال با حمایت استاندار و پیگیری‌های انجام شده ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید و تأمین تجهیزات مورد نیاز آتش سوزی هزینه شده است.

وی به برخی اقلام و تجهیزات مهار آتش اشاره کرد و یادآور شد: ۱۶ دستگاه رات فایر، سه هزار بیل، ۸۲ عدد دمنده، چهار دستگاه فوتون، تعدادی فلکس پک و دیگر تجهیزات انفرادی و دستگاه‌های بزرگ برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی در استان تهیه شده است.

وی تاکید کرد: اما با توجه به سخت گذر و کوهستانی بودن بیشتر نقاط، وسعت مناطق، تراکم پوشش گیاهی و جنگلی این مقدار تجیزات و امکانات اندک است اما با این وجود هنوز هیچ گونه حادثه آتش سوزی قابل ذکری در عرصه‌های ملی رخ نداده است.

** بالگرد نیاز ضروری استان ایلام

احمدی به موضوع بالگرد نیز اشاره کرد و افزود: وجود حداقل یک فروند بالگرد در استان کوهستانی ایلام ضروری است و پیگیری‌ها برای این موضوع در حال انجام است.

در تماس تلفنی وی با رئیس مرکز مهار آتش هوایی کشور خلبان نوری آل اقا از پیگیری‌های جدی برای استقرار دائمی یک فروند بالگرد در استان ایلام خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم با استان کرمانشاه صورت گرفته که در صورت نیاز جدی و موردی بالگرد در اختیار استان ایلام قرار دهد.

وی تاکید کرد: وجود بالگرد هنگام بروز آتش سوزی‌های مهیب و گسترده یا آتش سوزی‌های که در ارتفاعات سخت گذر رخ می‌دهد می‌تواند به هلی برد نفر و تجهیزات کمک کند و نیز یک آرامش روانی در جامعه ایجاد می‌کند.

** ایلام ماوای کهن سال ترین درختان بلوط و بنه دنیا

وی با بیان اینکه استان ایلام قدیمی ترین رویشگاه درختان بنه و بلوط دنیا با عمری بیش از پنج هزار سال است، تاکید کرد: تاکنون ۶۵ میلیون اصله درخت بلوط در استان ایلام سرشماری شده است و این درختان ذخیره گاه‌هایی بسیار باارزش هستند که ازبین رفتن و تخریب آنها خسرانی جبران ناپذیر است.

احمدی تاکید کرد: همه ما از اقشار مختلف در برابر آتش سوزی‌ها مسئول هستیم و باید حساسیت‌ها نسبت به حفظ و حراست از این رویشگاه‌ها بیشتر از هر زمانی دیگر باشد.

وی از عموم مردم خواست در صورت مشاهده آتش سوزی محل آتش سوزی را با شماره‌های تماس ۱۱۰ پلیس، ۱۵۴۰ محیط زیست و ۱۵۰۴ امداد جنگل منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

رضا احمدی روز دوشنبه با حضور در ایرنا مرکز ایلام اظهار داشت: به جهت پیشگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان ایلام اقدام به نصب و استقرار برجک‌های دیده بانی با استقرار نیروی حفاظتی شبانه روز شده است.

وی گفت: این برجک‌ها در نقاط مستعد آتش‌سوزی که با توجه به پراکندگی، وسعت و دسترسی احصا شده‌اند استقرار و نیروهای مستقر حفاطتی به تجهیزات روز مجهز و سطح دید آنان در برجک با سطح میزان و اشراف بودن به حوزه استحفاظی تعیین شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته به‌دلیل سهل‌انگاری شاهد آتش‌سوزی‌های متعددی در سطح استان بودیم و امسال برنامه‌های مختلفی به‌منظور کاهش آتش‌سوزی و پیشگیری از آن‌ها در سطح جنگل‌های استان اندیشه شده است.

مدیرکل حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بیان کرد: با توجه به‌اینکه حدود ۹۰ کانون بحرانی در استان شناسایی شده، در این کانون‌ها اقدامات کثیری جهت پیشگیری از حریق انجام شده است.

وی ادامه داد: وجود ۶۴۶ هزار مساحت جنگل، در استان ایلام باعث شده، پیشگیری از آتش‌سوزی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

عرصه‌های طبیعی استان ایلام به عنوان بخش ارزشمند از ذخائر زاگرس در چند سال گذشته رنجور و سوخته از اتش شده‌اند اتشی که بی احتیاطی عامل انسانی اصلی ترین عامل برافروختن ان معرفی شده است.

**جنگل‌های استان ایلام

بر اساس نقشه پوشش گیاهی، جنگل‌های استان ایلام حدود ۶۴۲ هزار هکتار از کل استان را در بر می‌گیرد که جزء جوامع جنگلی مناطق خشک و نیمه‌خشک سلسله جبال زاگرس است.

تیپ غالب ۹۰% جنگل‌های ایلام گونه بلوط ایرانی ا ست و گونه‌های همراه آن عبارتند از: گونه پسته وحشی (بنه) pistacia atlantica) ) با ۶% و ۴% بقیه ترکیب گونه‌ای را بادام کوهی، داغداغان، کیکم، بادامک، زالزالک و … تشکیل می‌دهد.

جنگل‌های استان ایلام شامل ۲۵۹۴ هکتار جنگل انبوه، ۲۱۱۰۸۴ هکتار جنگل نیمه انبوه، ۴۱۶۷۹۵ هکتار جنگل تنک، ۷۲۰۶ هکتار بیشه زار و ۳۹۸۸ هکتار دست کاشت می‌باشد.

درختان بنه در استان ایلام در سطح ۲۰۵۱۵۳ هکتار (۳۱ درصد) از جنگل‌های استان پراکنش دارند.

در استان ایلام تعداد ۱۰ گونه جنگلی (مورد، زربین، ارغوان، سماق، گلابی وحشی، بادام، لرگ، پده، محلب، زبان گنجشک) با نام ذخیره گاه جنگلی در ۱۷ منطقه با مساحت ۹۰۰ هکتار، تحت پوشش حفاظتی و حمایتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام قرار دارد.

**مراتع استان ایلام

بر اساس نقشه پوشش گیاهی، مساحت مراتع و بیابان در استان، ۱۱۱۲۳۵۷ هکتار (معادل ۵/۵۵ درصد) است. با کم کردن سطح مراتع خیلی فقیر و بیابان از سطح فوق، مراتع استان وسعتی معادل ۹۶/۷۸۴۶۹۳ هکتار دارد، که ۲۷۸۳۶ هکتار آن مرتع خوب، ۳۵/۵۳۲۶۸۴ هکتار آن مرتع متوسط و ۶۱/۲۲۴۱۷۳ هکتار مرتع فقیر می‌باشد. از نظر فصل استفاده از مراتع، ۱۸ درصد مراتع ییلاقی، ۴۶ درصد میانبند و ۳۶ درصد قشلاقی محسوب می‌گردد.

**بیابان در استان ایلام

اراضی بیابانی استان ایلام با مساحت ۴۲۴۵۱۸ هکتار در شهرستانهای دهلران (۲۵۹۸۸۷ هکتار)، مهران (۱۱۴۷۷۰ هکتار)، آبدانان (۲۶۵۶۹ هکتار) و ایلام (۲۳۲۹۲ هکتار) واقع شده است که بالغ بر ۲۱ درصد سطح استان را شامل می‌شود. ۳۲۷۶۶۴ هکتار آن در اراضی ملی و ۹۸۹۹۵ هکتار آن در مستثنیات قانونی اشخاص قرار دارد.

*** هم افزایی ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی برای کنترل آتش سوزی‌ها

** مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام هم گفت: برای نخستین بار یک اتحاد و هم افزایی جدی بین مسئولان و بدنه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای مقابله با آتش سوزی اراضی ملی شکل گرفته که این همدلی و وفاق در تاریخ استان ایلام بی نظیر و بی سابقه است.

سید اسدالله هاشمی افزود: در تفاهم‌های صورت گرفته محیط ریست و منابع طبیعی مقرر شده که این دو دستگاه در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها در هنگام بروز آتش سوزی از لحاظ نیرو و تجهیزات همدیگر را مورد حمایت و پوشش قرار دهند.

وی یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کلان کشوری با وزارت دفاع تفاهم نامه‌ای منعقد کرده که در صورت وقوع اتش سوزی‌های بزرگ در عرصه‌های تحت مدیریت، این وزارت خانه در صورت نیاز بالگرد به آن منطقه اعزام کند که در استان ایلام باتوجه به کوچک و سطحی بودن حریق‌ها تاکنون نیاز به بالگرد احساس نشده است.

** نقش مردم در حفاظت از طبیعت غیر قابل انکار است

وی تاکید کرد: با وجود تأمین تجهیزات و نفر در حد توان توسط دستگاه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، اما به علت گستره زیاد عرصه‌های طبیعی نیاز مبرم به مشارکت مردم است که از طبیعت و محیط زیست حفاظت کنند و در هنگام بروز آتش سوزی حضوری پررنگ در صحنه داشته باشند.

وی گفت: به کرات ثابت شده که مردم در هنگام وقوع آتش سوزی‌ها زودتر از مسئولان و نیروهای دولتی در محل حضور پیدا می‌کنند و خودجوش و تنها به علت علاقه و تعصب نسبت به طبیعت در خاموشی آتش مشارکت می‌کنند.

** محیط زیست جانوری و گیاهی درهم تنیده است

وی اظهار داشت: مردم باید به همه جنبه‌های زیست محیطی توجه داشته باشند چرا که جنگل، مرتع، وحوش، آب و خاک یک زنجیره و اکوسیستم به هم متصل در هم تنیده هستند که زنجیره حیات را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: به همان اندازه که سلامت و حفظ درختان و مراتع از اهمیت زیادی برخودار است نباید به حیات و بقای جانداران و موجودات زنده این زیستگاه‌ها بی توجه بود چرا که این وحوش نقشی مؤثر در تکثیر و سرزندگی درختان و گیاهان دارند و چرخه زیستی گیاهی بدون جانوری یا جانوری بدون گیاهی یک چرخه ناقص و رو به زوال است.

** آتش زدن پس چرای مزارع غیرقانونی است

هاشمی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آتش سوزی‌ها ناشی از آتش زدن پس چرای مزارع توسط کشاروزان است، یادآور شد: آتش زدن پس چرای مزارع بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک جرم است و با فرد خاطی برابر مقرارت برخورد می‌شود.

وی افزود: کارشناسان حفاظت محیط زیست با همکاری کارشناسان سازمان جهادکشاورزی در زمینه معایب و مضرات و مخاطرات زیستی و قانونی اتش زدن مزارع دوره‌های آموزشی برای کشاورزان در زمان‌های مختلف برگزار می‌شود.

** سهل انگاری انسانی مهمترین عامل آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و زراعی

** معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز گفت: عوامل زیادی در بروز آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی نقش دارند که از این موارد می‌توان به رهاسازی فیلتر روشن سیگار، انعکاس نور خورشید بر سطح شیشه‌های شکسته رها شده در طبیعت که همانند ذره بین عمل می‌کنند، استعمال مواد مخدر در طبیعت اشاره کرد.

محمد علی اقدسی افزود: اکنون با گرم شدن هوا تمام سبزینه‌ها و علفزارها خشک شده‌اند و با توجه به تراکم و ارتفاع بالایی که به خاطر بارندگی‌های مؤثر امسال داشته‌اند با کوچک‌ترین جرقه مستعد اتش سوزی هستند.

** آتش سوزی مزارع به مراتع سرایت می‌کند

وی اظهار داشت: آتش سوزی مزارع به دلایل مختلفی انجام می‌گیرد که یکی از این موارد می‌تواند تسریع در آماده سازی زمین برای کشت بعدی، از بین بردن علف‌های هرز و کاه کلش، جرقه زدن و بروز اتصال در سیم کشی اداوات کشاورزی چون کمباین و تراکتور است.

اقدسی یادآور شد: در دوره‌های آموزشی که با مشارکت دستگاه‌های مختلف چون منابع طبیعی، امور عشایری، محیط زیست برای کشاورزان و جامعه عشایری برگزار می‌شود در مورد اجتناب زارعان از آتش سوزی مزارع اموزش های مختلف داده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت جلوگیری از وقوع اتش در مراتع و عرصه‌های ملی، گفت: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته همکاری‌های مناسب و قابل تاملی بین دستگاه‌های مرتبط با پدیده اتش سوزی و نیز بهره برداران صورت گرفته تا میزان آتش سوزی‌ها به کمترین موارد کاهش یابد.

وی گفت: در استان ایلام نکته حائز اهمیت این است که بیشتر مزراع در کنار هم و یا در نزدیکی مراتع و عرصه‌های ملی قرار گرفته‌اند و برخی از اراضی کشاورزی در زیراشکوب جنگلی قرار گرفته‌اند و همین موارد حساسیت‌ها در مورد جلوگیری حداکثری از وقوع آتش سوزی‌ها را بیشتر می‌کند.

اقدسی با بیان اینکه میزان آتش سوزی عمدی مزارع نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته، افزود: باتوجه به بارندگی‌های سال زراعی جاری و تراکم زیاد علفزارها و زیراشکوب جنگل‌ها و مجاورت بیشتر مزارع با عرصه‌های طبیعی بیشتر آتش سوزی‌ها حاصل سهل انگاری یا کم دقتی عامل انسانی است.

** برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت آتش سوزی مزارع و مراتع در بین کشاورزان

وی تاکید کرد: سنت قدیمی و غلط آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول در استان با برگزاری کارگاه‌های ترویجی و آموزشی و مشارکت کشاورزان در این کارگاه‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

در سال زراعی جاری یک هزار و ۵۰۰ نفر روز کارگاه و کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در مراکز سی و پنجگانه استان ایلام در خصوص مضرات آتش زدن پس چرای مزارع برگزار شده است.

وی افزود: این میزان نفر روز آموزش قبل و حین برداشت محصولاتی چون گندم، کلزا و جو برای کشاورزان توسط کارشناسان این مراکز برگزار می‌شود و در قالب این کارگاه‌های آموزشی کشاورزان با مضرات و معایب آتش زدن زمین و مخاطرات آن برای سایر اراضی زراعی و عرصه‌های طبیعی آشنا می‌شوند.

وی گفت: در کنار آموزش‌های کارگاهی سه هزار نسخه اطلاعیه ترویجی، نصب ۳۵ مورد بنر آموزشی، سه هزار مورد آموزش چهره به چهره و فرد به فرد از سوی کارشناسان مراکز سی و پنجگانه سازمان جهاد کشاورزی در نقاط مختلف استان ایلام برای کشاورزان انجام پذیرفته است.

وی اظهار داشت: مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ۲۷۰ نفر کارشناس در زیربخش های کشاورزی دارد که حدود ۱۲۰ نفر از این افراد در زمان فصل برداشت محصولات زراعی به شیوه‌های مختلف اقدام به آموزش کشاورزان با محوریت اجتناب از آتش زدن مزارع می‌کنند.

اقدسی تاکید کرد: همچنین در کنار کارشناسان سازمان جهادکشاورزی، مدیریت ترویج همه ساله میانگین از ۴۰ نفر از کشاورزان نمونه استان ایلام در زیربخش های مختلف به عنوان کشاورز الگویی و نمونه استفاده می‌کند تا سایر کشاورزان از تجارب این افراد برای بهره وری کیفی بیشتر فعالیت‌های کشاورزی خود بهره ببرند که یکی از این موارد ترغیب کشاورزان توسط دیگر کشاورزان الگویی برای اجتناب از آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول است.

۷۱۷۲/‌۶۰۳۴