تهران - ایرنا- پایگاه خبری "العربی الجدید" امروز (سه شنبه) در گزارشی با اشاره به اختلاف منافع مصر با سعودی ها و امارات در خصوص بحران سودان و آشفتگی اوضاع در پی سرکوب و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی موسوم به شبه نظامیان "الجنجوید"، تاکید کرد : ولیعهد سعودی بزرگ ترین حامی کشتار خونین خارطوم بود.

العربی الجدید با بیان این مطلب به نقل از منابع آگاه مصری و سودانی افزود: سرکوب‌ها در سایه هشدارهای مصر در این باره کلید خورد و قاهره اساساً مخالف با سرکوب‌ها نبود و اما بیشتر به دنبال راه حل‌هایی بود که خشونت آمیز نباشند و تجربه خود را در خصوص برخورد امنیتی با تجمع‌ها و تحصن‌ها در اختیار شورای نظامی قرار داده بود.

این منابع آگاه دیپلماتیک با اشاره به اینکه سرکوب‌ها با فشارهای عربستان و امارات انجام شد، تاکید کردند: مصر به خاطر نقشی که چه در حمایت از "عمر البشیر" رئیس جمهور مخلوع و چه در حمایت از شورای نظامی داشت، از تحولات اخیر سودان بسیار ضرر می‌کند و هر نظام سیاسی جدیدی که روی کار بیاید، بحرانی عمیق با قاهره خواهد داشت.

این منابع افزودند: منافع مصر در سودان بسیار بیشتر از عربستان و امارات است و قاهره در خصوص امنیت ملی، مرزها، جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها، آب و روابط میان مردم دو کشور، با سودان فصل مشترک دارد اما اهداف امارات و عربستان در سودان به کاهش نفوذ ترکیه و قطر و جلوگیری از پیروزی جنبش انقلابی محدود می‌شود.

آنها تاکید کردند: اکنون مصر به خاطر میانجیگری "آبی احمد" نخست وزیر اتیوپی خشمگین است چرا که پس از حمایت‌های قاهره از عبدالفتاح البرهان و درز اطلاعاتی در خصوص درس دادن شورای نظامی در سرکوب مردم، نمی‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.

العربی الجدید با استناد به صحبت‌های این منابع افزود: "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی بزرگ‌ترین حامی سرکوب‌ها و کشتار خونین خارطوم بود و بن سلمان بود که پس از مشاوره با "محمد بن زائد" ولیعهد ابوظبی چراغ سبز سرکوب‌ها را به البرهان داد اما قاهره با توجه به اینکه ریاست دوره فعلی اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد، ترجیح می‌داد این موضوع را به وقتی دیگر موکول کند.

از سوی دیگر یک منبع سودانی دیپلماتیک تاکید کرد که دستگیری مخالفان پس از ورود نخست وزیر اتیوپی به خارطوم، به درخواست عربستان و امارات انجام شد تا تلاش‌های اتیوپی در این زمینه بی اثر جلوه کند. همچنین منابع دیپلماتیک مصری نیز پیش تر به العربی الجدید گفته بودند که دستگیری این افراد به خاطر قاهره و در راستای رساندن این پیام به آبی احمد بود که شورای نظامی وساطت وی را نمی‌پذیرد.

خاورم **۳۲۲۴**۱۵۰۸