تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲

بیروت- ایرنا- «سعد حریری» نخست وزیر لبنان با بیان اینکه «میشل عون» رئیس جمهور کشور ضامن ثبات سیاسی آن است، گفت: نباید کشورهای عربی به ویژه عربستان را در جایگاه دشمن قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، حریری که سه شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت، به روابط کشورش با کشورهای عربی منطقه اشاره کرده و گفت نباید این کشورها را در جایگاه دشمن قرار داد.

نخست وزیر لبنان در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی آزادی نزار زاکا و بازگشت او را تبریک گفت.

وی اظهار داشت: ما خواهان بازگشت آوارگان سوری و اجرای قانون لبنان برای آنها هستیم و همه ما باید این پرونده را دنبال کنیم.

حریری افزود: با میشل عون که تضمین‌کننده ثبات سیاسی و همزیستی در لبنان است دیدار خواهم کرد و با او به صراحت در مورد مسائل کشور و منافع آن گفتگو و تاکید خواهم کرد که بی اعتمادی بین لبنانی ها بزرگترین خطر برای کشور و زندگی مشترک در آن است.

وی در خصوص روابط لبنان با کشورهای عربی تصریح کرد: باید گفت همه لبنانی ها می دانند که این روابط تحت تاثیر خواست و سلیقه یک گروه و حزب نیست و در قانون اساسی کشور آمده است که لبنان یک کشور عربی و عضو موسس اتحادیه عرب بوده و اولویت آن برقراری روابط با کشورهای عربی است نه هیچ محور منطقه ای.

وی ادامه داد: همچنین در قانون اساسی آمده است هنگامی که نخست وزیر از تریبون هر کشور عربی و یا در سطح بین المللی سخن می گوید، اظهارات او به نام لبنان و از طرف لبنان است.

حریری مدعی شد، اظهاراتش در نشست مکه به نمایندگی از لبنان بوده و به نام لبنان با تصمیمات این نشست موافقت کرده است.

این اظهارات حریری بعد از آزادی نزار زاکا و لحظاتی پس از بازگشت او به لبنان ایراد شد؛ آزادی که به گفته «کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در گفت و گو با پایگاه العهد لبنان «در چارچوب همکاری دو جانبه با لبنان، اظهار حسن نیت و تقویت پیوندها میان دو ملت» و «صرفاً بنا به درخواست میشل عون رییس جمهوری لبنان و وساطت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان» انجام گرفت.

لحظاتی بعد از سخنان سعد حریری درباره ضرورت همراهی با عربستان و سایر کشورهای عربی، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که کشورش در کنفرانس بحرین شرکت نخواهد کرد، زیرا فلسطینی‌ها نیز در آن شرکت نمی کنند.
خاورم **۱۱۱۰**۹۲۴۱