سنندج - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال گذشته در مجموع برای توسعه ارتباطات در مناطق شهری استان کردستان ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یکسال گذشته برای توسعه ارتباطی شهری کردستان فعالیت‌های مختلف انجام گرفته اما در خصوص فعالیت‌های روستایی اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی توسعه ارتباطات در روستاهای کردستان امروز آغاز می‌شود، افزود: از یک هزار و ۳۰۹ روستای بالای ۲۰ خانواده جمعیت در استان کردستان، هم اکنون ۵۰۰ روستا به شبکه ملی ارتباط روستایی متصل نیستند.
وی یادآور شد: در روستاهای کردستان مقداری عقب ماندگی تاریخی داریم که توسعه آن نیازمند برنامه‌ریزی های گسترده است که در این راستا معاونت‌های مربوطه این وزارتخانه از ۲ هفته قبل به این استان سفر کرده‌اند.

بازدید از شرکت دانش بنیان کهربا گستر فناوری واقعیت افزوده و تولید پرینترهای سه بعدی، نهادهای توسعه کسب و کارهای حوزه فاوا در پارک علم و فناوری استان از جمله برنامه‌های سفر جهرمی به کردستان است.

وی همچنین از مجتمع ICT استان کردستان بازدید می‌کند و در نشستی با جوانان و مدیران استارت آپ های حوزه فاوا حضور می‌یابد، شرکت در شورای اداری استان و حضور در صدا و سیمای مرکز کردستان برای تشریع فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان از دیگر برنامه‌های آذری جهرمی و هیأت همراه در سفر یک روزه به کردستان است.

در حال حاضر یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۴۷ مشترک در کردستان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه حدود ۱۱۰ درصد است.
ظرفیت و پهنای باند اینترنت این استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۱۰، ۷ گیگابایت رشد داشته و از ۶، ۳ گیگابایت در سال ۹۲ به ۱۱۷ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب با کرمانشاه و شرق با همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است، این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه است.

۳۰۳۴/‌۹۱۰۲