سنندج - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد روستاهای مجهز به دستگاه های خود پرداز در کردستان بسیار کمتر از سایر استان های کشور است و می طلبد این نیاز در این استان هم تقویت شود.

به گزارش ایرنا، محسن بیگلری روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری کردستان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: کردستان در حوزه فناوری و اطلاعات نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوب‌تری دارد و از یک هزار و ۳۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان ۵۰۰ روستا در شهرستان‌های سقز و بانه واقع شده که نیاز به اینترنت دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار می‌رود عادلانه اقدام به ایجاد سایت بی تی اس و اینترنت پرسرعت در شهرهای مختلف این استان شود.
وی اضافه کرد: روستاهای کردستان از لحاظ داشتن دستگاه‌های خودپرداز نیز عقب تر از سایر استان‌های کشور است و انتظار داریم این تغییر در این بخش نیز مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری قرار گیرد.

بیگلری یادآور شد: خیلی کارها در کردستان انجام شده ولی همچنان شاخص‌های آن نسبت به سایر استان‌های دیگر پایین است.

اهداف طرح تکاپو در کردستان تحقق نیافته است

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار بود طرح تکاپو برای ۱۲ هزار نفر در کردستان شغل ایجاد کند که به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های آی تی این مهم محقق نشد.

سید مهدی فرشادان اضافه کرد: ناگفته نماند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارهای خوبی در بخش‌های مختلف استان انجام شده است که انتظار می‌رود این روند برای توسعه زیرساخت های استان به صورت مستمر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه آذری جهرمی امروز با مشاهده وضعیت استان از نزدیک، عنوان کرد شرایط استان مطلوب و رضایت بخش نیست افزود: کردستان از استان‌های بیکار کشور است که اگر زیر ساخت بخش‌های مختلف از جمله آی تی در آن فراهم شود بخش زیادی از مشکل بیکاری در این منطقه برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: نبود شبکه فیبر نوری در روستاها، عدم پوشش آنتن دهی موبایل و نبود اینترنت از مشکلات روستاهای استان است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان نیز در این جلسه گفت: پایان سال ۹۲، ۹ روستای استان دارای اینترنت پرسرعت بودند و امروز این آمار به ۴۷۷ روستای مجهز به اینترنت پرسرعت رسیده است.
آزاد حکمت اضافه کرد: تعداد کافو نوری‌ها هم در استان از ۸۴ به ۲۱۰ افزایش یافته است.

در این جلسه از چند پروژه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان کردستان با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۲ میلیارد ریال رونمایی شد.

آذری جهرمی پنجم خرداد در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از نقشه ایران و در خصوص توسعه فعالیت‌های وزارت متبوع خود و شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد برخی کاربران فضای مجازی کردستانی مبنی بر اقدامات پایین این وزارت خانه در این استان قرار گرفت.

وی همان روز در جواب کاربران کردستانی نوشت: «اولین سفر کاری بعد از ماه رمضان را به کردستان خواهم داشت تا به بهترین شکل به مردم شریف خدمت کنیم. باعث شرمندگی بنده است تاکنون به خوبی به مردم کردستان خدمت نکرده‌ام. برنامه توسعه ارتباطات کردستان را ۶ ماهه انجام خواهیم داد».

اکنون وی در خصوص سفرش بعد از ماه مبارک رمضان به وعده خود عمل کرده و این خوش قولی نویدی در توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این استان است.

در حال حاضر یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۴۷ مشترک در کردستان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه حدود ۱۱۰ درصد است.

ظرفیت و پهنای باند اینترنت این استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۱۰، ۷ گیگابایت رشد داشته و از ۶، ۳ گیگابایت در سال ۹۲ به ۱۱۷ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب با کرمانشاه و شرق با همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه بوده است.

۳۰۳۴/‌۹۱۰۲