ارومیه- ایرنا- مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: ۲۰ هزار تن انواع نهاده های دامی طی یک سال گذشته توسط تشکل های عشایری این استان در بین این بخش توزیع شده است.

بهرام زینال زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۰ هزار و ۱۰۰ تن جو، یکهزار و ۷۵۰ تن سبوس و چهار هزار و ۶۰۰ تن کنسانتره در بین عشایر توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت یکهزار و ۶۵۰ تن ذرت و بیش از ۱۲۰ تن گندم علوفه‌ای در راستای تنظیم قیمت بازار و کمک به عشایر در بین این قشر توزیع شده است.

وی بیان کرد: با توجه به نقش تعاونی عشایری در راستای بهبود امکانات قابل دسترس این قشر و در راستای حمایت از آنان، ۱۰ تعاونی عشایر و یک اتحادیه در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی افزود: ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت از خدمات این تعاونی‌ها بهره مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: این اتحادیه‌ها در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی، فرآورده‌های دامی و تولیدات مختص عشایر فعالیت می‌کنند.

زینال زاده بیان کرد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از مهمترین اهداف دفتر امور زنان روستایی و عشایری است، گفت: ۲۴ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

وی اظهار داشت: حدود ۶۰۰ نفر از جامعه زنان عضو صندوق‌های خرد زنان عشایر آذربایجان غربی هستند.

وی ادامه داد: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش مؤثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

به گزارش ایرنا ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

۹۹۱۸/‏۷۱۲۹