یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان از ۲۸ تا ۳۱ خرداد در محل نمایشگاه های بین المللی استان برگزار خواهد شد.
نمایشگاههای گردشگری فرصت مناسبی را برای معرفی جاذبههای گردشگری منطقهای ایجاد میکند، به شکلی که هر غرفه این نمایشگاه ها به یک شهر، روستا و منطقه اختصاص داده میشود و در آن افراد مسؤول به معرفی جاذبههای طبیعی فرهنگی، تاریخی و یا مذهبی منطقه مورد نظر خود میپردازند.
همچنین در این نمایشگاهها آداب، رسوم، پوشش، سوغات و بسیاری موارد فرهنگی دیگر به بازدید کنندگان ارائه میشود و همین امر تأثیر بسیاری در جذب گردشگر به مناطق مختلف کشور دارد.
یکی از مهمترین تأثیرات برگزاری نمایشگاههای گردشگری قرار گرفتن متولیان و صاحبان این صنعت در کنار یکدیگر و فرصتی برای بررسی چالشهای مشترک و یافتن راهکارهای مناسب برای رفع آن است.
ناگفته نماند که اهمیت صنعت گردشگری به عنوان پدیدهای مهم و یکی از منابع اقتصادی و عاملی مؤثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی واضح است و تأثیر بسیار زیادی بر درآمدزایی و ایجاد کارآفرینی بسیار گسترده دارد و همچنین نزدیک تر کردن ملل، اقوام و فرهنگها به یکدیگر شده است.
بر این اساس گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم میتواند در صورت برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیتها و محدودیتها، نقش مؤثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد بر عهده داشته باشد.
بسیاری از کشورها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی بردهاند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راههای تازه ای برای توسعه صنعت توریسم، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند داشته باشد.
در این راستا گردشگری در ایران به لحاظ وجود مناطق تاریخی، فرهنگی، اماکن مقدس و مذهبی و جاذبههای دیدنی از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار است و همچنین بنا بر اذعان کارشناسان فرهنگی، نیم درصد اشتغال کشور از این حوزه تأمین میشود.
بر این اساس اگر به صنعت گردشگری در ایران توجه بیشتری شود، میتواند به رفع بحران اشتغال کشور کمک بسیار کند و به دلیل تنوع بالایی که در صنعت گردشگری وجود دارد، این صنعت میتواند در اقتصاد کشور تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد.
با امید به اینکه اهمیت صنعت گردشگری در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در ایران و جهان پر واضح است، در این راستا باید با معرفی هر چه بهتر جاذبهها، ارائه تسهیلات و خدمات بیشتر گردشگری و در کنار آن رفع چالشهای زیرساختی به توسعه این صنعت مهم دست یافت.
اصفهان یکی از ۱۰ شهر زیبا و پرجاذبه جهان است که با برخورداری از جاذبههای گردشگری بسیار در زمینههای هنری، تاریخی، طبیعی و انسان ساخت و وجود آثار تاریخی منقول و غیرمنقول بازمانده از ادوار مختلف به عنوان قطب مهم گردشگری ایران مطرح است.
این استان با مساحتی بیش از ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع دارای بالغ بر ۲۲ هزار اثر تاریخی است که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نامهای میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نامهای وزوان، مزد آباد و مون به ثبت جهانی رسیده است.
بر این اساس یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان بمنظور تثبیت جایگاه محوری این استان در این بخش از صنعت از ۲۸ تا ۳۱ خرداد در محل نمایشگاههای بین المللی واقع در پل شهرستان اصفهان برگزار میشود.
برگزاری نمایشگاه گردشگری، کانونی برای گردآمدن فرهنگ ها و تعامل فعالان این صنعت است
یک فعال حوزه فرهنگی و گردشگری در اصفهان گفت: برگزاری نماشیگاه های گردشگری به لحاظ گردآمدن نمایندگان فرهنگ های مختلف ایران در یک مکان و تسهیل ارتباط و تعامل با یکدیگر در زمینه رصد مشکلات و یافتن راهکارها بسیار مؤثر است.
احمدرضا دهاقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سویی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی هم رویدادی مهم در این صنعت به شمار میرود و هم اینکه ابزاری کارآمد و مؤثر در جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
وی اظهار داشت: این نمایشگاهها فرصتی فراهم میکنند تا امکان ارتباط چهرهبهچهره و از نزدیک بین عرضهکنندگان و مصرفکنندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاریهای درونبخشی و بینبخشی بین فعالان این صنعت ایجاد شود.
این راهنمای تور و فعال حوزه گردشگری افزود: ضرورت دارد تا با توجه به اهمیت این صنعت مهم و مؤثر در زمینه اقتصادی، تعداد نمایشگاههای گردشگری در استانها در طول سال فزایش یابد.
دهاقانی یادآور شد: در نمایشگاه گردشگری همچنین فرصتی برای متولیان و دست اندرکاران عرصه تورهای گردشگری ایجاد میشود تا هر چه بهتر و بیشتر با مکان ها و دیدنی های تاریخی و فرهنگی استان های دیگر آشنا شوند.
نمایشگاه های گردشگری مهمترین عامل بازاریابی و ارائه مقاصد سفر هستند
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: نمایشگاه های گردشگری مهمترین عامل بازاریابی، معرفی و ارائه مقاصد سفر محسوب می شوند.
محسن یارمحمدیان در گفت و گو با ایرنا افزود: از سویی حضور و شرکت در نمایشگاههای گردشگری عامل مهمی در جذب گردشگر محسوب می شود و بهترین ابزار برای تبلیغ این صنعت است.
وی اظهار داشت: یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی میتواند قابلیت آن را داشته باشد که منابع گردشگری را معرفی کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه اصفهان قطب گردشگری است و پتانسیل برگزاری نمایشگاه ملی و منطقهای را دارد، برگزاری نمایشگاه میتواند عامل موثری در جذب گردشگران باشد.
وی یادآور شد: در مجموع تو سعه گردشگری علاوه بر جنبه های تبلیغاتی نیازمند تقویت زیرساخت های فرهنگی در کنار بسترهای فیزیکی و اقامتی است.
وی با اشاره به برپایی همزمان ۲ نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در اصفهان افزود: این تقارن بسیار مهم و موثر است زیرا این دو صنعت از یکدیگر جدایی ناپذیر و مکمل هم هستند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در اصفهان در سه روز آینده افزود: نمایشگاه امسال به طور ویژهای برگزار می شود و برای برپایی آن سازمانهای مختلفی از جمله شهرداری اصفهان همکاری کرده اند.
یارمحمدیان ادامه داد: همچنین علاوه بر دستگاههای دولتی شرکتهای گردشگری خصوصی که میتوانند در جذب توریست فعال باشند نیز به این نمایشگاه دعوت شدهاند و حدود ۳۰ برنامه جانبی اعم از نشستها، کنفرانسها، سخنرانیها وغیره برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
وی ابزار امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه گام موثری برای ارائه ظرفیتهای گردشگری استان در سطح بینالمللی باشد.
نمایشگاه گردشگری فرصت مهمی برای عرضه توانمندی هاست
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: نمایشگاه گردشگری، فرصت مهم و مناسبی برای عرضه توانمندی هاست و هیچ نگاهی صرف بازاریابی به این نمایشگاه نمیشود و در مجموع هدف از برپایی این رویداد فرهنگی ارتقای سطح گردشگری است.
فریدون اله یاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مزیت های برپایی انی نمایشگاه فرصتی برای گردآمدن و معرفی ظرفیت های گردشگری شهرهای کوچک است تا بتوانند از این فرصت از یک سو جایگاه گردشگری آن منظقه را رشد و توسعه بدهند و از سوی دیگر اقتصاد ناشی از این صنعت را رونق بدهند.
وی اظهار داشت: اصفهان نیز باید جایگاه خود را در حوزه گردشگری پیدا کند و برای این منظور بر رویکرد بین المللی شدن این نمایشگاه تاکید شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: اصفهان در حوزه گردشگری پتانسیلهای بسیار زیادی دارد بطوریکه حدود ۳۰ نوع گردشگری در این استان شنناسایی شده که مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین صنعت گردشگری را در بخشهای مختلف شهرستانهای این استان اصفهان در حال توسعه و تقویت عنوان کرد و گفت: ظرفیتهای گردشگری متنوعی در شهرستانهای استان وجود دارد که در هر بخش قابلیت خاصی برای سرمایه گذاری دارد و باید متناسب با استعداد هر منطقه صنعت گردشگری توسعه یابد.
اله یاری خاطرنشان کرد: در گذشته این فرصتهای مطلوب و اقتصادی مغفول مانده و تمام تمرکز حوزه گردشگری اصفهان در مرکز استان ایجاد و از شهرستانها غفلت شده بود که در سیاستگذاریهای سالهای اخیر توسعه این صنعت در تمامی بخشهای استان مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: به این منظور در گذشته تنها ۳۰ درصد از مسافران و گردشگران به شهرستانها سفر میکردند و بقیه در مرکز استان بودند اما تغییر در رویکرد باعث تفاوت در توزیع گردشگر شده و این موضوع متوسط اقامت در کل استان رشد داشته است.
کارشناسان معتقدند استان اصفهان در بخش صناع دستی سرآمد ایران بوده و تنوع هنرهای دستی آن هم می تواند بیش از پیش در این رویداد فرهنگی به جهان معرفی شود چرا که حرفی برای گرفتن دارد.
به گزارش ایرنا، از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانوادههای این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشتهها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
ایران با داشتن ۱۰ شهر و ۲ روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.
به تاکید صاحبنظران امر توسعه بیش از پیش صنایع دستی در اصفهان نیازمند تدوین راهبردی اصولی و علمی است و در برگزاری این رویداد فرهنگی می توان برای معرفی بیشتر آن به داخل و خارج گام های اساسی برداشت.
استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.
استان اصفهان از شمال به استان های مرکزی، قم و سمنان، از جنوب به فارس و کهگیلویه و بویراحمد، از مشرق به استانهای یزد و خراسان و از غرب به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری محدود می شود.
اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران بهشمار میرود و از دیرباز نیز گهواره هنرهای زیبا و صنایع دستی بوده است.
تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از قرنها پیش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب منارهها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و زرنگاری و رونویسی انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می دهند.
سیم کشی، زرکشی، زربافی، گلابتون دوزی، منبت گلپایگان، پولک دوزی، زنجیره بافی، قالی بافی و نساجی از صنایع دستی اصفهان است. این صنایع در عهد شاهان صفوی رونق فراوان داشت. در دوران قاجاریه، بازار صنایع دستی در اصفهان از رونق افتاد؛ ولی بعد از انقلاب مشروطه باز توسعه یافت. بهطور کلی طرح و نقش عموم دست ساختههای اصفهان اعم از فرش و قلمکار و ظروف قلم زنی و کاشی، دوختنیهای روی پارچه تحت تأثیر طرحهای تزئینی دوران صفویه قرار دارد و طراحان اصفهان، به نسبت قدرت درک و مهارت خود از آثار قدیمی برمیگیرند و با خلاقیت خود، آنها را زیباتر میسازند.
۶۹۹۴/۶۰۲۶/