سمنان- ایرنا- همایش علمی و تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان روز شنبه در دانشگاه سمنان آغاز به کار کرد.

دبیر علمی همایش علمی و تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان گفت: فراخوان همایش به ۱۲۰ نفر از متخصصان و دانشگاهیان که در زمینه اجرایی و پژوهشی سوابقی در حوزه مدیریت منابع آب داشتند، در سه نوبت اعلام و در نهایت، ۶۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد و پس از چهار مرحله داوری، ۳۲ مقاله به این همایش راه پیدا کرد که به چاپ می‌رسد.

مجید قلهکی تصریح کرد: تمام مقاله‌ها به صورت پوستر در محل همایش در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی با اشاره به ارائه شفاهی پنج مقاله در همایش امروز، خاطر نشان کرد: سخنرانی برخی مقام‌های استانی و کشوری، ارائه مقاله‌های علمی و میزگرد پرسش و پاسخ از برنامه‌های این همایش یک روزه است.

همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعه‌های فنی، مطالعه‌های زیست محیطی، مطالعه‌های اجتماعی و اقتصادی، مطالعه‌های سیاسی و سرمایه گذاری طرح برنامه ریزی شده است.

پرفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان، مصطفی کواکبیان و احمد همتی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی و بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از جمله سخنرانان حاضر در این همایش هستند.

سخنرانان در این همایش در خصوص تاریخچه طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، ضرورت‌ها و انتخاب گزینه برتر مسیر خط انتقال بحث و تبادل نظر می‌کنند.

طرح انتقال آب از دریای خزر از سال ۱۳۸۹ کلید خورد و در سال ۱۳۹۱ کار مطالعات فاز یک طرح انتقال آب از دریای خزر آغاز شد که سال گذشته به اتمام رسید.

نمایندگان مجلس در بودجه سال ۹۸ ردیف اعتباری برای این طرح در نظر گرفتند که مربوط به حوزه‌های مطالعه و اجرا می‌شود.

۹۸۹۱ / ‏۷۴۰۸