سمنان- ایرنا- مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: استفاده بهینه از منابع در زمینه فرهنگ مصرف آب و افزایش بهره وری آبی، در کنار اجرایی شدن طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و طرح های نظیر این دست باید فرهنگ سازی شود.

بهروز مرادی روز شنبه در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: کارگروه مشترک با سازگاری تغییر اقلیم باید بین دو استان سمنان و مازندران تشکیل شود.

وی با اشاره به منابع محدود آبی و شرایط آب و هوایی گرم و خشک کشور، تصریح کرد: ایرانیان آب را مظهر پاکی برشمرده و در گذشته برای مقابله با کم آبی و خشکسالی نسبت به انتقال آب توسط قنات ها روی آوردند.

مرادی با بیان اینکه اولویت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مهار آب های سطحی، جلوگیری از سیلاب و تولید انرژی پاک است، تصریح کرد: در بارش های سیل آسای ابتدای سال، سد کرخه عامل مهمی در کاهش شدت و قدرت سیلاب در مناطق جنوبی کشور شد.

وی با اشاره به موضوع انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران ادامه داد: علیرغم اینکه در سال گذشته هیچ گونه بودجه ای برای مطالعه و اجرای طرح نمک زدایی و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در نظر گرفته نشده بود، شرکت توسعه منابع آب با همکاری و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی توانست برای این مساله در بودجه جاری امسال ردیفی برای مطالعه و اجرای طرح اخذ کند.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: به منظور حل مباحث زیست محیطی اجرای دو طرح در زمینه تصفیه آب از دریا با کمترین پسماند و بررسی ظرفیت استفاده از مخازن ساحلی دستور کار این شرکت است.

مرادی ابراز داشت: اهتمام در به روز کردن مصرف واقعی آب برای کارگاه ها، شرکت های صنعتی و معادن، پیگیری نحوه مشارکت مالی صنایع و برگزاری فراخوان به منظور جذب سرمایه از دیگر اقدام های شرکت توسعه منابع آب و نیرو در زمینه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان است.

همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعه های فنی، مطالعه های زیست محیطی، مطالعه های اجتماعی و اقتصادی، مطالعه های سیاسی و سرمایه گذاری طرح برنامه ریزی شده است.

سخنرانان در این همایش یک روزه در خصوص تاریخچه طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، ضرورت ها و انتخاب گزینه برتر مسیر خط انتقال بحث و تبادل نظر می کنند.

در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به این استان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها، انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.

این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رای قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کرد که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.

۹۸۹۱/۷۴۰۸